اقتصاد ایران به رشد خود ادامه می‌دهد

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۵

یک اندیشکده امریکایی در گزارشی از افزایش رشد اقتصادی ایران باوجود توطئه کاهش بهای نفت خبر داد.

اندیشکده امریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی گزارشی تحت‌عنوان «ادامه رشد اقتصاد ایران باوجود بهای پایین نفت» نوشت: براساس طرح اقدام مشترک توافق شده بین ایران و گروه 1+ 5، ایران به رشد اقتصادی خود باوجود کاهش شدید بهای نفت ادامه خواهد داد.

براساس این گزارش، کاهش بهای نفت اثری کافی برای شدت بخشیدن بر بحران اقتصادی که به‌واسطه آن ایران از میز مذاکرات دور شود، نخواهد داشت.

یافته‌های این اندیشکده نشان داده که ایران موفق شده در ۳سال اخیر باوجود تحریم‌های همراه با کاهش سریع صدور نفت و نیز ۲سال عدم دسترسی به درآمدهای نفتی خارج از کشور، به سلامت از این مخمصه‌ها عبور کند. حال کاهش بهای نفت تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت.

به نوشته این اندیشکده امریکایی، کاسته شدن از بهای نفت شاید ترمزی بر اقتصاد ایران ‌باشد و شاید دولت این کشور برخی طرح‌های عمرانی را کنار گذارد، اما ایران چنین شوک‌های نفتی ناگهانی را تجربه کرده و پیش‌تر نیز خود را با تاثیرهای دردناک کاهش صادرات نفت و ممنوعیت دسترسی به منابع مالی نفتی‌اش وفق داده بود.

«مارک دوبویتز» مدیرعامل اجرایی اندیشکده فوق در این باره گفت: «یافته‌های ما فرضیه اینکه کاهش بهای نفت باعث فشار بر ایرانیان شده تا رهبری این کشور بین سلاح هسته‌یی و سقوط اقتصادی یکی را انتخاب کند در چالش قرار دارد.»

دوبویتز در خاتمه گفت: «طرح اقدام مشترک به ایران کمک کرد تا از بحران‌های اقتصادی رهایی یابد و هرگونه تمدید احتمالی در مذاکرات نیز اقتصاد مقاومتی ایران و نیز سختگیری‌های هسته‌یی این کشور را تقویت خواهد داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر