نشان می‌دهیم فناوری هسته‌ای‌مان صلح‌آمیز است

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۶۴

در شرایطی که روز گذشته موضوع ورود توانایی موشکی ایران به مذاکرات هسته‌یی با پاسخ شدید سیدعباس عراقچی مواجه شد، سفر وزیر خارجه دولت یازدهم به آفریقا به ایستگاه اوگاندا رسید. سفری که بنا به گفته ظریف با هدف تحکیم روابط اقتصادی، سیاسی، مشورتی و... دنبال می‌شود. ظریف که در کامپالا به‌سر می‌برد، روابط ایران و اوگاندا را روابطی راهبردی دانست که در راستای منافع مشترک دو کشور است.


روابط راهبردی ایران با آفریقا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز گذشته پس از دیدار با کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مطبوعاتی مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تاثیر تحکیم روابط تجاری با کشورهای آفریقایی بر کاهش پیامدهای تحریم‌ها علیه ایران گفت: یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی، تقویت روابط اقتصادی با کشورهای خارجی در حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی، صادرات غیرنفتی و حوزه‌هایی از این قبیل است که وزارت خارجه به‌عنوان وظیفه خود در این حوزه، این بحث را دنبال می‌کند.

ظریف تاکید کرد: روابط ما با آفریقا در حوزه‌ اقتصادی دارای جنبه‌های مختلف است و این روابط پیش از مشکلات اقتصادی آغاز شده است.

وزیر خارجه تاکید کرد: «ما روابط با آفریقا در تمامی حوزه‌ها را رابطه‌یی راهبردی می‌دانیم.»

ظریف ادامه داد: ایران با آفریقا دارای ارتباطات گسترده است که این روابط هم به نفع کارآفرینان ایرانی بوده و هم به توسعه آفریقا کمک می‌کند.


تاثیر روابط بین‌المللی

بر کاهش پیامدهای تحریم‌ها

ظریف با اشاره به چالش‌های بزرگ میان دو کشور گفت: از چالش‌های بزرگ می‌توان به افراط‌گری و خشونت اشاره کرد که در این باره باید در کنار هم باشیم و ائتلافی تشکیل دهیم و این ائتلاف باید با تکیه بر ارزش‌ها اصول و منافع خودمان باشد. وزیر خارجه دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 گفت: ما در سال گذشته یک توافق تاریخی داشتیم که در سال گذشته این اجازه را داد که بتوانیم مذاکرات را برای توافق جامع ادامه دهیم. دو هدف در مذاکرات دنبال می‌شود. اول اینکه نشان داده شود برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و دوم لغو کامل تحریم‌ها. ما اگر به این دو هدف دست یابیم در این صورت می‌توان توافق جامع را به‌دست آورد.

ظریف اضافه کرد: ما می‌توانسیتم ماه‌ها پیش به این توافق دست یابیم اما در غرب فشارهایی وجود داشت و برخی خواهان دستیابی به این توافق نبودند اما ما باور داریم که دستیابی به انرژی هسته‌یی تحت معاهده ان‌پی‌تی حق مسلم همه کشورهاست. ما این فناوری را داریم. هیچ کس نمی‌تواند فناوری هسته‌یی را از ما بگیرد. زیرا این فناوری توسط دانشمندان ما ایجاد شده است. اما ما نشان می‌دهیم که این فناوری هسته‌یی صلح‌آمیز است و تضمین‌هایی در این زمینه می‌دهیم.


گسترش همکاری‌ها

در زمینه پالایشگاهی تجاری و کشاورزی

همچنین کفیل وزارت خارجه اوگاندا در دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: اوگاندا می‌داند که چه کشورهایی دوست و چه کشورهای دشمن‌اند. ما به روابط نزدیک و دوستانه خود با ایران افتخار می‌کنیم. دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مدیریت، آموزش عالی، فنی و حرفه‌یی، تاسیس منطقه تجاری، پالایشگاه‌ها، کشاورزی و مدیریت تاکید کردند.

پس از این نشست مشترک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از یکی از کلینیک‌های تاسیس شده توسط جمعیت هلال‌احمر بازدید کرد. بعد از این دیدارها ظریف اوگاندا را به مقصد بوندی ترک کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر