افزایش 2 تا 5 برابری جریمه قطع درختان

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۵

یکصد‌وبیست‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران درحالی برگزار شد که اعلام جریمه قطع درختان، پرداخت عوارض عدم ساخت پارکینگ به‌همراه تذکراتی پیرامون عدم شفافیت بودجه، روند نامناسب بررسی بودجه، کاشت درختان در خیابان ولیعصر(عج) و تذکر به اداره برق محل بحث و گفت‌وگوی اعضای شهر بود. به این ترتیب، اصلاح اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران با اکثریت آرا در جلسه امروز شورای شهر به تصویب رسید. بررسی یک فوریت لایحه عوارض عدم امکان تامین پارکینگ در مناطق 22گانه شهر تهران را در دستور کار خود قرار دادند که در نهایت یک فوریت این لایحه رای نیاورد و قرار شد به‌صورت عادی در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه ترویج و فرهنگ‌سازی بهینه‌سازی اصول ساختمانی و کاهش تخلفات ساختمانی» دستور بعدی جلسه روز گذشته بود که در نهایت یک فوریت این طرح رای آورد. به گفته، احمد دنیا مالی، یکی از اعضای شورای شهر، شورا باید پس از تصویب بودجه سال94 نسبت به بازنگری فرمت‌های ارایه بودجه تجدیدنظر کند. چراکه دیون مناطق با فرمت‌های متعددی ارایه شده است. درخصوص خیابان ولیعصر، احمد مسجدجامعی، یکی از اعضای شورای شهر خاطرنشان کرد که ولیعصر، خیابان خاطره‌انگیزی است که نخستین سند میراث طبیعی نیز برای این خیابان تدوین شد و این درحالی است که قرار است 2000 اصله درخت کاشته شود و بلندمرتبه‌سازی ضایعه دایمی برای درختان ایجاد کرده است. همچنین رییس شورای شهر در تذکری به اداره برق، خواستار جمع‌آوری فیبرهای نوری شد که از روی تیرچراغ برق عبور کرده‌اند، چراکه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به‌طور قطع، شورا و شهرداری در این خصوص به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کنند.


جریمه قطع درختان

اعضای شورای شهر تهران درجلسه روز گذشته، طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران را به تصویب رساندند که در نهایت جریمه قطع درختان در تهران افزایش یافت. به گزارش فارس، براساس طرح تصویب شده «اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره»، شهرداری تهران موظف است از تاریخ تصویب این طرح در شهر تهران، عوارض قطع درخت با مجوزهای قانونی را به شرح ذیل اخذ کند.

هر اصله درخت با محیط بُن 15 تا 30سانتی‌متر، یک‌میلیون تومان. هر اصله درخت با محیط بُن 30 تا 60سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ پنج میلیون تومان به‌ازای هر سانتی‌متر مازاد بر 30سانتی‌متر، 100هزارتومان. هر اصله درخت با محیط بُن 60 تا 100سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ دومیلیون تومان به‌ازای هر سانتی‌متر مازاد بر 60سانتی‌متر، 200هزارتومان. هر اصله درخت با محیط بُن بیش از 100سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ 6میلیون تومان به‌ازای هر سانتی‌متر مازاد بر 60سانتی‌متر، 500هزارتومان.

همچنین براساس تبصره یک این ماده واحد، درصورت خشک شدن درختان، چنانچه در همان محل به میزان مجموع دوبرابر محیط بُن درختان قطع شده درخت کاشته شود و پس از تایید کمیسیون تشخیص باغات، اخذ جریمه منتفی است. مگر اینکه تعداد و بُن درختان جدید از تعداد و بُن درختان قطع شده کمتر باشد که در این صورت مابه‌التفاوت آن طبق بندهای فوق‌الذکر اخذ می‌شود و مابه‌التفاوت درختان موضوع بند یک بر مبنای هر سانتی‌متر 500هزارریال محاسبه می‌شود. بنابر تبصره دو، کمیسیون تشخیص باغات کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز درصورت قطع بدون مجوز درختان مجاز است. باتوجه به موقعیت ملک و نوع درختان و محیط بُن آنها جریمه فوق را تا پنج برابر افزایش دهد.

در تبصره سه آمده است که چنانچه از بین رفتن درختان موضوع ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، به‌واسطه قصور یا تقصیر اشخاصی که مسوولیت حفاظت و آبیاری آن را برعهده دارند، باشد، مفاد این مصوبه درخصوص آن لازم‌الرعایه است. مطابق تبصره چهار، محکومیت مرتکبین قطع یا از بین بردن درخت به مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از اخذ عوارض مقرر در این مصوبه نمی‌شود. تبصره پنج حاکی از آن است که تمامی عوارض و جرایم متعلقه به حساب مستقلی که برای این منظور از طریق سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تعیین و افتتاح می‌شود و به مناطق شهرداری تهران ابلاغ می‌شود، به‌صورت متمرکز واریز شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر