بازتاب گسترده در خارج، وحدت کلمه در داخل

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۰

پس از آنکه روز یک‌شنبه مقام معظم رهبری در سخنانی درخصوص مذاکرات هسته‌یی پیش‌شرط‌های ایران برای دستیابی به توافق را تعیین و یک‌بار دیگر از تیم مذاکره‌کننده کشورمان در پرونده هسته‌یی حمایت کردند این سخنان علاوه بر اینکه بازتاب گسترده‌یی در میان رسانه‌های مختلف و معتبر بین‌المللی، منطقه‌یی و داخلی ایجاد کرد باعث ایجاد یک موج حمایت جدی و گسترده احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی از روند ادامه مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده کشورمان شد این درحالی است که طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با در پیش کشیدن برخی مسایل حاشیه‌ای نظیر قدم زدن محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان با جان کری همتای امریکایی‌اش انتقاداتی را به وی و نحوه مذاکرات وارد کرده بودند! در ادامه بازتاب مواضع مقام معظم رهبری در برخی از رسانه‌های معتبر بین‌المللی مورد اشاره قرار خواهد گرفت:


تیم ایران سازش نمی‌کند

در یکی از نخستین واکنش‌ها روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی نوشت: ایران در مقابل تقاضای اصلی غرب در موضوع غنی‌سازی مقاومت می‌کند و سازش نخواهد کرد. وال استریت ژورنال همچنین تعداد سانتریفیوژها را یکی از موضوعات اساسی عنوان کرد و آورد: ایران در این خصوص بر نظر خود برای داشتن تعداد مشخصی از سانتریفیوژها اصرار می‌کند.


موافقت مشروط رهبر ایران

رویترز با پوشش بخش‌هایی از بیانات امروز مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌یی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه تاکید کرد که با هرگونه توافق هسته‌یی که تضادی با منافع ملت ایران نداشته باشد، موافق است. رهبری ایران در این‌باره گفت: من با توافقی که حاصل می‌شود موافقم و مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند تا سلاح تحریم را از دست دشمن دربیاورند. اگر مذاکره‌کنندگان بتوانند به این هدف دست پیدا کنند بسیار خوب خواهد بود اما اگر شکست بخورند همه باید بدانند که ما راه‌های زیادی داریم تا با این سلاح مبارزه کنیم.


ایران مخالف توافق بد

همچنین خبرگزاری شین‌هوا ضمن انتشار بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: رهبری ایران روز یک‌شنبه گفت که با مقامات امریکایی در این باره که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد خواهد بود، موافق است. دست نیافتن به یک توافق هسته‌یی بهتر از هرگونه توافقی است که موجب تضعیف منافع ملت ایران شود.


عدم تضعیف منافع ملی

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در جمع کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی نوشت: رهبری ایران امروز گفت که حاصل نشدن یک توافق هسته‌یی با قدرت‌های جهانی را به توافقی که موجب تضعیف منافع ملی مردم کشورش شود، ترجیح می‌دهد. رهبری ایران تصریح کرد: من با هر توافقی که انجام می‌شود موافقم اما با توافق بد موافق نیستم. امریکایی‌ها مرتب تکرار می‌کنند که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است. من نیز کاملا با آن موافقم.


موج حمایت داخلی

اما در داخل کشور نیز سخنان و مواضع مقام معظم رهبری با همراهی و حمایت چهره‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی همراه شده است. در این راستا به نظر می‌رسد این مواضع نوعی وحدت کلمه را در قبال ادامه روند مذاکرات با محوریت انجام یک توافق خوب و حفظ منافع ملی ایجاد کرده است. امری که در این روزهای حساس و ماه‌های آخر برای دستیابی به توافق بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. مطمئنا چنین فضای اتحادواری باعث استحکام موضع و قوت قلب مذاکره‌کنندگان کشورمان خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر