ترکیه در انتظار 5 میلیون گردشگر ایرانی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۱

صنعت گردشگری برای کشور همسایه ما ترکیه مانند هوا برای تنفس مهم است. درک این مهم برای دولتمردان ترکیه اعم از اسلام‌گرا و لاییک باعث شده این کشور در عرض کمتر از دو دوره 10ساله از کشوری معمولی به یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شود.

ترکیه هنوز آمار گردشگری 2014 را منتشر نکرده است اما در سال2013 این کشور پذیرای 39میلیون گردشگر بوده است. رشد گردشگری این کشور مسیری پرشتاب را در سال‌های اخیر طی کرده و درحالی که درسال1998 میزبان 9.7میلیون نفر گردشگر بود، درسال2004 این رقم به 16.8میلیون و درسال2005 به 21.2میلیون نفر رسید. این روند شتابان درسال2009 به 27میلیون نفر و درسال2013 به 39.7میلیون نفر افزایش یافت.


حمایت ترکیه از گردشگران ایرانی

دولت ترکیه برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور قدم تازه‌یی برداشته است. آنکارا قصد دارد بخشی از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس به ترکیه را برعهده بگیرد.

به گزارش دویچه وله ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ایرانی‌ها و روس‌ها تبدیل شده است. اشتیاق شهروندان این دو کشور برای سپری کردن تعطیلات خود در ترکیه و درآمد بالای حاصل از این اشتیاق، از چشم دولت رجب طیب اردوغان پنهان نمانده و ترکیه برای تقویت هرچه بیشتر صنعت گردشگری خود تصمیم جدیدی را اتخاذ کرده است. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه (۳فوریه/ ۱۴بهمن) گفت: این کشور به مدت دوماه ۶هزاردلار از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس را پرداخت خواهد کرد. به گفته وی، پایین آمدن ارزش روبل روسیه و بیم ترکیه از کاهش شمار گردشگران روس عامل اصلی اتخاذ این تصمیم بوده است. طبق آمار وزارت گردشگری ترکیه درسال۲۰۱۳ نزدیک به ۴میلیون وپانصدهزار گردشگر روس از این کشور دیدن کرده‌اند. روس‌ها البته دومین گروه گردشگران خارجی بوده‌اند که درسال۲۰۱۳ وارد ترکیه شده‌اند و مکان اول به گردشگران آلمانی اختصاص دارد. نزدیک به ۵میلیون گردشگر آلمان در این سال به کشور ترکیه سفر کردند.

درسال2012 پس از آلمان روسیه با 3.5میلیون نفر گردشگر و انگلیس با 4و2 میلیون نفر گردشگر در مکان‌های دوم و سوم میهمانان ترکیه جای داشتند. بلغارستان، گرجستان و هند در مکان‌های بعدی قرار داشتند. ایران با 1.1میلیون نفر در جایگاه هفتم کشورهای میهمان فرست به ترکیه جای داشت. ردیف‌های بعدی توسط فرانسه، امریکا و سوریه اشغال شده بود. این درحالی است که تلویزیون دولتی ترکیه سال گذشته اعلام کرد: مقصد اول گردشگران نوروزی ایران در تعطیلات سال۱۳۹۳، ترکیه بوده است. مسوولان گردشگری ترکیه گفته‌اند که سالانه آماده میزبانی از پنج میلیون گردشگر ایرانی هستند. تعداد گردشگران ایرانی که درسال2013 و در دوماه نخست 2014 به ترکیه سفر کردند، نسبت به مدت مشابه درسال گذشته، با 44درصد افزایش، رشد چشمگیری یافته است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ازسوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این میزان رشد انتظار می‌رود که تا سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.

طبق همین گزارش، تعداد گردشگران ایرانی که درسال2013 از ترکیه دیدار کردند حدود 1.2میلیون نفر بود اما انتظار می‌رود این رقم درسال2014 با 50درصد رشد به بیش از 1.7میلیون نفر رسیده باشد. ترکیه از سال2010 با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران نه‌تنها از واردات نفت ایران محروم شد بلکه بخش عظیمی از درآمد و گردشگران ایرانی را نیز از دست داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر