تعاونی‌های پرتغال در جمع برترین‌ها

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۱

کشور پرتغال جمعیتی حدود 10.3میلیون نفر دارد که30درصد آنها شامل جوانان زیر 20سال هستند. مساحت این کشور حدود 91985 کیلومتر مربع است که در نیمکره شمالی واقع شده است.

تعاونی در کشور پرتغال با اهداف کمک به اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر با هدف یاری و اطلاع‌رسانی به اعضای تعاونی، ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف جامعه و توسعه و تقویت اقتصاد در واحدهای تعاونی همچنین کسب درآمد برای اعضا خود یا خواست اجتماعی و فرهنگی آنان در سال 1871 تاسیس شد.


تغییر و تحولات اخیر تعاونی‌ها

بنیانگذار تعاونی در پرتغال شخصی به نام آنتونی سرجییو بود. همچنین تعداد اعضای نخستین تعاونی 275 نفر بود. بعد از فرهنگ‌سازی تعاون در بین مردم، تعداد مشتریانش به حدود 7 میلیون نفر رسید که در همان سال اولیه رقم قابل توجهی به حساب می‌آمد و همین استقبال باعث شد انگیزه تعاونگران برای گسترش کار تعاونی بیشتر شود. بعد از این امر تعاونگران توانستند 171 پایگاه تعاونی ایجاد کنند که هرکدام مشتریان زیادی داشت. یکی از دلایل عمده استقبال پرتغالی‌ها، وضعیت بد اقتصادی

آنان بود.


اساسنامه و قوانین تعاونی

براساس مصوبات اولیه شرکت‌ها تعاونی پرتغال تعداد اعضا نباید از 50 نفر کمتر باشد. نام شرکت تعاونی باید دارای نام خاصی باشد که طبیعت و موقعیت آن را بیان کند. اضافه کردن نام اشخاص به نام شرکت مجاز نیست. شرکت‌هایی که به موجب این قانون و طبق مقررات آن تشکیل می‌شوند دارای شخصیت حقوقی هستند.

تعاونی‌های پرتغال در سال 1976 صاحب قانون اساسی شدند. ماده 4 قانون تعاونی‌های پرتغال اعلام می‌کند که تعاونی به شرکتی گفته می‌شود که در اداره ثبت قضایی شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد و طبق ماده قانون 5 تعاونی براساس حداقل ضوابط قانونی تشکیل شود و امکاناتی در اختیار داشته باشد.

قانون اساسی تعاونی‌های پرتغال مبتنی بر یک مقدمه و 4 فصل کلی و شامل 29ماده است. 1- حقوق و وظایف کارکنان، 2- سازمان‌های تعاونی، 3- حفظ و بازنگری، 4- استقلال شرکت‌ها، 5- مشارکت اعضا.


سیطره تعاونی‌ها

در تعاونی‌های پرتغال 80 درصد از تولید لبنیات و 43درصد از تولید نوشیدنی‌ها در اختیار آنهاست. همچنین 90درصد تولید فرآورده‌های لبنی و 70درصد مازاد گندم تولیدی در اختیار پرتغال است.

یک اتحادیه بین‌المللی اقتصادی خانه تعاون در پرتغال وجود دارد که در سال 1980 تاسیس شده است.

این سازمان تنها اتاق ملی و بین‌المللی است که وظایف رواج دادن، سازمان‌دهی کردن و منتشر کردن خانه تعاون میان تعاونی‌ها را بر عهده دارد.کشور پرتغال با توجه به موقعیت اقتصادی خود می‌تواند از طریق این تعاونی‌ها به موفقیت‌های بسیاری در این زمینه برسد. مشارکت اعضا در پرتغال هر روز چشمگیر‌تر می‌شود و بیشتر سرمایه این شرکت‌ها را اعضا تامین می‌کنند. با توجه به جایگاه تعاونی‌های پرتغال در جهان هنوز هم تلاش و مشارکت بیشتری را برای موفقیت در این امر می‌طلبد. در آخر اینکه رتبه تعاونی‌های کشور پرتغال در جهان 32 است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر