تبادل هسته‌ای به‌جای توافق جامع

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۹

اجلاس مونیخ یک اجلاس امنیتی محسوب می‌شود و بحث مذاکرات هم جلسه‌یی دیگر است که در جایی مانند ژنو بررسی و پیگیری می‌شود اما ممکن است درباره مسایل هسته‌یی صحبت‌هایی شود البته به‌صورت اجمالی و بیان دیدگاه‌های دو طرف درخصوص کلیت موضوع. ظرفیت اجلاس مونیخ یک ظرفیت امنیتی است و درباره امنیت جهان در آن تبادل‌نظر خواهد شد به‌گونه‌یی‌که در سال گذشته مساله اوکراین محور اصلی مسایل و گفت‌وگوها بود.

رویکرد اجلاس مونیخ رویکردی امنیتی و سیاسی است و تنها سیاسی محض یا امنیتی محض نیست و نخواهد بود و امسال هم درباره مباحثی مانند داعش و تاثیر بحران اوکراین در جهان صحبت و تبادل‌نظر خواهد شد.

در این گردهمایی، سیاستمداران متخصص در امور امنیتی، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی درخصوص مسایل امنیت جهانی می‌پردازند. هرچند نشست مونیخ مصوبات اجرایی خاصی را در اختیار دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی قرار نمی‌دهد، اما از این زاویه که دغدغه‌های مشترک جامعه بین‌المللی را در فضای گفتمانی طرح می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

درباره دیدارهای احتمالی هیات ایرانی با طرف‌های غربی مذاکره‌کننده و اینکه آیا دیدارهای دوجانبه‌یی توسط ظریف و کری صورت خواهد گرفت، پاسخش مثبت است اما اینکه انتظار داشته باشیم درباره پرونده هسته‌یی در کنفرانس مونیخ توافقاتی صورت گیرد پاسخ منفی است. اگر هم صحبتی از سمت دو‌طرف درباره این موضوع صورت گیرد تنها انعکاس بحث‌هایی خواهد بود که در پایتخت کشور‌هایشان مطرح کرده‌اند و تنها یک نوع تبادل‌نظر محسوب خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر