کمک 50 درصدی دولت در پرداخت هزینه حضور در نمایشگاه‌های خارجی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۱

تعادل|

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارو ضمن تاکید بر حل مشکلات صادرکنندگان دارو به آنها کمک 50 درصدی دولت در پرداخت هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی را وعده داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمدرضا نعمت‌زاده» در کارگروه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی که با حضور معاونان وزارت صمت و تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو برگزار شد ضمن تاکید بر جدیت دولت در حل مشکلات این صنعت خاطرنشان کرد: ما و تمام اعضای دولت به‌دنبال تبدیل صنعت دارو به صنعتی صادرات محور هستیم. وی با اشاره به میزان کم صادرات دارو به کشورهای همسایه یادآور شد: هدف از برگزاری این جلسه شناسایی مشکلات و راهکارهای آن در راستای ارتقای میزان صادرات دارو با توجه به پتانسیل بالای تولیدکنندگان ایرانی است. نعمت‌زاده با اشاره به سهم 120میلیون دلاری صادرات دارو افزود: این میزان متناسب با پتانسیل و توان تولیدکنندگان داخلی نیست و ما به‌دنبال توانمندسازی واحدهای خصوصی و افزایش سهم آنان در سبد صادرات غیرنفتی هستیم. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در دوحه ـ قطر (28بهمن تا 2 اسفند)، بغدادـ عراق (27تا30 بهمن‌) و کابل ـ افغانستان (28بهمن تا اول اسفند) از تمامی تولیدکنندگان ایرانی دعوت کرد که در فرصت باقی مانده با تمام ظرفیت‌ خود در این نمایشگاه‌ها حاضر شوند و به معرفی اجناس با کیفیت ایرانی بپردازند.


فقدان استراتژی مناسب در صادرات دارو

تولیدکنندگان دارو نیز در این گردهمایی از مشکلات خود گفتند؛ یکی از تولیدکنندگان فقدان استراتژی مناسب در صادرات دارو را به‌عنوان مانع عمده در مسیر توسعه صادرات مطرح کرد و گفت: ریشه‌های این مشکل در قیمت‌گذاری، ناکارآمدی بازاریابی، ضعف در بسته‌بندی، ضعف در تبلیغات و ایجاد باور در کشورهای هدف نسبت به توان تولیدکنندگان ایرانی، نبود مشوق‌های صادراتی و نبود اعتبار و نقدینگی برای نوسازی خطوط تولید است. یکی دیگر از تولیدکنندگان حاضر در نشست با اشاره به شرایط منطقه‌یی و نیاز بالای کشورهای همسایه به دارو گفت: سوریه، عراق و افغانستان فرصت‌های طلایی برای گسترش صادرات دارو هستند که ما باید به‌دنبال گسترش صادرات خود به این کشورها باشیم.

وی با اشاره به سهم ناچیز ایران در صادرات به افغانستان و عراق گفت: تولیدکنندگان ایرانی به راحتی می‌توانند تا 80درصد نیاز بازار عراق را برآورده کنند اما این امر مستلزم آن است که با استفاده مناسب از ابزار دیپلماتیک این مسیر هموار شود.

این تولیدکننده با اعلام برنامه کوتاه‌مدت واحد تولیدی خود برای صادرات دارو به عراق افزود: ما در درازمدت به‌دنبال تاسیس کارخانه تولید دارو در عراق هستیم.

در ادامه نشست تولیدکنندگان دارو با وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از تولیدکنندگان داروهای بیوتکنولوژی با اشاره به توانایی بالای ایران در تولید این نوع دارو یادآور شد: ایران توانایی تولید 17قلم از 26قلم داروی بیوتکنولوژی موجود در دنیا را دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای صادرات داروهای بیوتکنولوژی افزود: ما سالانه 20میلیون دلار داروی ‌ام. اس به روسیه صادر می‌کنیم که نشان از موفقیت ما در کسب بازارهای جهانی دارد. در نشست صادرکنندگان دارو با نعمت‌زاده، بسته حمایتی درخواستی از سوی یکی از تولیدکنندگان ارایه شد که شامل تسهیل رجیستری درکشورهای هدف، کمک دولت به نوسازی خطوط، داشتن امکان ورود موقت مواد اولیه بدون پرداخت حقوق

گمرکی بود.

در ادامه این نشست یکی از تولیدکنندگان با گلایه از مشکلات داخلی در دادن تسهیلات بانکی افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما خود تحریمی از سوی داخلی‌هاست نه تحریم‌های خارجی‌. وی با اشاره به فعالیت کارخانه تولیدی‌اش در زمینه داروهای دامی گفت: صادرات ما درحال حاضر 40میلیون دلار است که توان ارتقای آن به 200 میلیون دلار را داریم اما در این مسیر نیازمند کمک دولت در دادن وام‌های

کم‌بهره هستیم.

در انتهای دیدار تولیدکنندگان دارو با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نعمت‌زاده با اعلام خرسندی از برگزاری این نشست‌ ابراز امیدواری کرد که با حل مشکلات صنعتگران، میزان صادرات کشور به جایگاه حقیقی خود برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر