دفاع تمام‌قد معاون نعمت‌زاده از بازگشت پژو به ایران

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۹

با تشدید تحریم‌های بین‌المللی در دوران دولت دهم شرکت فرانسوی پژو به یک‌باره همکاری‌های خود را با شرکت‌های خودرویی ایران قطع کرد که این مساله مدت‌ها مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بود. چراکه باعث افزایش فشار به خودروسازان شد و ناخودآگاه صنعت خودروسازی دچار شوک شد. این امر باعث شد زمزمه همکاری مجدد با خودروسازان فرانسوی در دولت یازدهم مورد انتقاد و حمله منتقدان قرار گیرد. آنان بر این باورند نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد. اما حالا معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت دلیل قطع همکاری با فرانسوی‌ها را نوسانات ارزی در آن سال‌ها دانست. صالحی‌نیا بااشاره به وضعیت کشور در سال‌های گذشته گفت: مساله پژو از زوایای مختلف قابل بحث است و طی آن ما نتوانستیم ارز موردنیاز خود برای ادامه همکاری با این شرکت را فراهم کنیم و به هر میزان که ما در ارز مشکل داشتیم، قرارداد اجرا نشد، اما این به معنای فسخ قرارداد نبود.

معاون امور صنایع وزیر صنعت افزود: درحال حاضر با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی امکان انعقاد قرارداد با شرکت پژو در شرایط برد، برد وجود دارد. محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص احتمال انعقاد مجدد قرارداد با شرکت پژو باوجود خلف وعده این شرکت در سال‌های گذشته اظهار کرد: شرکت پژو در دوره گذشته قرارداد خود را با ایران فسخ نکرد و این تنها نظر برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران است.

صالحی‌نیا درخصوص اینکه چرا باید حتما با شرکت‌های فرانسوی قرارداد امضا کنیم؟ به نسیم گفت: ما برای انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها زیرساخت‌هایی برای خود فراهم کرده‌ایم که نمی‌خواهیم این زیرساخت‌ها را از بین ببریم و در واقع نباید خودمان را در این زمینه محدود کنیم. وی با انتقاد از بهانه‌جویی منتقدان عنوان کرد: بعضی منتقدان اگر با شرکت‌های چینی قرارداد ببندیم به ما انتقاد می‌کنند، اگر با شرکت‌های اروپایی وارد مذاکره شویم، باز هم به ما خرده می‌گیرند و در واقع نمی‌توان به این نقدها توجه کرد.

این اظهارات صالحی‌نیا درحالی است که کارشناسان همکاری با شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات کنونی می‌دانند که انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا در جهت تحقق اهداف خودروسازی و بالابردن کیفیت خودرو در ایران است.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند پژو یا رنو خلف وعده‌یی در حق ما نکرده‌اند و هرکدام حاضرند با ما همکاری کنند ولی در بعضی از زمان‌ها شرایط تحریم‌ها ویژه می‌شود که کاری از دست آنها برنمی‌آید. صالحی‌نیا بااشاره به اینکه در برابر شرکت‌های خارجی برخورد حذفی نمی‌کنیم، گفت: شرکت‌هایی مانند پژو قابلیت‌هایی دارند که شانس انعقاد قرارداد با آنها را از دست نمی‌دهیم و قصد نداریم که در این خصوص برخورد حذفی کنیم. وی درپایان گفت: درحال حاضر، درحال بررسی پیشنهادها هستیم و فعلا قطعیتی درخصوص انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها وجود ندارد و اگر انعقاد قرارداد به نفع ما باشد، مطمئنا قرارداد خواهیم بست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر