تازه خبر

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۴۷

افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی

فارس امروز در بازارهای جهانی، قیمت گندم، ذرت و دانه‌های روغنی افزایش یافت اما قیمت شکر با کاهش مواجه شد. محصولاتی مانند یولاف، برنج سخت و دانه‌های روغنی سویا و کانولا نیز افت قیمت داشتند. بر این اساس هر بوشل گندم در بازارهای جهانی 3.5دلار و هر بوشل ذرت 1.75‌دلار و سویا خوراکی 2.9‌دلار افزایش یافت و سویای روغنی هم با کاهش 14سنتی روبه‌رو شد. در گروه محصولات نرم نیز کاکائو، شکر به‌ترتیب کاهش‌های 21‌دلار و 57‌سنت را تجربه کردند اما قهوه و کتان به‌ترتیب 55‌سنت و 29‌سنت افزایش قیمت را تجربه کردند. در گروه دام هم بدون تغییر نسبت به روز گذشته دام زنده به قیمت 149‌دلار و 60‌سنت و دام‌پرواری به قیمت 200‌دلار و 70‌سنت در بازارهای جهانی معامله شد.


ضایعات 22‌‌ درصدی پرتقال‌های شب ‌عید

ایسنا رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان گفت: به‌دلیل‌سنتی بودن انبارهای میوه، طی چهار ماه زمان انبارداری پرتقال، هرساله 17 تا 22درصد ضایعات داریم که همین موضوع کفایت می‌کند قیمت پرتقال شب‌عید افزایش یابد. حسین مهاجران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی کارشناسان خوبی دارد و همه جوانب را برای میوه‌های شب‌عید بررسی و برنامه‌ریزی کرده است اما باید به یک موضوع مهم توجه شود و آن این است که انبارهای ما‌سنتی است و انبار کردن پرتقال برای شب‌عید، حدود 22درصد ضایعات به‌دنبال دارد که باعث گرانی این میوه برای شب‌عید می‌شود. اما محمدعلی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از این تاکید کرده بود که اظهارنظرهایی درخصوص کمبود پرتقال مطرح می‌شود که سناریویی برای فروختن این محصول در شب‌عید به قیمت بالاتر است. به گفته وی پرتقال‌های ذخیره‌شده از تولید امسال در انبارهای مردم یا دولت برای عرضه در شب‌عید نگهداری می‌شود تا به بازار عرضه شود. به همین دلیل مشکلی برای تامین مرکبات در این ایام نخواهیم داشت.


افزایش کشت پسته در باغات کشور

ایانا معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی درباره دلایل افزایش 25درصدی سطح باغ‌های کشور مطابق سرشماری سال1393 گفت: از آنجا که احداث باغ، ارزش‌افزوده بالایی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی و مردم دارد، بدین‌ترتیب حرکت به‌سمت افزایش سطح باغ‌ها آغاز شده است. محمدعلی طهماسبی افزود: در مناطقی که کیفیت خاک به‌دلیل استفاده بیش از حد کاهش پیدا می‌کند، پسته‌کاری ازجمله مشاغلی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی در این اراضی به وجود آورد.وی خاطرنشان کرد: در گذشته تنها 400هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود داشت، اما به‌دلیل خشکسالی‌های پیاپی در استان کرمان که منشأ این درخت محسوب می‌شود و افت آب‌های زیرزمینی، این محصول به سایر استان‌های کشور مهاجرت کرده است. طهماسبی ادامه داد: در‌حال‌حاضر کشت درخت پسته در بیشتر استان‌های کشور رواج یافته و مردم تمایل دارند این درخت را بکارند.وی تصریح کرد: افزایش 25درصدی سطح زیرکشت باغ‌های کشور و کاهش 9درصدی بخش زراعت نشان از آن دارد که ارزش‌افزوده ایجاد باغ بیشتر از محصولات زراعی است.


امکان دریافت دفترچه بیمه سلامت برای بیکاران

تسنیم سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی، گفت: افراد فاقد بیمه در دوران بیکاری می‌توانند دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند. مهدی میرشاه‌ولد گفت: افرادی که شغل‌شان را از دست می‌دهند ممکن است دفترچه بیمه‌ درمانی آنها باطل شود لذا در این مدت می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت نسبت به ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام کنند. سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایران با اهداف تکمیل پوشش بیمه سلامت، توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، افزایش سهم بیمه از مدیریت منابع بخش سلامت، کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت و افزایش بهره‌وری، در مرداد سال1391 تشکیل شد، گفت: این سازمان در جهت اجرایی‌شدن بند«الف» ماده38 قانون برنامه پنجم توسعه از اردیبهشت‌ سال جاری در دولت تدبیر و امید فرآیند اجرایی پوشش فراگیر بیمه همگانی و اجباری سلامت را با ثبت‌نام از متقاضیان فاقد پوشش بیمه آغاز کرد.


تسهیلات نامحدود برای طرح‌های آب و خاک

ایرنا معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی گفت: دولت برای اجرای پروژه‌های آب و خاک به‌خصوص در طرح‌های آبیاری تحت‌فشار، امسال و سال آینده، تسهیلات با سقف نامحدود به استان‌ها ارایه می‌دهد. حسین صفایی در دیدار با استاندار چهارمحال‌وبختیاری گفت: بر این اساس برای ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت و نامحدود به طرح‌های کشاورزی و آب و خاک تعاونی‌های تولیدی روستایی استان‌ها محدودیتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با‌توجه به شرایط مساعد فراهم‌شده، از تعاونی‌های روستایی در استان‌ها انتظار می‌رود پروژه‌های آب و خاک در حال انجام را با شتاب فزاینده به اتمام برسانند. وی با بیان اینکه فعالیت تعاونی‌های روستایی کشور باید از خام‌فروشی به فرآوری محصولات سوق پیدا کند، ادامه داد: با وجود اهمیت خریدوفروش خام محصولات کشاورزی برای تعاونی و اتحادیه‌های روستایی، فعالیت موثر این اتحادیه‌ها درگرو توقف خام فروشی و عرضه محصولات فرآوری شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر