تالار نقره‌‌ای

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۲

صادرات 100هزار تن سنگ‌‍‌آهن

تالار کشاورزی بورس کالا روز گذشته درحالی شاهد معامله محصولات سه کشور روسیه، برزیل و آرژانتین بود که معامله 100هزار تن سنگ‌آهن در تالار صادراتی به ثبت رسید. به گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، 250تن شکر سفید کارخانه قند اصفهان، 50تن شکر سفید کارخانه قند یاسوج و 30تن شکر سفید کارخانه قند ارومیه معامله شد. همچنین 65تن ذرت دانه‌یی برزیل، 50تن جودامی روسیه و 25تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین در تالار مذکور به فروش رسید. شرکت پشتیبانی امور دام نیز 130تن مرغ منجمد رنج را در تالار محصولات کشاورزی به فروش رساند. لازم به ذکر است 100تن قند کارخانه قند بردسیر کرمان در سیستم مچینگ ثبت شد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز 2200ورق گرم C، 1980تن ورق گرم B، 700تن ورق سرد B، 350تن ورق گالوانیزه G و 1590تن ورق قلع اندود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی موردمعامله قرار داد. علاوه بر این، 13هزار و 200تن سبد میلگرد مخلوط شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر و 40تن مس مفتول گروه صنایع کابلسازی افق البرز معامله شد. این گزارش همچنین حاکی است در این روز و در تالار صادراتی، درحالی 100هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع معادن سنگ‌آهن گل‌گهر با قیمت پایه 36دلار در هر تن عرضه شد که با استقبال 600هزار تنی مشتریان خارجی مواجه شد و درنهایت کل محصول به قیمت متوسط 40دلار و 55سنت به‌فروش رسید. علاوه بر این، 11هزار و 400تن قیر 6070 به‌همراه 700تن عایق رطوبتی دادوستد شد. گفتنی است معامله 6564تن انواع ماده شیمیایی، 18هزار و 540تن وکیوم باتوم، 48هزار و 400تن انواع قیر، 300تن گوگرد، 4591تن انواع قیر، 50تن آرگون و 81تن انواع ماده پلیمری روی تابلوی معاملات تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ثبت شد. براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، 164هزار و 164تن انواع کالا به ارزش بیش از 955میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.


امیدواری به بهبود تقاضا

بررسی روند معاملات تالار پتروشیمی نشان می‌دهد که هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، حجم تقاضا در بورس کالا نیز افزایش می‌یابد که همین موضوع معامله‌گران را به آینده بازار امیدوار کرده است.

بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها در روزهای نزدیک به پایان سال با افزایش نسبی جذابیت و بهبود حجم معاملات روبه‌رو شده که داده مثبتی برای کل بازار تلقی می‌شود. ثبات قیمت پلیمرهای سبک و کاهش قیمت پلیمرهای سنگین، افزایش شدید عرضه‌ها در بورس و بازار و انتظار برای افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری برخی واقعیت‌های بازار است که می‌تواند دورنمای مثبتی را حداقل تا پایان سال در برابر فعالان بازار قرار دهد. به‌نظر می‌رسد پلیمرهای سبک در بازار شرایط بهتری دارند که دلیل اصلی آن نیز تقاضای شب عید است. باتوجه به احتمال افزایش قیمت‌ها و به‌تبع افزایش قیمت‌های جهانی همچنین پتانسیل افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال به‌نظر می‌رسد این رونق ادامه‌دار باشد؛ زیرا برخی فعالان بازار زمان فعلی را فرصتی طلایی برای خرید قلمداد کرده‌اند. البته افزایش حجم معامله همیشه در روزهای پایانی سال به‌صورت سنتی تجربه می‌شود که به‌نظر می‌رسد امسال به دلایلی زودتر به‌وقع پیوسته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر