آینده روابط اقتصادی ایران و ترکیه

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۳



ترکیه و ایران دو قطب سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بر منطقه هستند. هر دو کشور با داشتن موقعیت ژئوپلیتیک ویژه، سابقه تمدنی و توانایی‌های اقتصادی خاص هم در تامین نیازمندی‌های یکدیگر و هم پاسخ دادن به نیازمندی‌های منطقه می‌توانند با توسعه همکاری‌های اقتصادی دو جانبه یا چند جانبه نقش مهم و مثبتی را ایفا کنند. در حقیقت همین نیازمندی و وابستگی متقابلی که بین دو کشور وجود دارد با وجود اختلاف نظرهای سیاسی که طی سال‌های اخیر نسبت به یک‌سری مسایل منطقه‌یی داشته‌اند باعث تداوم همکاری‌ها و ارتباطات اقتصادی‌شان بوده است. این مساله نشان می‌دهد که هر دو کشور به جایگاه اقتصادی یکدیگر ارزش قایل بوده و منافع و مصالح اقتصادی بین خود را در اولویت قرار داده و حاضر به صرف نظر کردن از یکدیگر نیستند. این

به این معناست که تهران و آنکارا نقش و جایگاه اقتصاد در سیاست را به‌خوبی درک کرده‌اند. درحال حاضر حجم تبادلات تجاری دو کشور بیش از 14میلیارد دلار است این درحالی است که حجم تجارت بین دو کشور در سال 2012 به‌دلیل افزایش میزان مبادلات معادن گرانبها و جواهرات تا سقف 22میلیارد دلار نیز رسیده بود. اما سال بعد یعنی در 2013 این رقم عمدتا به‌دلیل تحریم‌ها به 13.6میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. اما اینک مقامات بلندپایه دو کشور رسیدن به سقف 36میلیارد دلار را برای آینده نزدیک در دستور کار خود قرار داده‌اند. البته لازم به ذکر است که در همین زمینه آقای محمدجواد ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در یکی از بازدیدهایش از ترکیه از پتانسیل تجارت 50 میلیارد دلاری بین طرفین یاد کرد که البته چگونگی رسیدن به این هدف جای بحث و برنامه‌ریزی جدی و بیشتری دارد. همچنین باید گفت هر دو کشور برای افزایش و گسترش سطح تجارت و روابط اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات خاصی انجام داده‌اند در این راستا برای حل یک‌سری موانع و مشکلات پیشین و پیش رو، صورت جدیدی از همکاری را با نام «تجارت ترجیحی» طراحی کرده‌اند که پس از امضا و توافق در این خصوص شاهد آغاز روند چنین تجارتی هستیم.

اما در این بین یک‌سری مسایل و مشکلاتی وجود دارند ازجمله در حوزه گاز و انرژی. در این بخش درخواست ترکیه از ایران دادن یک تخفیف 25تا 30درصدی برای قیمت گاز وارداتی است. زیرا قیمت گاز ایران برای ترکیه در هر هزار متر مربع به نسبت گاز روسیه 55 دلار و به نسبت گاز آذربایجان 150دلار گران‌تر است که همین امر فشارهای زیادی بر بخش صنعت وابسته به انرژی گاز در این کشور وارد می‌کند حتی اختلاف نظر طرفین باعث شد تا با شکایت ترکیه موضوع به دادگاهی بین‌المللی ارجاع پیدا کند.

ادامه در صفحه2

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر