حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۰

رونق اقتصادی لرستان در گرو توسعه بخش تعاون است

ایرنا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه بخش تعاون در استان لرستان باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این استان محروم می‌شود.

حمیدرضا کلانتری افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری استانداران کشور به تقویت مشارکت و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت‌های بومی و امکانات منطقه‌یی و توانایی‌های جفرافیایی به تحولی عظیم در بخش تعاونی می‌اندیشد.

وی توسعه بخش تعاونی در کشور را مستلزم توجه جدی دانست و گفت: توسعه فرهنگ تعاون در بین آحاد جامعه، گسترش عدالت در حمایت‌های دولتی با رویکرد تعاونی، توسعه همکاری دو جانبه جهت تقویت و توسعه تشکل‌های تعاونی، افزایش سطح اشتغال و همکاری در اجرای طرح‌های توسعه‌یی از دیگر اهداف امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استانداری‌هاست.

کلانتری افزود: براساس این تفاهمنامه کارگروه‌هایی زیرنظر استاندار در راستای توسعه تعاونی‌ها و رفع مشکلات این بخش در استان‌ها تشکیل می‌شود تا بسیاری از مشکلات با هماهنگی و پیگیری دستگاه‌های مربوطه حل شوند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه، نوسازی، بهسازی و نظارت برتعاونی‌ها در راستای ارتقای دانش فنی مدیران شرکت‌های تعاونی، جذب سرمایه خرد مردمی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف در توسعه تعاون و گسترش تشکل‌ها بین تعاونی‌ها به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. کلانتری افزود: همدلی و همکاری مسوولان استان لرستان برای توسعه بخش تعاونی برای رونق این تعاونی‌ها ضروری است.

کامران فرشید، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز در این نشست گفت: شهرستان بروجرد حدود 250تعاونی فعال در زمینه‌های کشاورزی، خدماتی، صنعتی، صنایع دستی و... دارد. این شهرستان دارای پتانسیل‌های خوب در بخش تعاونی است و امیدواریم با حضور معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان بروجرد بخش تعاونی گسترش بیشتری داشته باشد.


پرداخت تسهیلات به کارآفرینان دارای ایده‌های نو

ایسنا مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با تاکید بر لزوم کاهش فرآیند صدور ضمانتنامه از پرداخت تسهیلات به مشتریان و کارآفرینان دارای ایده‌های نو و فاقد توانایی ارایه وثیقه به بانک خبر داد.

مهدی حسین‌نژاد اظهارکرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امسال وارد پنجمین سال خدمت‌رسانی به شرکت‌های تعاونی شده و شناخت بهتر و گسترده‌تر تعاونی‌ها از این صندوق و تسهیل و تسریع بیشتر در ارایه خدمات موجب شده تا رفته‌ رفته صندوق به جایگاه واقعی خود در عرصه خدمت‌رسانی نزدیک شود.

وی وجود صندوق را در گردش مالی و پولی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تعاونی موثر خواند و از تضمین اعتبارات و تعهدات، سرمایه‌گذاری‌ها، مطالبات و معاملات تعاونی‌ها و تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به شرکت‌های تعاونی به‌عنوان مهم‌ترین رویکرد و موضوع فعالیت صندوق یاد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در ادامه از پرداخت تسهیلات به مشتریان و کارآفرینان دارای ایده‌های نو که توانایی ارایه وثیقه به بانک را ندارند، خبر داد.

حسین‌نژاد گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون درصدد است تا با ارتقای عملکرد بنگاه‌های زودبازده و اقتصادی، زمینه ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و بالا بردن ارزش‌افزوده در بنگاه‌ها را فراهم کند.

وی همچنین از افزایش سقف ضمانتنامه صندوق در بانک کشاورزی از ۱۵میلیارد ریال به ۷۰میلیارد ریال و ابلاغ آن خبر داد و گفت: افزایش سقف ضمانتنامه اعتباری در بانک کشاورزی به 70میلیارد ریال به‌دنبال امضای تفاهمنامه همکاری میان صندوق و بانک کشاورزی صورت گرفت که برای استفاده از ظرفیت‌های موجود و کمک به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی منعقد شد.

حسین‌نژاد در پایان بر ضرورت کاهش فرآیند صدور ضمانتنامه تاکید کرد و از گسترش نمایندگی‌های صندوق در سراسر کشور خبر داد.


اشتغالزایی تعاون افزایش یافت

مهر| مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه ویژگی‌های تشکیل و ثبت تعاونی‌ها و تشکل‌های تعاونی در دی ماه سال جاری را اعلام کرد.

براساس گزارش‌های واصله از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون در دی ماه سال جاری تعداد 122تعاونی و یک اتحادیه برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و به ثبت رسید.

تعداد اعضای تعاونی‌ها 1415نفر و تعداد فرصت شغلی 1425نفر و سرمایه اولیه حدود 16میلیارد ریال و متوسط تعداد اعضا و فرصت‌های شغلی مربوط به این تعاونی‌ها 12نفر است. بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها حاکی از آن است، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده مربوط به استان‌های هرمزگان و همدان با تعداد 9 تعاونی است؛ بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده به‌ترتیب در فعالیت‌های صنعت و کشاورزی با 44 و 18واحد هستند.

مطابق با اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاونی‌های صنعت با 327 نفر و کشاورزی با 321 نفر دارای بیشترین اعضا هستند. همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های ساختمان و صنعت با 419 و 411 نفر است.


تفاهمنامه وزارت تعاون با معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری

تسنیم مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده از انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خبر داد.

وحیده نگین با اشاره انعقاد تفاهمنامه همکاری وزارت کار با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری گفت: این تفاهمنامه 18بهمن طی مراسمی با حضور مشاوران امور بانوان و خانواده وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی به امضای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری می‌رسد. ازجمله اهداف انعقاد این تفاهمنامه تقویت، ترویج، توسعه و نهادینه‌سازی مفهوم عدالت جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با زنان در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه است. تحقق ماده 230برنامه پنجم توسعه جهت اجرایی‌سازی برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده همچنین همکاری در جهت استقرار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در حوزه زنان از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.

نگین، «توسعه، تقویت و مشارکت موثر تعاونی‌ها و تشکل‌های مردم نهاد ویژه زنان در فرآیند توسعه انسانی پایدار و شبکه‌سازی فعالیت‌ها و ارتقای دانش، مهارت و توانمندی‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه‌یی آنان با تاکید بر مناطق محروم» را از دیگر اهداف انعقاد این تفاهمنامه دانست.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده «ارتقا دانش، مهارت و توانمندی‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه‌یی گروه هدف با تاکید بر مناطق محروم» را دیگر هدف انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری عنوان کرد. اجرای مفاد این تفاهمنامه در معاونت امور زنان و خانواده برعهده معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی و در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برعهده مشاور امور بانوان و خانواده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر