روندها

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۶۱

صادرات ترکیه 10 درصد کاهش داشته است

رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت: به‌دلیل کاهش 14درصدی ارزش یورو در برابر دلار میزان صادرات ترکیه در ماه ژانویه حدود 10درصد کاهش یافت. به گزارش تو دی زمان، مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد: میزان صادرات ترکیه در نخستین ماه سال میلادی ژانویه نسبت به مشابه سال گذشته 9.8درصد کاهش یافت و به رقم 10.8میلیارد دلار رسید. رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه «محمت بویککسی» گفته است: دلیل این کاهش تعطیلات ابتدای ماه میلادی، شرایط بد آب و هوایی و نیز کاهش ارزش یورو در برابر دلار بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: ارزش یورو 14درصد نسبت به ژانویه سال گذشته کاهش یافته که همین مساله تاثیر زیادی بر صادرات ترکیه به کشورهای اروپایی داشته است. درصورتی که ارزش یورو همانند سال گذشته بود، ارزش صادرات ترکیه به 750میلیارد دلار می‌رسید. وی تصریح کرد: صادرکنندگان ترکیه انتظار دارند بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را کاهش دهد. صادرکنندگان باید به نحوی مدیریت کنند تا ارزش صادرات کمترین خطر را از نوسانات ارزی داشته باشد.


کاهش یارانه پردرآمدهای عربستان

رییس بانک مرکزی عربستان گفت: یارانه برخی اقشار این کشور باید کاهش یابد. به گزارش نسخه اینترنتی امروز روزنامه الشرق‌الاوسط، فهد المبارک در این باره گفت: عربستان در شرایط کنونی با چالش‌های مهم اقتصادی ازجمله عدم استفاده بهینه از آب و انرژی روبه‌رو است. این مشکل به نوبه خود موجب افزایش بار مالی حکومت شده است به همین علت در سیاست تخصیص یارانه این کشور باید بازنگری شود و این یارانه به‌تدریج صرفا به اقشار دارای درآمد متوسط و اندک اختصاص یابد.


طرح غیرکارشناسی عامل کمبود برق افغانستان

طرح‌های غیرکارشناسی و اشتباه در طراحی زیرساخت‌ها، عامل کمبود برق در این کشور جنگزده است. به گزارش «اوراسیا ریویو» به‌خاطر چندگانگی تصمیم‌گیری در حوزه برق افغانستان زیرساخت‌های نیرو در افغانستان به اشتباه طراحی و ساخته شده است. خطوطی که برای واردات برق از کشورهای همسایه به کابل کشیده شده است از ظرفیت کافی برخوردار نیست و نمی‌تواند بیش از 380 مگاوات برق را انتقال دهد. این پایگاه اطلاع‌رسانی توضیح داد که «چنانچه افغانستان بخواهد بیش از این مقدار برق وارد کند، کابل‌هایی که وظیفه انتقال برق را به عهده دارند، ذوب خواهد شد». «اوراسیا ریویو» نوشت: این کابل‌ها از الگوی 220 کیلوولتی استفاده می‌کنند که برای فاصله‌های بیش از 330 کیلومتر مناسب نیستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر