پایین‌ترین قیمت سبد نفتی اوپک در 6 سال گذشته کاهش 16 دلاری قیمت نفت سنگین ایران

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۴

تعادل

گزارش ماه فوریه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام دیروز در حالی منتشر شد که نشان می‌داد قیمت نفت سنگین ایران با 16 دلار و 15 سنت کاهش از 58 دلار و 99 سنت در ماه دسامبر 2014 به 42 دلار و 48 سنت در ماه ژانویه 2015 رسیده است. به گزارش «تعادل» به نقل از دبیرخانه اوپک تولید نفت ایران در این ماه با 25 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه گذشته به 2 میلیون و 754 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که عربستان‌سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام در این سازمان با وجود کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام، تولید خود را 93 هزار بشکه افزایش داده و به 9 میلیون و 683 هزار بشکه در روز رسانده است. بیشترین کاهش تولید نفت در این ماه مربوط به عراق بوده است که با 279 هزار بشکه کاهش به تولید 3 میلیون و 353 هزار بشکه در روز رسیده است. طبق گزارش دبیرخانه اوپک قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه ژانویه با کاهشی 25 درصدی معادل 15 دلار و هشت سنت به 44 دلار و 38 سنت در هر بشکه رسیده که کمترین قیمت سبد نفتی این سازمان در 6 سال گذشته است. همچنین در گزارش این سازمان که روز گذشته منتشر شد آمده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2014 حدود 0.96 میلیون بشکه در روز است که نسبت به ماه گذشته تغییر چشم‌گیری نداشته است. انتظار می‌رود در سال 2015 تقاضای جهانی برای نفت حدود 1.17میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که این میزان نسبت به گزارش گذشته کمی افزایش یافته است.


افزایش اندک قیمت نفت

همچنین همزمان با کاهش تعداد تاسیسات فعال استخراج نفت در امریکا قیمت نفت سبک امریکا دیروز افزایش یافت.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، همزمان با کاهش تعداد تاسیسات فعال استخراج نفت در امریکا و نشانه‌هایی از اینکه رشد قوی اقتصاد امریکا با کاهش واردات چین، تعدیل شده است قیمت نفت سبک امریکا دیروز اندکی افزایش یافت.قیمت نفت خام امریکا در معاملات دیروز با افزایش 15 سنتی به 51.84 دلار در هر بشکه رسید. در عین حال قیمت نفت برنت دریای شمال با کاهش 22 سنتی مواجه شد و به 57.58 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته بیش از 9 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد هفتگی از فوریه 2011 تاکنون بود. قیمت نفت دریای شمال طی دو هفته گذشته بیش از 18 درصد افزایش یافته که قوی‌ترین رشد از 1998 تاکنون بوده است. این افزایش، به روند 6 ماهه کاهش قیمت نفت که موجب افت بیش از نیمی از قیمت شده بود، پایان داد.

براساس تحقیقی که روز جمعه منتشر شد، تعداد تاسیسات فعال استخراج نفت در امریکا این هفته 83 مورد کاهش یافته و به 1140 مورد رسیده که پایین‌ترین رقم از دسامبر 2011 تاکنون است. این نشان می‌دهد که کاهش قیمت نفت بر تولید‌کنندگان فشار آورده است.

افزایش بیش از حد انتظار تعداد فرصت‌های شغلی در امریکا در ماه ژانویه نیز به تقویت قیمت نفت کمک کرد. میزان فرصت‌های شغلی ایجادشده در ماه ژانویه به 257 هزار مورد رسید که بالاتر از پیش‌بینی‌های وال‌استریت بود.

اما آمارهای دیگر نشان داد که ضعف اقتصادی در چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان موجب شده تا قیمت نفت بیش از این بالا نرود.

براساس این گزارش، واردات نفت چین در ماه ژانویه 7.9 درصد کاهش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر