مثبت بودن تراز تجاری با ترکیه مدیون صادرات نفت و گاز است

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۶

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ترکیه حدود 250میلیارد دلار در سال واردات از کشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از 5درصد است و می‌توان گفت تراز تجاری با ترکیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

عباس خالقی‌تبار با بیان اینکه ایران در تامین گاز ترکیه مقام دوم را بعد از روسیه دارد، گفت: صادرات ایران به ترکیه 11.5میلیارد دلار است که از این میزان، حجم صادرات غیرنفتی کمتر از دومیلیارد است و به‌نظر می‌رسد باتوجه به 3.5میلیارد دلاری که ترکیه به ایران صادرات دارد، می‌توان صادرات غیرنفتی کشورمان (در حال حاضر کمتر از دومیلیارد است) را با تمهیداتی حداقل به اندازه واردات از ترکیه برساند.

وی افزود: ابتکاراتی چون بهره‌برداری هوشمندانه از موافقتنامه دوجانبه تجارت ترجیحی، موافقتنامه همکاری‌های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری‌های چندجانبه منطقه‌یی، تاسیس شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی مشترک، بهره‌برداری از موقعیت سوق‌الجیشی ایران و ترکیه در تامین کالا و خدمات موردنیاز سایر کشورها می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تراز تجاری باشد. وی در عین حال بیان کرد: محصولات پلیمری، محصولات پتروشیمی، سیمان و سایر اقلام ساختمانی، خشکبار و اقلام مرتبط با صنایع غذایی و صنایع تبدیلی ازجمله مزیت‌های کالایی ایران جهت صادرات به ترکیه محسوب می‌شود. خالقی‌تبار با بیان اینکه ترکیه ازجمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت خود در منطقه محسوب می‌شود، گفت: اگر نیم‌نگاهی به برخی شاخص‌های اقتصادی و کسب‌وکار آن داشته باشیم، می‌تواند ضرورت فرصت‌یابی و افزایش تعاملات تجاری ما را با آن کشور هدف بیان کرد. وی افزود: ترکیه در سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبدا وارداتی ایران بود و این درحالی است که در 10ماهه نخست امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی و چهارمین مبدا وارداتی برای کشورمان محسوب می‌شود. وی گفت: مرکز آموزش بازرگانی سعی دارد با دعوت از مسوولان دولتی و خصوصی همچنین با دعوت از سفرا، روسای اتاق‌های بازرگانی و رایزنان بازرگانی دو کشور فرصتی را جهت طرح مشکلات اجرایی بنگاه‌ها فراهم کرده و با ارایه پاسخ‌های مناسب متولیان امر بتواند ضمن رفع مسایل پیش پای بنگاه‌ها، موجبات رونق کسب‌وکار آنان را فراهم و بالطبع باعث افزایش تعاملات تجاری با کشورهای هدف شود.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مرکز توانسته در چند ماهه گذشته تشریح مناسبی از فرصت‌های تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین ارایه دهد که خوشبختانه با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی را برای آنها فراهم آورد.

وی گفت: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان‌دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه بوده و باتوجه به هدف‌گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه 30میلیارد دلار، می‌تواند چشم‌انداز مناسبی جهت توسعه همکاری‌های بازرگانی باشد. خالقی‌تبار اظهار کرد: آخرین رویداد از سلسله همایش‌های کاربردی آشنایی با بازارهای هدف تجاری در سال93، به کشور ترکیه تعلق دارد که ان‌شاء‌الله در روز سه‌شنبه (دوازدهم اسفند) در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد. در این همایش علاوه بر معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق بازرگانی تهران، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و رایزنان فعلی و قبلی ایران در ترکیه، میهمانانی از ترکیه ازجمله سفیر ترکیه در ایران، رییس اتاق بازرگانی ازمیر، نایب‌رییس شورای بازرگانی ترکیه و رایزن بازرگانی ترکیه در ایران حضور خواهند داشت.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این رویداد علاوه بر زمینه‌سازی جهت افزایش تعاملات تجاری تا حجم 30میلیارد دلار در سال با ترکیه، گامی موثر دراستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی باشد.

خالقی‌تبار گفت: شرایط کنونی اقتصاد جهانی و منطقه‌یی، کشورهای دوست و همسایه را بر آن داشته تا با ایجاد مکانیسم‌های ترجیحی، ضمن تسهیل فرآیندهای تجاری، اقدام به افزایش مبادلات کالا و خدمات کنند و ازسوی دیگر، کاهش درآمدهای نفتی و تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه کشورمان باعث شده موضوعاتی مثل افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، مدیریت هوشمندانه وکیفی واردات، تقویت دیپلماسی تجاری و شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای هدف بیش از پیش در کانون توجه فعالان اقتصادی و مدیران حوزه کسب‌وکار قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر