بدقولی‌های مکرر دولت در زمینه مسکن معلولان

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۵

سهمیه 3درصدی اشتغال معلولان در دستگاه‌های دولتی یکی از قوانینی است که درراستای حمایت از معلولان جامعه در زمینه اشتغال به تصویب رسیده است. این درحالی است که معلولان به‌دلیل شرایط خاصی که دارند، یارای حضور در بسیاری مشاغل را ندارند و پیگیری این مساله مهم توسط مسوولان و مدیران استانی و شهرستانی در رفع مشکلات این گروه بسیار اثرگذار خواهد بود. ازسوی دیگر به‌جای خود باقی ماندن این مساله در زندگی معلولان، زمینه بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهد بود که یکی از این مشکلات، خانه‌دار نشدن و آرزوی دیرینه آنها در تهیه مسکن است. باتوجه به شرایط خاص معلولان در زندگی، تحصیل، اشتغال و دیگر موارد، عمدتا با مشکلات مالی و نداشتن مسکن مناسب مواجه هستند که فراهم‌سازی زمینه برای تامین مسکن آنان از طریق طرح عظیم مسکن مهر می‌توانست بسیاری از مشکلات‌شان را حل کند.

این روزها خبرهای خوشی از تعاونی‌های مسکن معلولان به گوش نمی‌رسد؛ چراکه بسیاری از تعاونی‌های مسکن در سراسر کشور، اسیر بدقولی‌های مسوولان شده است.

تاخیر چندساله در واگذاری واحدهای مسکن مهر، جمع‌آوری مبالغ هنگفت از معلولانی که بسیاری از آنها در زمره مستمری‌بگیران نهادهای حمایتی محسوب می‌شوند و سوءاستفاده از مظلومیت این گروه، تنها به‌عنوان بخشی از تخلفات دولت به حساب می‌آید که مجموع این بدقولی‌ها، رویای خانه‌دار شدن این قشر را عملا نابود کرده است.

وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی حکمی ازسوی دولت موظفند حداقل 10درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان‌قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور دراختیار آنان قرار دهند.

خلف‌وعده دولت‌ها

میرمهدی خادم‌نبی، عضو هیات‌مدیره جامعه معلولان ایران در گفت‌وگو با «تعادل» بااشاره به مشکلات واگذاری مسکن به معلولان می‌گوید: دولت سه سال پیش قرار بود به پیمانکاران این بخش تخصیص بدهد، اما به‌دلیل تعویض آنها دولت واریزی نداشته که این امر مانع ادامه فعالیت پیمانکاران شده است.

خادم‌نبی در ادامه می‌گوید: دولت مقرر شده بود این مسکن‌ها را تا پایان سال90 به معلولان تحویل بدهد، اما بعد از گذشت سه سال از این حکم، هنوز هم خبری از پایان ساخت‌وسازها نیست. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تحویل مسکن‌ها تا یک سال و نیم الی 2سال دیگر طول خواهد کشید. تا به امروز حدود 300واحد آماده، اسکلت 600واحد زده شده و هنوز 400واحد برای ساخت شروع نشده است.

وی افزود: مقرر شده بود هر یک از معلولان برای هر واحد حدود 4میلیون تومان به دولت بدهند، اما این اتفاق نیز عملی نشد و هر شخص حدود 17میلیون تومان واریز کرد. اتفاقی که شاید برای هر معلول کمی دشوار باشد. زمانی که این طرح ارایه شد، تورم کمتر بود و قیمت محصولات ساخت مسکن پایین‌تر بود؛ اما امروز هزینه هر قطعه کوچک شاید به سه‌برابر رسیده باشد.

خادم‌نبی عنوان کرد: البته جز تعاونی‌های مسکن، بهزیستی هم در این بحث کمی حمایت کرده است، ولی حمایت اصلی باید ازسوی دولت صورت بگیرد که متاسفانه در این زمینه کم‌کاری زیادی صورت گرفته است.

به‌راستی باتوجه به مشکلات مالی و اقتصادی که معلولان با آن مواجه هستند، چگونه می‌توان این قشر نیازمند را در تامین مسکن یاری کرد؟ آیا هدف دولت با ساخت مسکن مهر چیزی جز حمایت از اقشار کم‌درآمد و نیازمند جامعه بود؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر