پای خارجی ها به بورس کالا باز می‌شود

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۰


فطانت‌فرد: بورس کالا نبض نوآوری را در دست گرفته است

فطانت‌فرد گفت: درحال بررسی امکان راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سکه طلا در بازار سرمایه هستیم تا بدین وسیله، اوراق مشتقه سکه طلا در کنار معاملات نقدی، به‌عنوان درصدی از پرتفوی سرمایه‌گذاران قرار گیرد

سرانجام پس از گذشت بیش از 6سال از عمر بازار مشتقه در بورس کالای ایران، سامانه معاملات برخط این بازار در مراسمی با حضور رییس سازمان بورس اوراق بهادار و هیات همراه، مدیرعامل بورس کالای ایران و هیات‌مدیره و مدیران ارشد این بورس برگزار شد.

مدیرعامل بورس کالا در ابتدای این مراسم گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت بورس کالای ایران، توسعه بازار مشتقه و ابزارهای مالی است که در این بین یکی از موضوعات مهم، دسترسی آسان، امن و سریع سرمایه‌گذاران به سامانه معاملات آتی بوده که امروز با راه‌اندازی معاملات آنلاین آتی، شاهد برداشتن گامی مهم در بازار سرمایه کشور در حوزه ابزارهای مشتقه هستیم.

حسین پناهیان افزود: حدود 6سال از عمر معاملات آتی در بورس کالای ایران می‌گذرد و نرم‌افزار‌های این بازار به‌صورت کاملا بومی و زیرنظر کارشناسان بورس کالا طراحی و اجرا شده است.

او ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی معاملات آتی در بازار مشتقه بورس کالا تا به امروز بالغ بر 8میلیون و 692هزار قرارداد در این بازار تسویه شده و ارزش معاملات نیز به 850هزار میلیارد ریال رسیده است.


هدف‌گذاری برای معاملات 24ساعته

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: باتوجه به توسعه سیستم نرم‌افزاری و افزایش بازیگران این بازار، ما به سمت توسعه دارایی‌های پایه در بازار مشتقه رفته‌ایم به‌طوری که علاوه بر سکه، امسال قرارداد آتی زیره‌سبز راه‌اندازی و تا اواخر امسال معاملات آتی کنجاله سویا نیز افتتاح می‌شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هدف‌گذاری که برای بازار مشتقه داریم، رسیدن نسبت ارزش معاملات آتی به نقدی، 4 به یک (75درصد مشتقه، 25درصد نقدی) است که سال 91 این نسبت 50 به 50درصد بوده، سال گذشته و امسال نیز 45 به 55درصد بوده که امیدواریم راه‌اندازی معاملات آنلاین آتی ما را برای رسیدن به هدف اصلی یاری کند. به گفته پناهیان، یکی از ایده‌آل‌های بورس کالا در حوزه مشتقه، معاملات 24ساعته و ادامه معاملات در روزهای جمعه باتوجه به باز بودن بازارهای جهانی است که این هدف‌گذاری‌ها نیز انجام شده است.


شرایط ورود به معاملات آنلاین

وی بااشاره به اینکه ورود به معاملات آتی به دانش تخصصی نیاز دارد افزود: سرمایه‌گذارانی که بخواهند معاملات آتی را به صورت آنلاین انجام دهند، علاوه بر حضور در یک آزمون، باید قبلا در سامانه معاملات هزار قرارداد منعقد کرده باشند تا شاهد نوسانات غیرعادی در روند معاملات نباشیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: با حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه ابزارهای مشتقه سرعت گرفته به‌طوری که در سال94 شاهد آغاز معاملات محصولات کشاورزی و صنعتی در سامانه قراردادهای آتی خواهیم بود که این روند در نیمه دوم سال آینده تقویت می‌شود.


پاسخ به برخی انتقادها

پناهیان در ادامه به یکی از انتقادهای رسانه‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در برخی انتقاد‌ها عنوان می‌شود که بورس کالا از مسیراصلی خود یعنی توسعه ابزارهای مشتقه و معاملات کاغذی دور شده است اما در این زمینه باید توجه کرد تجربه و عمر بورس‌های کالایی بعضا به 200سال می‌رسد و این بورس‌ها در ابتدا فعالیت‌شان هم با معاملات نقدی شروع کرده و در ادامه اقدام به راه‌اندازی ابزارهای مشتقه کرده‌اند.

وی افزود: باتوجه به عمر کوتاه بورس کالای ایران در مقایسه با بورس‌های کالایی جهان، از برنامه‌های مهم ما پس از روند مطلوب معاملات نقدی، توسعه معاملات مبتنی بر اوراق بهادار و دارایی‌های پایه است.


امکان معامله خارجی‌ها

وی در پایان با تاکید بر اینکه نرم‌افزار معاملات آتی کاملا بومی بوده و اکنون به سیستم چند بانکی متصل شده است، افزود: با ایجاد معاملات آنلاین آتی، همه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا می‌توانند در سیستم معاملاتی آتی بورس کالای ایران ثبت سفارش دهند و معامله کنند.


راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری طلا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط آتی، اقدام بورس کالا را پاسخ به مطالبات بازار سرمایه دانست و افزود: راه‌اندازی سامانه معاملات برخط بازار مشتقه بورس کالا، اقدامی مناسب در جهت تامین انتظارات فعالان بازار سرمایه مبنی بر تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری و دسترسی به ابزارهای متنوع در این زمینه است. محمد فطانت‌فرد ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تقاضای فعالان بازار سرمایه بوده، این است که چگونه می‌توان پرتفویی تشکیل داد که متنوع بوده و تنها مختص اوراق بهادار و سهام نباشد تا به این ترتیب، علاوه بر اینکه در پوشش ریسک و تنوع در سرمایه‌گذاری، بتواند پتانسیل‌های مناسبی را برای افزایش بازدهی و ریسک فراهم کند، لذا اقدام بورس کالا درراستای تسهیل دسترسی به معاملات در بازار مشتقه از طریق راه‌اندازی سامانه معاملات برخط این بازار، می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

سخنگوی سازمان بورس به موضوع راه‌اندازی صندوق مشترک سکه طلا نیز اشاره کرد و گفت: درحال بررسی امکان راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سکه طلا در بازار سرمایه هستیم تا بدین وسیله، اوراق مشتقه سکه طلا در کنار معاملات نقدی، به‌عنوان درصدی از پرتفوی سرمایه‌گذاران قرار گیرد. وی در پایان بااشاره به اینکه بورس کالا نبض نوآوری را در دست گرفته است، ادامه داد: بورس کالا با راه‌اندازی معاملات برخط آتی، این ابزار معاملاتی را دراختیار تمام مردم و سرمایه‌گذاران قرار داده است که این امر از احتیاجات بازار سرمایه بود. البته باتوجه به اینکه احتمال تاثیر‌گذاری قیمت‌ها در بازار آتی بر بازار نقدی وجود دارد، باید این بازار توسط بورس کالا به درستی نظارت و پالایش شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر