گردشگری جهانی، عبور از مرز یک‌میلیاردو100میلیون

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۴۹

آمار رشد گردشگری در سال 2014 در تاریخ 27 ژانویه از سوی سازمان جهانی گردشگری که مقر آن در مادرید قرار دارد منتشر شده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

آمار گردشگری در جهان برای سال 2014 از رقم یک‌میلیاردو138میلیون نفر گذشت. برپایه گزارش سازمان جهانی گردشگری UNWTO این آمار نشان‌دهنده افزایش 7/4درصدی تعداد گردشگران سال 2014 نسبت به سال 2013 میلادی است. پیش‌بینی این سازمان برای سال 2015 رشد 3درصدی گردشگری است که می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصاد جهان کمک کند.

تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی (بازدید به مدت یک‌شب) به 1138‌میلیون در سال 2014 رسیده است که 51‌میلیون نفر بیشتر از سال 2013 و افزایش 7/4‌درصدی را نشان می‌دهد. از سال 2009 این پنجمین سال متوالی است که گردشگری جهانی رشد نشان می‌دهد. فعالیت‌های گردشگری فعالیت اقتصادی قوی و انعطاف‌پذیری است که با تولید میلیاردها دلار در صادرات و اشتغالزایی می‌تواند در بهبود اوضاع اقتصادی جهان نقش ایفا کند. این موضوع در همه جای جهان صادق است اما به‌ویژه برای اروپا که دوران تاریخی سخت اقتصادی را می‌گذارند می‌تواند راه بهبود را تحکیم کند.

براساس آمارها بیشترین رشد گردشگری در امریکا با 7‌درصد و آسیا و اقیانوسیه با 5‌درصد بوده است. این رقم برای اروپا 4‌درصد، خاورمیانه 4‌درصد و آفریقا 2‌درصد بوده که رشد کمتری داشته‌اند. در ناحیه شمال امریکا بهترین نتیجه یعنی 8‌درصد بوده و پس از آن شمال شرق آسیا، جنوب آسیا، اروپا و مدیترانه، شمال اروپا و حوزه دریای کاراییب افزایش 7‌درصدی داشته‌اند.

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد رشد گردشگری در سال 2014 نسبت به 2013 افزایش ‌یافته و این رشد برای سال 2015 نیز ادامه خواهد داشت. در این سال درآمد گردشگری ایالات متحده امریکا به 1197میلیارد دلار یعنی 230میلیارد دلار بیشتر از سال قبل از بحران 2008 رسیده است.


چشم‌انداز مثبت برای سال 2015

سازمان جهانی گردشگری برای سال 2015 رشد 3تا 4‌درصدی را پیش‌بینی می‌کند. این رشد در منطقه آسیا و اقیانوسیه (بین 4 تا 5‌درصد)، امریکا (بین 4 تا 5‌درصد) و پس از آن اروپا (بین 3 تا 4‌درصد) انتظار می‌رود. این پیش‌بینی برای آفریقا بین 3 تا 5‌درصد و خاورمیانه بین 2 تا 5 گزارش شده است. اگر چه هنوز هم چالش‌های زیادی بر سر راه اقتصاد وجود دارد اما ما انتظار داریم رشد تقاضا در سال 2015 به بهبود اوضاع اقتصادی جهانی کمک کند. به نظر می‌رسد کاهش قیمت نفت و تثبیت آن در سطح قیمت‌های سال 2009 هزینه حمل‌ونقل را کاهش خواهد داد. کاهش قیمت واردات نفت باعث بهتر شدن قدرت خرید در برخی کشورها خواهد شد. در همین حال کاهش قیمت نفت بر برخی کشورهای صادر‌کننده نفت به عنوان بازارهای گردشگری نوظهور تاثیر منفی خواهد داشت.

چشم‌انداز مثبت برای سال 2015 باتوجه به نظر 300 کارشناس گردشگری مستقر در سراسر جهان بهبود گردشگری در سال 2015 را نشان می‌دهد اگر چه این خوش‌بینی کمتر از سال گذشته است.


تحکیم موقعیت منطقه اروپا به عنوان دارا بودن بیشترین بازدید‌کننده جهان

در این گزارش بر رشد نامتوازن گردشگری در اروپا تاکید شده است. درحالی که اروپا به‌طور کلی با دارا بودن نیمی از گردشگران جهانی در سال گذشته نیز با افزایش 22‌میلیون گردشگر آمار ورودی گردشگران را به بیش از 588‌میلیون نفر رسانده و تاثیر چشمگیری در بهبود اوضاع اقتصادی این منطقه داشته است، اما این رشد برای شمال اروپا و جنوب و منطقه مدیترانه رشدی مثبت 7‌درصدی را نشان می‌دهد. در غرب اروپا متوسط رشد 2‌درصد و شرق و مرکز اروپا صفر‌درصد بوده که سومین سال رکود شدید را می‌گذرانند.

درآسیا و اقیانوسیه گردشگران با 5‌درصد رشد و افزایش13‌میلیون سفر به 263‌میلیون نفر رسید. بهترین عملکرد در شمال شرق آسیا و جنوب آسیا هر دو با 7‌درصد رشد ثبت شده است. درحالی که جنوب شرق آسیا با 2‌درصد رشد کندتری را تجربه کرده است.

امریکا بهترین عملکرد را در سال گذشته با رشد 7‌درصد و ورود 13‌میلیون توریست بیشتر داشته که آمار ورودی به این کشور را به بیش از 181‌میلیون نفر رساند. رشد شمال امریکا 8‌درصد (برای مکزیک این رشد به عدد دو رقمی رسیده است.) کاراییب با 7‌درصد و امریکای مرکزی و جنوبی هر دو 6‌درصد رشد داشته‌اند. که دو برابر سال 2013 بوده است.

گردشگری بین‌المللی در خاورمیانه 4‌درصد رشد کرده که نتیجه خوبی برای عملکرد تمام مناطق را نشان می‌دهد. این منطقه با جذب 2‌میلیون توریست بیشتر نسبت به سال گذشته 50‌میلیون توریست را به خود دیده است. درشمال آفریقا با حدود 2درصد رشد و افزایش یک‌میلیون توریست 56‌میلیون گردشگر را در مجموع پذیرفته است. مناطق جنوب آفریقا با وجود شیوع ابولا 3‌درصد رشد داشته است. در تایید آمارهای خاورمیانه و آفریقا تردید وجود دارد.

منبع: http: //media. unwto. org/

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر