جدیدترین پیش‌بینی از قیمت خودرو در سال 94

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۹

نشست خبری محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته برگزار شد. پرداخت نکردن یارانه صنعت، بازار خودروهای داخلی، نحوه واردات خودرو، میزان و نحوه پرداخت تسهیلات به بخش تولید، آخرین آمار صادرات غیرنفتی و رشد تولیدات داخلی محورهای این نشست خبری بود.

به گزارش «تعادل» صالحی‌نیا با اشاره به آمارهای 9ماهه بخش صنعت گفت: در 9ماهه نخست امسال 74‌هزار‌میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن از صندوق توسعه ملی تسهیلات داده شده است.

وی افزود: در سال جاری نیز به 760 واحد تولیدی 2300‌میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تسهیلات داده شده است که برای 517 واحد از این تعداد 1360‌میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است.

صالحی‌نیا معتقد است که سهم صنعت و معدن باید به عدد 37‌درصد از تسهیلات می‌رسید، اما هنوز تحقق نیافته است. درواقع از منابع ریالی صندوق توسعه ملی نیز که قرار بود از سال91 تا 93، 10‌درصد منابع در اختیار بخش صنعت قرار گیرد نیز وجوهی پرداخت شده است. معاون امور صنایع وزیر صنعت تصریح کرد: در سال‌های 91 و 92، 842واحد صنعتی فقط توانسته‌اند 2‌هزار و 600‌میلیارد تومان از تسهیلات صندوق توسعه ملی را دریافت کنند. این در حالی است که باید این ارقام برای تحقق 10‌درصدی سهم صنعت از منابع صندوق توسعه ملی تا 6‌هزار و 500‌میلیارد تومان می‌رسید.

به گفته صالحی‌نیا برای ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی اولویت خود را تامین سرمایه در گردش و پیشروی 50‌درصدی طرح‌های صنعتی اعلام کرده‌ایم. ممکن است طرح‌ها مورد تصویب قرار گرفته باشد اما روند اداری سیستم بانکی کشور یا عدم تکمیل مدارک واحدهای تولیدی در دریافت تسهیلات باعث شود که پرداخت تسهیلات با کندی بیشتری همراه شود.

معاون امور صنایع وزیر صنعت در رابطه با تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی نیز گفت: کارگروه‌های مختلفی به‌صورت هفتگی در استان‌ها ایجاد شده است و آنها بررسی لازم را برای تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی انجام می‌دهند به‌نحوی که در‌حال‌حاضر برای 1450واحد تولیدی در خود وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی تشکیل شده تا مشکلات آنها را در اسرع وقت برطرف کنیم.

صالحی‌نیا تصریح کرد: کارگروه‌هایی را با حضور واحدهای تولیدی برگزار کرده‌ایم تا در آنها لیست کالاها ظرفیت‌ واحدهای تولیدی و حتی قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.


هنوز یارانه تولید پرداخت نشده است

صالحی‌نیا در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: از مجموع 5400‌میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها 1100‌میلیارد تومان برای اختصاص به بخش صنعت و معدن و 100‌میلیارد تومان برای صادرات کالا تصویب شده بود که تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته و در کمیسیون اقتصاد شورای عالی کار نیز این موضوع مطرح شده است اما تا امروز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هیچ‌گونه پرداخت، تخصیص یا ابلاغ اعتبار به خزانه نداشته است.

وی در رابطه با آخرین مکاتبات پرداخت یارانه گفت: آخرین مکاتبات ما مربوط به دو هفته گذشته است، آنچه به‌طور دقیق عنوان شده پرداخت یارانه از طریق سود تسهیلات است که براساس آن یک‌سوم از سود تسهیلات از محل یارانه تولید پرداخت می‌شود.


واردات 600میلیون دلار قطعه خودرو

وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه قرار گرفتن واردات خودرو در اختیار 36نمایندگی به‌معنی انحصار نیست، اظهار کرد: انحصار زمانی معنا پیدا می‌کند که 2 الی 3برند خاص در کشور برای واردات خودرو فعالیت کنند. صالحی‌نیا میزان تعرفه واردات خودرو را در سال آینده 40‌درصد عنوان کرد و گفت: باتوجه به رکود حاکم بر بازار خودرو امکان تغییر در میزان تعرفه واردات خودرو وجود ندارد.

وی از واردات بیش از 78قلم از قطعات خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: برخی از خودروهای کشور که در کارخانه‌های خودروسازی ساخته می‌شوند نیازمند واردات قطعه از کشورهای دیگر هستند.

صالحی با اشاره به رشد 15درصدی تولید اتوبوس و مینی‌بوس در کشور گفت: از 1700واحد قطعه‌ساز تولیدی در کشور، 70‌درصد آنها به‌طور کامل مورد حمایت دولت هستند و به تولید قطعه برای خودروهای سواری و سنگین می‌پردازند.

وی افزود: حدود 600میلیون دلار در سال جاری واردات قطعه خودرو به کشور داشته‌ایم.

سال94 قیمت خودرو گران می‌شود

صالحی‌نیا همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از قیمت خودرو در سال آینده گفت: برای سال آینده قیمت خودرو براساس فرمول‌ها اندازه‌گیری می‌شود و اگر بر فرض محال در اختیار شورای رقابت نبود با نظارت بر آنها و تفاوت اندکی از لحاظ قیمت‌ها خودرو عرضه خواهد شد.

معاون امور صنایع ادامه داد: بخشی از قیمت خودرو مربوط به دریافت شرکت تولیدی و بخش دیگر مربوط به عوارض و پرداخت‌های قانونی است. وی اظهار کرد: باتوجه به شرایط، افزایش ناگهانی قیمت قطعات را نخواهیم داشت و دستمزد نیروی انسانی نیز براساس تصمیم شورای عالی کار در سال مقداری افزایش می‌یابد. از سوی دیگر در بخش هزینه‌های سربار اگر افزایش هزینه تولید داشته باشیم می‌توانیم این هزینه‌ها را کنترل کنیم. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی افزایش هزینه‌ها کم است؛ بنابراین برای سال آینده قیمت خودرو نیز با اندکی تغییر پیش می‌رود.

صالح نیا افزود: خوشبختانه در ۱۸بهمن امسال تولید خودرو از یک‌میلیون دستگاه عبور کرده است.


آینده صنعت پتروشیمی روشن است

معاون صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: واحدهای تولیدی امروز نیازمند حمایت دولت هستند و پرداخت جایزه صادراتی مهم‌ترین بخشی است که باید به صادرکنندگان کالا برای توسعه زیرساخت‌های بخش تولید در نظر گرفته شود. وی درباره رشد صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت به دو بخش افزایش صادرات و تامین مواد اولیه تقسیم‌بندی می‌شود که در‌واقع این صنعت در حال شکوفایی است و در سال آینده نیز خبرهای خوبی در این حوزه برای مردم خواهیم داشت.

وی با اشاره به ثبات بازار آهن و فولاد کشور اظهار داشت: در بازار سنگ‌آهن و فولاد هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد و قیمت‌های این بازارها همچنان به‌صورت ثابت مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر