رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۸

نزول قیمت قراضه امریکا

قیمت قراضه صادراتی امریکا در مناطق غربی این کشور نزولی است و قراضه کانتینری سنگین کلاس ١ و ٢ خلوص ٢٠-٨٠ اخیرا ٥ دلار هر تن افت داشته ٢٣٥دلار هر تن تایوان نهایی شده و قیمت پیشنهادی رو به پایین است. فعالان بازار معتقدند تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن ٦٢ دلار هر تن چین باشد بازار قراضه نیز نزولی خواهد بود و شرایط بازار را وخیم‌تر از سال ٢٠٠٨ می‌بینند. قیمت قراضه فوق از اول ژانویه تاکنون ٣٠دلار هر تن افت داشته است. ٥ سال اخیر عواملی چون قیمت سنگ‌آهن، تقاضای پایین قراضه، صادرات بیلت ارزان چین و روسیه به آسیا و قراضه صادراتی ژاپن همچنین نرخ بالای دلار نسبت به سایر ارز‌ها همگی درکنار هم به‌عنوان فاکتورهای منفی علیه قیمت‌ها فعال نبوده‌اند. بدین‌ترتیب متوسط قیمت قراضه کانتینری سنگین کلاس ١ و ٢ خلوص ٢٠-٨٠ صادراتی امریکا ٥ دلار افت داشته ٢١٥دلار هر تن تحویل کنار کشتی در بندر لس‌آنجلس شنیده شده است.


قیمت بیلت سی آی اس در کف

هفته گذشته قیمت بیلت دریای سیاه به پایین‌ترین سطح ٥ سال اخیر رسید چراکه عرضه‌کننده‌ها مجبور شده‌اند با پایین آمدن قیمت درخواستی خریدار‌ها پیشنهادات خود را پایین بیاورند از طرفی افت قیمت قراضه در ترکیه نیز بر آنها فشار بیشتری آورده است.

متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ٣٧٥دلار هر تن دریای سیاه شده که از ژوئن ٢٠٠٩ تاکنون بی‌سابقه بوده است. از آگوست ٢٠١٤ بیلت سی آی اس نزولی بوده ولی هفته‌های اخیر روند آن شدیدتر شده چون قیمت جهانی قراضه افت شدید داشته است.

چشم‌انداز آینده کوتاه‌مدت بازار منفی است چراکه برخی هنوز تولید فوریه را کاملا به فروش نرسانده‌اند و خریدارها اخیرا قیمت‌های درخواستی را خیلی پایین آورده‌اند. از طرفی بیلت چین در خاورمیانه قدرت رقابت دارد و ٣٩٠دلار هر تن امارات شنیده شده است. در ترکیه مشتریان بیلت سی آی اس در ٣٨٠ تا ٣٨٥دلار هرتن معادل ٣٦٥ تا ٣٧٠دلار هر تن دریای سیاه درخواست خرید داده‌اند. البته زیر ٣٨٠دلار هر تن معامله نشده ولی به‌زودی مورد قبول کارخانه‌ها قرار خواهد گرفت. برخی از فعالان بازار معتقدند اوضاع از این هم بدتر می‌شود و باید منتظر رسیدن قیمت بیلت به ٣٤٠دلار هر تن ترکیه بود.


افت قیمت ورق چین

قیمت نقدی ورق گرم در بازار داخلی چین به‌دلیل افت تقاضا و رکود بازار نزولی است و در شانگهای ٤١٢ تا ٤١٧دلار هر تن با ١٧درصد مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده که طی هفته اخیر کمتر از ٣دلار افت داشته است. تصمیم یکی از کارخانه‌ها برای پایین آوردن ٧٢دلاری قیمت ورق گرم تولید ژانویه نیز بر رکود بازار افزود. برخی از فعالان بازار معتقدند بازار ورق چین جای زیادی برای افت قیمت ندارد چون در طول تعطیلات سال نو چینی قیمت مواد اولی افت شدیدی نخواهد داشت.


ثبات بازار ورق اروپا

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال غرب اروپا ٤١٠یورو هر تن درب کارخانه ثبت شده که ثبات داشت. قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها به میزان چشمگیری بالا رفته ولی بهبودی در قیمت‌های بازار مشاهده نشده است. همچنین در بازار ورق تخت با اینکه کارخانه‌ها سعی در بالا بردن ٣٠یورو هر تن قیمت‌ها داشته‌اند بازار در سکوت است. حتی در آلمان برخی از افت جزیی قیمت‌ها خبر داده‌اند و قیمت ٥ تا ١٠یورو افت داشته ٥٠٠ یورو هر تن شنیده شده است.


مقاطع سی آی اس تحت فشار

با توجه به اینکه قیمت قراضه به سطوح پایینی رسیده فشار‌ها بر کارخانه‌های سی آی اس برای پایین آوردن قیمت مقاطع افزایش داشته است. قیمت مفتول صادراتی ٢٠ تا ٢٥دلارهر تن نسبت به ماه قبل پایین آمده ٤١٥تا ٤٢٠دلار هر تن شده و قیمت میلگرد در این سطح تا ٥ دلار هر تن پایین‌تر است از طرفی معامله‌یی اخیرا نهایی نشده است. مفتول اوکراین در اسپانیا ٣٩٥ تا ٤٠٠دلار هر تن شنیده شده و خریداران علاقه‌یی به معامله در سطح گران‌تر ندارند چون می‌توانند در همین قیمت از چین خرید کند.


افزایش تولید ورق سرد چین

سال گذشته چین ٧٩میلیون و ٦٩٦ هزار تن ورق سرد تولید کرد که ٨,٨ درصد نسبت به سال ٢٠١٣ بهبود داشت. همچنین در دسامبر تولید ورق سرد چین ٧میلیون و ١٢٣هزار تن بوده که نسبت به نوامبر 0.7درصد افت داشته ولی نسبت به دسامبر سال قبل 7.2درصد بالاتر بود. با توجه به اینکه صادرات ورق سرد چین ٥٥,٧ درصد بالا رفت افزایش حدود ٩درصدی با وجود رکود بازار داخلی امر عجیبی نیست. افزایش صادرات کمی از فشار مازاد عرضه کم کرد ولی بازار داخلی در رکود بود. تولید بالا، کاهش سرعت رشد تقاضا و محدودیت نقدینگی علل اصلی رکود بازار ورق سرد است. قیمت ورق سرد در بازار شانگهای سال ٢٠١٤ تا ٧٤دلار هر تن معادل ١٠,٩درصد افت داشته و در ژانویه سال جاری نیز نزولی بود.


کاهش صادرات سنگ آهن برزیل

در ژانویه سال جاری برزیل ٢٣میلیون و ٣٠٠هزار تن سنگ‌آهن صادر کرد که ٥,٦ درصد نسبت به ژانویه ٢٠١٤ کاهش داشته است. میزان ارزش سنگ‌آهن صادر شده در این مدت یک میلیارد و ١٩٠میلیون دلار ثبت شد درحالی که ژانویه سال قبل ٢میلیارد و ٤٨٠میلیون تن بود چراکه قیمت تقریبا نصف شده از ١٠٠دلار و ٥٠ سنت هر تن سال قبل به ٥١,٤ دلار هر تن رسیده است. همچنین در مقایسه با دسامبر ٢٠١٤ صادرات سنگ‌آهن این کشور ٣٧,٧درصد کاهش داشته، میانگین قیمت در دسامبر 53.3 دلار هر تن بوده و ارزش سنگ‌آهن صادر شده 99/1 میلیارد دلار بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر