ایران و ترکیه در مسیر افزایش تبادلات گمرکی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۴

پس از سفر اخیر «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور ترکیه که منجر به امضای توافقنامه تسهیلات به تریلی‌های ایرانی و سفر به ترکیه بدون عوارض شد و درنتیجه یکی از مشکلات پیش آمده در مرزها را برطرف کرد؛ روزهای پایانی هفته گذشته، تهران میزبان «نورالدین جانیکلی» وزیر گمرک و تجارت ترکیه و هیات همراهش بود تا مقامات ارشد تهران و آنکارا نشان دهند باوجود اندکی سردی و اختلاف‌نظر در روابط سیاسی، طرفین اراده‌یی جدی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و رفع برخی موانع موجود در این حوزه را دارند. همچنین لازم به ذکر است که جانیکلی وزیر ترکیه‌یی از سفر قریب‌الوقوع «رجب طیب اردوغان»، رییس‌جمهوری کشورش، به ایران خبر داد.

تشکیل کمیته مشترک گمرکی

اما در دیدار میان علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد با وزیر گمرک و تجارت ترکیه، طرفین توافق کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمیته‌یی مشترک جهت بررسی همکاری‌های گمرکی دو کشور تشکیل و پیشنهادهای عملی برای ارتقای سطح همکاری‌ها را تدوین کنند. در این دیدار وزیر اقتصاد ایران گفت: «ایران و ترکیه همکاری‌های گمرکی را ارتقا می‌دهند. نورالدین جانیکلی وزیر گمرک و تجارت ترکیه نیز در دیدار با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تاکید بر توسعه روابط اقتصادی و گمرکی بین ایران و ترکیه، روابط کنونی بین دو کشور را بااهمیت ارزیابی کرد.» طیب‌نیا همچنین بااشاره به روابط تاریخی و ریشه‌دار اقتصادی و اشتراکات گسترده فرهنگی دو کشور گفت: همکاری‌های اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک بین دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند، نقش موثری در پیشگیری از افراط‌گرایی در منطقه داشته باشد. اما نورالدین جانیکلی ضمن خانه دوم خواندن ایران و هم‌خانواده دانستن تجار ایرانی و ترکیه‌یی گفت: امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و رفع مشکل تردد کامیون‌ها در دو کشور ازجمله دستاوردهای قابل‌توجهی است که منجر به تسهیل و تسریع روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور شده است.


توافق برای فعالیت بیشتر مرزها

اما در دیدار عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی و نورالدین جانیکلی، طرفین بر سر افزایش فعالیت‌های تجاری مرزی در سطح 100درصدی به توافق رسیدند. در این زمینه آخوندی افزود: با فعال شدن ۱۰۰درصدی مرزها موافق هستم، ما معتقدیم که باید بار و مسافر را در مرزهای مختلف توزیع کرد تا از توقف‌های بیهوده جلوگیری شود. همچنین نورالدین جانیکلی نیز به خبرنگاران گفت: «موافقم که باید کار را به‌سرعت انجام داد. در سال۲۰۱۴ تعداد قطارهایی که از ریل قدیمی عبور کرده، کاهش یافته که شاید مشکل از ما باشد. دکتر آخوندی نیز باید دستور توافق درباره خط جدید راه‌آهن را اعلام کند تا گروه فنی ترک شروع به کار کند. مطالب درباره مرز کاپوکای رازی نیز در کوتاه‌ترین مدت به‌صورت مکتوب ارسال می‌شود.»


بستر اقتصادی ارتقای روابط

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد در زمانی که دو کشور همسایه و قدرتمند خاورمیانه درحالی که بر سر برخی موضوعات منطقه‌یی ازجمله بحران‌های عراق و سوریه دارای اختلاف‌نظر و اهداف بعضا متفاوت هستند اما این اختلافات تاثیر چندانی بر عرصه روابط اقتصادی نگذاشته و اتفاقا طرفین در تلاش هستند تا با گسترش روابط اقتصادی خود به رقم 30میلیارد دلار که مورد تاکید روسای‌جمهور دو کشور است، عملا به ارتقای روابط و کاستن از برخی تنش‌ها کمک کنند. مطمئنا سفر آقای اردوغان نیز در همین راستا می‌تواند به بهبود روابط و تسریع در دستیابی به اهداف موردنظر کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر