عزم مجمع تشخیص مصلحت نظام بر نظارت دقیق بر قوای سه‌گانه

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۱

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی ازسوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است» بر نظارت جدی این مجمع بر قوای سه‌گانه جهت تحقق مطالبات رهبری تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، محسن رضایی در سخنرانی قبل از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام از طرف رهبری مامور نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام شده است و دبیرخانه مجمع از سال آینده به‌صورت جدی این ماموریت را با تهیه گزارش‌هایی از عملکرد قوای سه‌گانه به اجرا در خواهد آورد و گزارش آن را به رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و درصورت صلاحدید به مردم اعلام خواهیم کرد.


گزارش‌های اقتصادی قوای سه‌گانه

در مجمع تشخیص

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به قوای سه‌گانه گفت: حال که این دبیرخانه ازسوی رهبری مسوول نظارت بر سیاست‌های کلی ابلاغی شده است از مسوولان مجلسی، دولتی و سایر مسوولان می‌خواهم با این مساله سیاسی برخورد نکنند. رضایی خطاب به مردم از آنان درخواست کرد که مطالبه‌گر خواسته‌های مقام معظم رهبری باشند و خودشان نیز به‌صورت جدی وارد اقتصاد شوند. وی خطاب به نخبگان جامعه نیز از آنان پرسید منتظر چه هستید؟ قله آخر را فتح کنید.

رضایی ادامه داد: ثابت کنید که بدون نیاز به امریکا می‌توان در منطقه و جهان در نوک قله‌های پیشرفت و توسعه ایستاد. گزارش‌ها و پیشنهادهای خود را برای مجمع ارسال کنید. هر چند که مجلس و دولت مسوول اجرای سیاست‌های کلی نظام هستند اما شما چشمان رهبری شوید و اجرای آن را در دولت و مجلس رصد کنید و پیشنهادات خود را به ما اطلاع دهید.


حرکت در مسیر سند چشم‌انداز

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس از آنان خواست تصویب برنامه‌های خارج از سیاست‌های کلی نظام را کنار گذارند و تاکید کرد: مسوولان برای اینکه بگویند کاری انجام داده‌اند بخش عظیمی از بودجه‌ها و امکانات کشور را هزینه کرده‌اند و بدین‌ترتیب از اهداف نظام فاصله گرفته‌اند. اما اکنون دیگر مثل گذشته نمی‌شود عمل کرد، نقشه راه کشور روشن است.

رضایی تاکید کرد: نباید از چارچوب سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج‌ساله خارج شویم. باید به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه کنید.

وی ادامه داد: به محض پایان یافتن جنگ امام(ره) و رهبری و مسوولان به نقطه دیگری از گذشته توجه کردند و آن احیای اقتصاد کشور بود. اما مثل خیلی از حوادث دیگر ابتدا مسوولان با دلسوزی وارد شدند اما بعدا هر کدام به‌صورت جزیره‌یی طرح و نقشه‌یی ریختند و سعی کردند کارنامه‌یی از اقتصاد ملی ارایه دهند.


اقتدار سیاسی و معیشت مردم

رضایی در ادامه گفت: تا اینکه مقام معظم رهبری 15سال قبل به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور دادند، نقشه اقتصاد ملی کشور تهیه شود و سند چشم‌انداز ایران در سال1404 تهیه و تقدیم رهبری شد و با اضافه و اصلاحاتی که توسط ایشان انجام شد به مسوولان ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه «اگر در کنار اقتدار سیاسی به مساله معیشت مردم و تولید ثروت توجه نمی‌شد مشکلاتی برای کشور به‌وجود می‌آمد» خاطرنشان کرد: هنوز یک سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام نگذشته بود که امریکایی‌ها دست ما را خواندند و جلوی پیشرفت ایران همچون جبهه نظامی صف‌آرایی کردند.

وی با بیان اینکه «آیا واقعا مشکل اقتصادی ایران فقط تحریم‌هاست» گفت: 90درصد متولیان اقتصاد در بخش خصوصی معتقدند که تحریم‌ها تنها یک پایه از سه پایه مشکلات اقتصادی ایران است. در کنار تحریم‌های اقتصادی، تحریم‌های داخلی و فشارهای اقتصادی و نوسانات قیمت نفت مشکلات عدیده‌یی را برای مردم به‌وجود آورده است. این چالش‌ها شناسایی و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌صورت قانون 24ماده‌یی به تصویب رسید. این اقتصاد طبق دستور رهبری بر طراحی اقتصاد ملی به‌نحوی که موجب کاهش اثرگذاری عوامل داخلی و خارجی شود، تاکید دارد.


رفع مشکلات اقتصادی، مصلحت نظام است

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع مشکلات اقتصادی کشور شکستن تحریم‌ها و صدور الگوی اسلامی اقتصادی به جهان هدف مقام معظم رهبری از تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. رضایی با بیان اینکه «امروز جمهوری اسلامی ایران در ابعاد امنیتی، دفاعی، سیاست داخلی و سیاست خارجی پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است» گفت: حالا نوبت اقتصاد است و سند اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز توسعه نقشه راه را مقابل مسوولان گشوده است. باید سراسر کشور به کارگاه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود. اکنون فرمانداران، مدیران کل و استانداران در قالب همایش‌هایی این سند را آموزش دیده‌اند اما باید از همایش‌ها و ابلاغ‌ها عبور کنیم به‌نحوی که مردم در سال1394 شاهد اجرایی شدن مفاد اقتصاد مقاومتی باشند.

وی شکل‌گیری بسیج ملی برای خروج از شرایط نامناسب اقتصادی را مطالبه مقام معظم رهبری دانست و افزود: همه آحاد مردم باید وارد تولید و نوآوری شوند و یکی از بهترین شیوه‌های این کار توسعه کسب‌وکار خانگی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که چابهار به آسیای میانه متصل شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. فرودگاه امام‌خمینی(ره) به همین وضعیت دچار است درحالی که فرودگاه‌های دوبی و ابوظبی 20 و 18میلیارد دلار درآمد دارند اما فرودگاه امام‌خمینی(ره) به حال خود رها شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر