مسکن‌مهر آورده دولتی ندارد

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۳

براساس وعده‌های دولت دهم، قرار بود مسکن‌مهر در تابستان92 همزمان با پایان دوره این دولت تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود. اما در‌حال‌حاضر که نزدیک به یک‌و‌نیم‌سال از پایان دوره دولت دهم می‌گذرد، این پروژه همچنان بلاتکلیف و ناتمام است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، در دولت گذشته تنها 50درصد واحدهای مسکن‌مهر تکمیل شد. با این‌حال، دولت به تمام تعهدات مسکن‌مهر پایبند است. به‌طوری‌که از ابتدای دولت یازدهم از سال گذشته تا پایان امسال 450هزار واحد مسکن‌مهر تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است. عباس آخوندی ابراز امیدواری کرده با پرداخت وام‌های 30میلیونی روند ساخت مسکن‌مهر تسریع شود و به این ترتیب، رویای خوش خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن‌مهر بالاخره محقق شود. چشم امید وزارت راه و شهرسازی به افزایش 5میلیون تومانی وام مسکن‌مهر در‌حالی است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز افزایش وام از 25به 30میلیون تومان را کمک بسیار مناسبی به مردم می‌داند. چرا که مسکن‌مهر با آورده متقاضیان که از طریق این وام تقویت شده، ساخته و تکمیل می‌شود. همچنین تمامی آورده‌های مردم به حساب خود مردم واریز می‌شود و ‌قراردادها نیز سه‌جانبه بین مردم، ‌پیمانکاران و بانک است و وزارت راه و شهرسازی فقط نقش نظارتی دارد. درواقع، مسکن‌مهر آورده دولتی ندارد بلکه مسکن‌مهر با تسهیلات بانک و آورده مردمی ساخته می‌شود.


مدافع حقوق متقاضیان نه پیمانکاران

محسن نریمان با بیان اینکه مسکن‌مهر با آورده متقاضیان ساخته و تکمیل می‌شود، اظهار داشت: پرداختی‌های مردم به حساب‌های خودشان منظور شده و به‌همراه تسهیلات بانکی صرف ساخت واحدهایشان می‌شود، بنابراین شرکت عمران تنها وظیفه دارد حافظ منافع متقاضیان نسبت به پیمانکاران باشد و براساس کارکرد سازنده بر عملکرد آنها نظارت داشته و از منابع مالی مردم اجازه پرداخت به پیمانکاران را می‌دهد. به گزارش «تعادل»، وی افزود: در دوره جدید اعتبارات موردنیاز برای تامین هزینه‌های روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید مثل ساخت مدرسه، درمانگاه، جاده‌ها، آب و فاضلاب دیگر از آورده مردم تامین نمی‌شود. بر همین اساس تصمیم داریم از محل تهاتر زمین‌ها و اعتبارات داخلی شرکت، هزینه‌های این خدمات را تامین کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح بیش از 100هزار واحد مسکن‌مهر تا انتهای سال94 در شهرهای جدید کشور خبر داد و گفت: در‌صورتی‌که دستگاه‌های اجرایی مربوطه طبق ماده5 قانون ایجاد شهرهای جدید، وظایف خود را به‌درستی انجام دهند، این واحدها در زمان تعیین‌شده تحویل متقاضیان خواهد شد.

محسن نریمان با بیان اینکه هزینه این طرح‌ها از محل آورده خود شرکت تامین می‌شود، افزود: تصمیم گرفته‌ایم هزینه ساخت ‌جاده، مدرسه، ‌آب و فاضلاب... را به آورده مردم تحمیل نکنیم.

وی گفت: این تصمیم به افزایش تسهیلات کمک می‌کند و تلاش می‌کنیم که به نفع مردم وارد شویم و با کمترین قیمت‌ها طرح مسکن‌مهر به پایان برسد. وی افزود: متقاضیان باید بر حسب قراردادی که دارند باید آن مقدار را بپردازند و هرجا که حقی از مردم ضایع شود، به نفع مردم ورود می‌کنیم. وی افزود: برای افراد زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد ناتوان یارانه مسکن داریم و کمک خواهیم کرد. نریمان با اشاره به اینکه قیمت مسکن‌مهر در شهر پردیس باتوجه به ناهموار بودن آن کمی گران‌تر است، گفت: در قراردادهای متقاضیان به این موضوع اشاره شده که پرداخت‌ها، علی‌الحساب است و قیمت نهایی پس از پایان کار مشخص خواهد شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: این موضوع را که اعلام شده متقاضیان مسکن پردیس باید مبلغی را پرداخت کنند و بعدا گفته شده است این مبلغ را نمی‌گیریم، نشنیده‌ام.


افتتاح ۵۰هزار واحد مسکن مهر

درراستای ادامه برنامه دولت برای تکمیل پروژه مسکن مهر، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام افتتاح ۵۰هزار مسکن مهر در دهه فجر از افتتاح ۱۵۰هزار واحد دیگر تا پایان امسال خبر داد. به گزارش تسنیم، احمد اصغری مهرآبادی بااشاره به اینکه 10هزار واحد مسکن مهر در پرند نیز افتتاح شد، اظهار کرد: تاکید دولت ساخت هرچه سریع‌تر واحدهای مسکن مهر است که بر این اساس تا پایان سال آینده 90درصد و در سال95 نیز 10درصد باقی‌مانده به اتمام می‌رسد.

وی با یادآوری افتتاح حدود 200هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال افزود: در روزهای سپری شده از دهه فجر حدود 50هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده و 150هزار واحد باقی‌مانده نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با بیان اینکه مرحله دوم افتتاح واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت سال آینده آغاز و در ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد، ‌بیان کرد: مرحله سوم افتتاح پروژه‌های مسکن مهر نیز همزمان با هفته دولت انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر