شرکت تعاونی مسافربری

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۳


نوع شرکت تعاونی مسافربری توزیعی است که در این اساسنامه به اختصار «تعاونی» نامیده می‌شود.

این تعاونی با چند هدف خاص به ثبت رسیده است. ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی، تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی و انجام فعالیت مسافربری درحوزه عملیات از اهداف این تعاونی است.

موضوع و حدود فعالیت تعاونی نیز به چند طریق است؛ حمل و نقل مسافر و توشه مسافرین در داخل و خارج کشور، اجاره غرفه در ترمینال‌های مسافربری کشور جهت استقرار مرکز اصلی و شعب شرکت طبق ضوابط و مقررات موسسات ذی‌ربط، تبادل نمایندگی با سایر موسسات مسافربری داخل و خارج کشور براساس قراردادهای منعقده، ایجاد دفاتر فروش بلیت، چاپ و توزیع بلیت و اوراق مخصوص مسافرین و توسعه آنها، صدور صورت جلسات برای هر یک از وسایل نقلیه مسافربری و کسر کارمزد متعلقه، همکاری و هماهنگی با موسسات ذی‌ربط در جهت نظم بخشی امورمسافربری در داخل و خارج کشور، تهیه و تدارک وسایل، قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز، خرید وسایل نقلیه مسافربری، رسیدگی به امور رفاهی اعضا و بیمه کارکنان، تامین خدمات رفاهی مسافرین و ایجاد امکانات لازم جهت انجام فرایض دینی آنان، عقد قرارداد با مالکین وسایل نقلیه مسافربری عضو شرکت برای حمل و نقل مطلوب مسافرین، اخذ تعهدنامه تضمین معتبر از مالکین و رانندگان وسایل نقلیه مسافری و انجام سایر فعالیت‌های مرتبط با هدف‌های شرکت.

این شرکت تعاونی می‌تواند وسایل، تجهیزات، تاسیسات، انبارها، تعمیرگاه، پمپ بنزین، توقفگاه بین راه، کارگاه‌ها، کارخانجات و دیگر نیازمندی‌های خود و اعضا را به طریق مقرون به صرفه تامین کرده و در جهت تحقق اهداف مربوط در موسسات تولیدی، تعاونی و دیگر نهادهای اقتصادی سرمایه‌گذاری یا اقدام به خرید سهام کارخانجات و موسسات دولتی و غیردولتی کند.

هیات‌مدیره نیز می‌تواند اقدام به ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در سایر نقاط داخل و خارج از کشور کرده یا به اقتضا در مورد تغییر آن

اقدام کند.

در این صورت باید موضوع را به مرجع ثبت تعاونی اعلام تا نسبت به ثبت آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اقدام شود تا یک نسخه از آگهی مزبور توسط هیات‌مدیره حسب مورد به وزارت تعاون یا اداره کل تعاون استان محل مرکز اصلی تعاونی ارسال شود.

هر یک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک سوم مبلغ اسمی را که خریداری کرده‌اند در موقع تاسیس تعاونی پرداخت کنند. اعضا مکلفند ظرف مدتی که مجمع عمومی عادی تعیین می‌کند و از دو سال تجاوز نخواهد کرد، مبلغ پرداخت نشده سهام خود را ادا کنند.

تعداد سهام اعضا برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب کند که بعضی از اعضا، سهم بیشتری خریداری کنند، در هر حال حداکثر سهم خریداری هر عضو از 30درصد کل سهام نباید تجاوز کند.

سهام تعاونی با نام و غیرقابل تقسیم است و انتقال آن به اعضا یا متقاضیان عضویت واجد شرایط جدید با موافقت هیات‌مدیره و با رعایت سقف مجاز است. تعاونی ظرف مدت یک‌سال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه حسب مورد به هر یک از سهامداران به میزان سهامی که خریداری کرده‌اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد داد.

عضویت در این تعاونی برای کلیه واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی که نیاز به خدمات تعاونی داشته باشد آزاد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر