اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۶

صادرات 7 تا 10 میلیارد دلاری محصولات صنعتی کشور

قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تلاش‌های مستمر مردم و مسوولان در 35سال گذشته، وابستگی اقتصاد ایران به صنایع و تجارت خارجی کمتر از تمام کشورهای منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج عصر پنج‌شنبه در آیین گشایش سه واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی نظرآباد استان البرز، افزود: سالانه بین 7 تا 10میلیارد دلار محصولات صنعتی ایران به خارج از کشور صادر می‌شود که این مهم بیانگر کیفیت بالای محصولات صنعتی کشورمان در بازارهای جهانی است.

وی اظهار کرد: صادرات غیرنفتی ایران (صنعتی و کشاورزی) از فروردین تا پایان آذر امسال، حدود 35میلیارد دلاربوده که رقم چشمگیری است.

خسروتاج، ظرفیت‌های تولیدی کشورمان را برای افزایش صادرات محصولات غیرنفتی باتوجه به منابع تولیدی و نیروی انسانی متخصص و ماهر، کم‌نظیر توصیف کرد.


برنامه‌های صنعت و معدن از قیمت نفت تاثیر نمی‌پذیرند

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکثر پروژه‌ها و برنامه‌های وزارتخانه متکی به بودجه دولتی نیست، گفت: کاهش قیمت جهانی نفت هیچ تاثیری بر روند برنامه‌های بخش صنعت و معدن کشور نخواهد داشت.

حسین ابویی‌مهریزی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اگرچه اقتصاد و درآمدهای نفتی کشور از کاهش جهانی قیمت نفت تاثیر می‌پذیرد اما چون بخش صنعت، معدن و تجارت به بودجه دولتی متکی نیست، بنابراین تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ‌گونه تغییری به سبب کاهش جهانی قیمت نفت در برنامه‌ها و پروژه‌های صنعتی و معدنی خود نخواهد داد و تنها برنامه‌هایی که متکی به بودجه دولتی هستند باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به رشد 4درصدی اقتصاد کشور در 6ماهه نخست سال‌جاری، گفت: در این مدت گروه صنایع و معادن 7.2درصد، بخش صنعت 6.5درصد، معدن 10.5درصد و بخش بازرگانی کشور 5.4درصد رشد داشته است.


پاسخ تولیدکنندگان

به فراخوان رییس مجلس

علی ترکمان، نایب‌رییس انجمن صنایع چرم قیمت تمام شده تولید در کشور را بالا دانست و گفت: برای رونق تولید باید ببینیم کشورهای صنعتی چه کاری انجام داده‌اند.

ترکمان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فراخوان علی لاریجانی رییس مجلس برای رونق تولید به مشکلات واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی در صنعت کشور اشاره و اظهار کرد: واردات مواد اولیه بسته است و به سختی می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم. درحالی که امروز همکاران‌مان در ترکیه هر کالایی را که بخواهند یک شرکت خارجی آن را به هر میزان در اختیارشان می‌گذارند.

وی درباره اینکه برای رونق بخش تولید چه کاری باید انجام داد؟ گفت: باید ببینیم کشورهای پیشرفته چه شرایطی را برای تولیدشان ایجاد کرده‌اند و ما هم همان کار را بکنیم.

نایب‌رییس انجمن صنایع چرم ایران با انتقاد از قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه ادامه داد: ترکیه کاملا می‌داند چه کاری می‌خواهد انجام دهد، اما ما نمی‌دانیم و نتیجه هم این می‌شود؛ ما آب پنیر به ترکیه صادر می‌کنیم و آنها کالاهای ساخته شده همچون مبلمان و پوشاک.

ترکمان افزود: آب پنیر چه ارزش‌افزوده‌یی برای کشور دارد که ما آن را در مقابل کالاهای ساخته شده قرار می‌دهیم؛ بنابراین آنها نسبت به ما مزیت دارند.


اخطار به دارندگان پروانه بهره‌برداری معادن سمنان

محمد وکیلی، استاندار سمنان به صاحبان معادنی که پروانه بهره‌برداری از صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند، اخطار داد و گفت: این افراد تا چهارماه فرصت دارند معادن خود را فعال کنند و در غیر این صورت پروانه آنها باطل می‌شود.

وکیلی روز پنج‌شنبه در بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان گرمسار بااشاره به اینکه تعدادی از صاحبان معادن از صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره‌برداری و اکتشاف گرفته‌اند اما اقدامی برای فعال کردن آن نمی‌کنند، گفت: از دیرباز تعدادی حرفه‌یی در بخش معادن کشور به‌دنبال این بودند که پروانه و مجوزهای بهره‌برداری و اکتشاف بگیرند و متاسفانه در این خصوص شاهد سفته‌بازی هستیم که این امر باعث جلوگیری از توسعه اقتصادی می‌شود.

وی افزود: در استان سمنان که معادن غنی و متنوعی داریم شاهد این موضوع هستیم که این امر باعث توسعه‌نیافتگی اقتصادی در این بخش است.

وکیلی بااشاره به بلوکه شدن و رها ماندن برخی از معادن در استان سمنان به این دلیل از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت این استان خواست حداکثر یک فرصت چهارماهه به این افراد بدهد که اگر فعال شدند، مورد حمایت قرار بگیرند و اگر قصد فعال شدن ندارند و سفته‌بازی می‌کنند، لغو پروانه شوند تا فرصت برای معدنکارانی که از معادن بهره‌برداری و ایجاد اشتغال می‌کنند، فراهم شود.

وی گفت: در این عرصه شاهد مشکل خریدوفروش پروانه بهره‌برداری هستیم و تصمیم بر این است با این مشکل در هر ابعاد و شکلی که به اقتصاد تولید و صنعت ضربه می‌زند، برخورد شود.

استاندار سمنان افزود: قرار نیست منابع غنی معدنی خود را دراختیار کسانی قرار دهیم که جلوی توسعه تولید و رشد صنعت و اقتصاد را بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر