کوتاه از دنیای خبر

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۵

تامین برق استان کرمان از انرژی تجدیدپذیر

وزیر نیرو خصوصی‌سازی و توسعه ظرفیت‌ها در مناطق را یکی از سیاست‌های وزارت نیرو دانست و گفت: وزارت نیرو پیشگام تمامی خصوصی‌سازی‌ها در کشور بوده است؛ همان‌طور که هم‌اکنون 50‌درصد نیروگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان، ظهر دوشنبه 20بهمن در مراسم افتتاح پروژه‌های برقی استان کرمان گفت: پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند باعث توسعه کشور می‌شود و این موضوع جای بسی خوشحالی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که امروز در بهره‌برداری پروژه‌ها کمک کردند گفت: 104میلیارد تومان هزینه طرح‌هایی بود که امروز به بهره‌برداری رسید.

چیت‌چیان اظهار کرد: تحریم‌های به‌وجود‌آمده و همچنین کاهش صادرات نفت، شرایط خاصی را در کشور حاکم کرده است که باید همه دست‌به‌دست هم داده و شرایطی را ایجاد کنیم که از این اوضاع خارج شویم.

وزیر نیرو ادامه داد: باتوجه به محدودیت خرید تجهیزات و هم همچنین مشکلات وارد‌کردن فناوری، قیمت فروش نفت هم‌اکنون به 40‌درصد کاهش یافته است.

چیت‌چیان با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را در جهت اثربخشی فعالیت‌ها در کشور داشته باشیم تصریح کرد: باید تلفات شبکه برق را به 10‌درصد کاهش دهیم. این عمل بسیار ارزشمند است و خدمت بسیار بزرگی به جامعه محسوب می‌شود.

وی خصوصی‌سازی و توسعه ظرفیت‌ها در مناطق را یکی از سیاست‌های وزارت نیرو دانست و گفت: وزارت نیرو پیشگام تمامی خصوصی‌سازی‌ها در کشور بوده است همان‌طور که هم‌اکنون 50‌درصد نیروگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

چیت‌چیان در پایان خاطرنشان کرد: برق اساس و پایه توسعه کشور است و 9‌درصد پروژه‌های افتتاح شده امروز از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده‌اند.


صادرات هشتمین محموله میعانات گازی فاز 12

مجری طرح توسعه فاز١٢ میدان گازی پارس‌جنوبی با اشاره به صادرات هشتمین محموله میعانات گازی این فاز به‌حجم ٨٥٠هزار بشکه، گفت: تاکنون بیش از ٩میلیون و ٣٠٠هزار بشکه میعانات گازی از این فاز صادر شده است.

رسول فلاح نژاد در گفت‌وگو با شانا، از تولید روزانه ٦٨میلیون مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه این فاز خبر داد و گفت: هم‌اکنون این پالایشگاه ١٠ تا ١٥میلیون مترمکعب گاز ترش و خشک از خط لوله پنجم سراسری دریافت و پس از شیرین‌سازی دوباره به خط لوله سراسری تزریق می‌کند. مجری فاز١٢ میدان گازی پارس‌جنوبی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی ششمین ردیف شیرین‌سازی گاز ظرفیت فرآورش پالایشگاه این فاز پارس‌جنوبی به ٧٥میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: هم‌اکنون روزانه بیش از ٥٠میلیون مترمکعب گاز ترش از سکوهای A،B و C این فاز در دریا تولید می‌شود. وی از صادرات نخستین محموله گوگرد فاز١٢ خبر داد و گفت: دومین واحد گوگردزدایی این فاز تا پایان بهمن راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا، فاز١٢ پارس‌جنوبی به‌تنهایی حدود 4درصد از کل گاز میدان پارس‌جنوبی و کمی کمتر از یک‌درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است، این پروژه در ابعاد نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری، میزان سودآوری برای کشور و... بزرگ‌ترین پروژه تاریخ صنعت کشور است. ارزش محصولات تولید شده فاز١٢، ماهانه بیش از ٣٢٧میلیون دلار است، هم‌اکنون از سه سکوی A، B و C فاز١٢ میدان مشترک پارس‌جنوبی بیش از ٢,٢میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش تولید می‌شود؛ هم‌اکنون حدود ٢,٥میلیارد فوت‌معکب گاز از این فاز تولید می‌شود که با راه‌اندازی آخرین ردیف؛ این میزان به نزدیک ٣میلیارد فوت‌مکعب گاز شیرین می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر