تصویب بودجه در دو سطح

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۱

مدیریت سیال را برای مدیریت اقتصادی سال۱۳۹۴ با روش‌های بدیع در تصویب بودجه کل کشور انتخاب کردیم تا دست دولت در ۶ ماهه اول امسال باز باشد. دکتر غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه بودجه۱۳۹۴ کل کشور ضمن اعلام خبر یاد شده توضیح داد: امسال در تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق کار تازه‌یی شد که سابقه نداشت و همه اعضای کمیسیون و مشاوران دولتی برای هماهنگ شدن فعالیت‌های کلان براساس ارقام بودجه سال بعد زحمت کشیدند.

وی توضیح داد: قیمت هر بشکه نفت در شروع ارایه پیش‌نویس لایحه بودجه۱۳۹۴ حدود ۱۰۰دلار بود و در شروع بررسی‌ها کاهش یافت و دولت برای اینکه احتیاط کند رقم ۷۰دلار برای هر بشکه نفت را پیشنهاد کرد اما امروز در شرایطی که چند روز دیگر کار بررسی لایحه بودجه تمام می‌شود قیمت هر بشکه نفت نزدیک به ۴۰دلار امریکاست و همین موجب شده که فضای تصویب بودجه مبهم باشد.

وی درباره چاره‌یی که در کمیسیون تلفیق اندیشیده شده است، توضیح داد: براساس مصوبه کمیسیون ۲سطح برای فعالیت دولت لحاظ شده است. یک سطح باتوجه به کمترین درآمد ارزی است و احتیاط شده که دولت فعالیت‌هایش را انجام دهد. در این فضای تصمیم‌گیری بود که ۱۷هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت، برای نفت کاسته شد ولی کار به‌گونه‌یی طراحی شده که دست دولت باز باشد و فعالیت‌ها تعطیل نشود.

تاجگردون در پاسخ به این پرسش که به‌جای ۱۷هزار میلیارد تومانی که از درآمدهای نفت کاهش یافته است، آیا فعالیت‌های دولت را نیز کاهش داده‌اید یا از منابع دیگر درآمدی برای آن ارقامی لحاظ شده است، گفت: نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان بر درآمد مالیاتی اضافه شده و مقرر شده درصورتی که درآمد نفت در همین سطح باقی بماند، هزینه‌های غیرضروری جاری را کاهش دهیم. رییس کمیسیون تلفیق بودجه۹۴ درباره اینکه آیا مجلس و دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه۱۳۹۴ به توافق رسیده‌اند، گفت: هنوز توافقی حاصل نشده است و ما توجه داریم که مجلس باید تصمیمی اتخاذ کند که دولت با آن موافقت دارد. دولت ۴۸هزار میلیارد تومان برای خود از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در سال۱۳۹۴ درآمد پیش‌بینی کرده است و اگر قرار باشد این عدد کاهش یابد، باید سمت مصارف یارانه‌ها نیز کاهش یابد. تنها محلی که می‌توان از محل مصارف یارانه‌ها کاهش داد، حذف بخشی از گروه‌های پردرآمد است که دولت تا این لحظه (ساعت ۲۱دوشنبه ۱۳بهمن) با این مساله موافقت نکرده است. تاجگردون در پاسخ به این پرسش که آیا امیدوار هستید، دولت یارانه پردرآمدها را قطع کند، گفت: خیلی امیدوار نیستیم اما باید با صحبت به جمع‌بندی برسیم. وی یادآور شد که کار بررسی لایحه بودجه۱۳۹۴ در کمیسیون تلفیق در همین چند روز پایان می‌یابد و اظهار امیدواری کرد که نمایندگان در مجلس قانون‌گذاری کشور به دولت کمک کنند.

تاجگردون توضیح داد: کمک بزرگی که مجلس می‌تواند انجام دهد این است که توقعات به دولت را افزایش ندهد و در سطح معقولی نگه دارد. اقتصاد ایران در شرایطی نیست که توانایی پاسخ دادن به توقعات افزایش یافته را بدهد. اگر دولت به‌واسطه افزایش انتظارات از اقتصاد آسیب ببیند، در حقیقت مردم هستند که آسیب می‌بینند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر