خبر کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۳

کاهش تعرفه‌ صادرات به روسیه

فارس سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: با امضای همکاری مبادلات گمرکی بین ایران و اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا تعرفه‌های صادراتی ایران به روسیه کاهش می‌یابد. مهدی سنایی سفیرایران در روسیه گفت: ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تفاهم‌نامه همکاری را امضا می‌کنند که طی آن تبادل گمرکی دوجانبه با تسهیل بیشتری انجام شود. سنایی همچنین گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کاهش عوارض گمرکی بین ایران و اعضای اتحادیه انجام داده است.


بازار 17‌هزار‌میلیارد تومانی پوشاک در ایران

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: صنایع پوشاک و نساجی در ایران 25‌هزار‌میلیارد تومان بازار داشته که 17‌هزار‌میلیارد تومان آن مربوط به پوشاک و مابقی به پارچه و فرش اختصاص دارد. مهدی یکتا اظهار کرد: 70‌درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به 100‌درصد آن به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. وی افزود: سالانه 4.5‌میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد می‌شود.

در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه‌میلیون دلار واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی انجام می‌شود. آنها این میزان اندک واردات را به‌صورت رسمی انجام می‌دهند تا در زمان بازرسی‌ها بتوانند اسناد واردات رسمی را نشان دهند وگرنه نمایندگان رسمی برندهای خارجی هم بخش عمده کالاهای خود را از طریق کانال‌های غیررسمی و قاچاق وارد می‌کنند. یکتا در توضیح علت رونق قاچاق در بازار پوشاک ایران گفت: به این دلیل که پوشاک، کالای لوکس تشخیص داده شده، تعرفه وارداتش 100‌درصد است و هزینه آن درصورت ورود از مبادی رسمی دو برابر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر