اخبار

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۵

پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان شد

هیات‌مدیره بانک پارسیان با استعفای علی دیواندری موافقت کرد و کورش پرویزیان را به‌عنوان مدیرعامل جدید این بانک انتخاب کرد. سایت رسمی بانک پارسیان اعلام کرد: علی دیواندری که در ماه‌های اخیر دچار بیماری شده باوجود توصیه مکرر پزشکان معالج و صدور مرخصی استعلاجی بنا به رعایت مصالح بانک پارسیان حاضر به ترک بانک نشد و تا انتخاب جانشین به فعالیت خود در بانک ادامه داد. بنا بر این گزارش، ایشان در دی سال گذشته به این سمت منصوب شده بود و امروز پس از گذشت حدود یک‌سال ناگزیر از کناره‌گیری شد. گفتنی است، کورش پرویزیان مدیرعامل جدید بانک پارسیان پیش از این مدیرعاملی بانک سینا را عهده‌دار بوده است.


کنفرانس توسعه نظام تامین مالی برگزار می‌شود

گروه بانک و بیمه مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه از برگزاری هفتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران خبر داد و گفت: این همایش فرصتی برای طرح مشکلات و ارایه راهکارهای مناسب تامین مالی توسط صاحب‌نظران مالی در کشور را فراهم خواهد کرد. علی قاسمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: حضور فعال شرکت‌های تامین سرمایه می‌تواند نویدبخش شرایط مساعد برای رشد و توسعه روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد. قاسمی برگزاری همایش توسعه نظام تامین مالی با مشارکت بانک توسعه اسلامی و دانشگاه شریف را یکی از راه‌‌های هم‌اندیشی متخصصان و فعالان بازار مالی در کشور و بهره‌گیری از دانش مالی آکادمیک و تجربی در زمینه تامین مالی معرفی و اظهار کرد: در راستای این هدف، این همایش فرصتی را برای مطرح شدن مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در بخش تامین مالی و ارایه راهکارهای مناسب توسط صاحب‌نظران مالی در کشور فراهم خواهد کرد. وی یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش توسعه نظام تامین مالی را تبادل‌نظر و آشنا کردن علاقه‌مندان، کارشناسان و مدیران با سازوکارها و عملکرد ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی دانست. قاسمی بیان کرد: انتظار می‌رود با حضور تصمیم‌گیران، فعالان حوزه‌های مالی و صاحب‌نظران داخلی و خارجی، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه تامین مالی در کشور مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و از این طریق تجربیات و دانش روز مالی با هدف رسیدن به اقتصادی مقاوم و پویا مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.


دو متغیر اثربخش بر بازار بورس

علیرضا کدیور

عضو شورای سردبیری

بورس تهران روز گذشته برای دومین روز پیاپی با افت شاخص به کار خود پایان داد، دلیل افت شاخص طی دو روز گذشته را باید در عوامل واقعی و روانی حاکم بر بازار سرمایه جست‌وجو کرد. در بخش عوامل روانی اصلی‌ترین متغیر تاثیرگذار بر بورس طی یک سال گذشته مذاکرات هسته‌یی و تحلیل‌های پیرامون آن بود و اینکه آیا درنتیجه نهایی این مذاکرات، توافق هسته‌یی به‌دست می‌آید یا خیر. ازسوی دیگر طی روزهای گذشته اظهارنظر مسوولان و مقامات ارشد کشور درخصوص پرونده هسته‌یی، منجر به واکنش فعالان بازار سرمایه نسبت به این اخبار شده است. اما در بخش عوامل واقعی موثر بر بازار سرمایه، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در فضای اقتصاد و شرکت‌های کلان فعال در بورس تهران به افت قیمت جهانی نفت، کسری بودجه دولت در سال94 و احتمال عدم تخصیص بودجه عمرانی مربوط می‌شود.

به‌نظر می‌رسد باتوجه به افت شدید قیمت نفت طی ماه‌های گذشته دولت در سال آینده و درصورت عدم افزایش قیمت جهانی نفت، با کسری بودجه پنهان قابل‌توجهی مواجه است؛ کسری بودجه‌یی که به‌واسطه آن دولت امکان تخصیص بودجه به پروژه‌های عمرانی را نخواهد داشت، بنابراین باتوجه به اینکه دولت اصلی‌ترین متقاضی کالا و خدمات در اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود این عدم تخصیص بودجه منجر به تعمیق رکود حاکم بر اقتصاد ایران خواهد شد، رکودی که تاثیر آن بر شرکت‌های بورسی تولیدکننده مواد اولیه به‌صورت عدم تقاضا برای فروش محصولات و درنتیجه کاهش حجم تولید و فروش محصولات خودنمایی می‌کند. بر این اساس واکنش فعالان بازار به تحلیل آنها درخصوص احتمال افت سودآوری شرکت‌های بورسی در سال آینده مرتبط می‌شود و از طرف دیگر دو عاملی که می‌تواند در هفته‌های آینده بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داده و منجر به رشد قیمت سهام و چرخش روند نزولی بورس شود، یکی انتشار اخبار مثبت درخصوص پرونده هسته‌یی و حصول توافق در این پرونده و دیگری افزایش قیمت جهانی نفت و کاهش کسری بودجه دولت خواهد بود. درواقع افزایش قیمت نفت منجر به افزایش قیمت جهانی سایر موادخام ازجمله فلزات و محصولات پتروشیمی می‌شود که می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را افزایش داده و در نتیجه کسری بودجه دولت را کاهش دهد یا حتی به صفر برساند.

درنتیجه دولت می‌تواند باتوجه به امکان تخصیص بودجه عمرانی، برای کالاهای موردنیاز خود تقاضا ایجاد کند و به این ترتیب میزان تولید و فروش شرکت‌های تولیدی را افزایش دهد. البته بدون شک واکنش بازار به اخبار مثبت هسته‌یی خیلی هیجانی‌تر و سریع‌تر رخ می‌دهد و در مقابل واکنش‌ها به افزایش قیمت جهانی نفت، کند‌تر و در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.

دلیل این مساله این است که فعالان بازار باید از افزایش قیمت نفت، اطمینان حاصل کنند و آن را یک شوک کوتاه‌مدت ندانند. نکته دیگر درخصوص بازار سرمایه این است که باوجود تمام عوامل موثر بر بورس، رییس این سازمان، اصلی‌ترین علت افت بورس را افت قیمت جهانی نفت می‌داند و مشاهده می‌شود که سازمان بورس برای جلوگیری از افت بازار، همواره در روند عادی سهام دخالت می‌کند درحالی که کارشناسان بارها متذکر شده‌اند که هرگونه دخالت در روند طبیعی کاهش قیمت سهام، ممکن است در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد اما تجربه نشان می‌دهد که این دخالت‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد و در بلندمدت، بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند.

بنابراین بهتر است به‌جای اینکه سازمان بورس در این روند دخالت کند اجازه دهد بازار مسیر طبیعی خود را طی کند تا هیجانات تخلیه و مسیر برگشت، سریع‌تر انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر