رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۲۹

بازار سنگ‌آهن در سکوت

قیمت نقدی سنگ‌آهن هفته گذشته نیز نزولی بود چراکه کاهش تولید فولادسازان چینی بر رکود بازار دامن زد.

خیلی از کارخانه‌ها از رکود بازار استفاده کرده، ترجیح دادند تعمیرات سالانه را آغاز کنند. متوسط قیمت سنگ‌آهن موسسه پلاتس برای خلوص ٦٢درصد 4.5دلار هر تن افت داشته و ٦٢دلار هر تن ثبت شد و شاخص قیمت استیل ایندکس 4.20دلار هر تن خشک ارزان‌تر شده ٦١دلار و ٧٠سنت هر تن چین شنیده شد. درحالی که هیچ نشانه‌یی از بهبود اوضاع بازارهای فولاد دیده نمی‌شود مسلما راضی کردن کارخانه‌ها به خرید سنگ‌آهن کار دشواری است.


بازار‌ قراضه به روایت شاخص‌

آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا هفته گذشته 12.5درصد افت داشته و متوسط قیمت قراضه وارداتی به ترکیه نیز 4.5درصد کاهش یافت.

در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده ٤٣دلار هر تن ارزان شده به ٣٠٠دلار هر تن تحویل کارخانه رسید. مازاد عرضه در بازار شدت یافته چون کارخانه‌ها هفته‌های اخیر به‌دلیل افت تقاضا تولید را پایین آورده‌اند. قیمت فعلی قراضه در امریکا ٤١دلار هر تن از ٤هفته قبل پایین‌تر است. در ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی خلوص 80-20 در ثبات نسبی بود ولی پایان هفته افت کرده تا ٢٢دلار ارزان‌تر شد و ٢٨٥دلار هر تن شنیده شد. شاید افت قیمت قراضه، قیمت فولاد ترکیه را در بازارهای جهانی رقابتی‌تر کند. قراضه انگلیس ٢٧٥دلار هر تن معامله شد و محصول روسیه ٢٨٥دلار هر تن ترکیه بود. در شرق آسیا متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1و٢ خلوص

80-20 از ٢٩٥ تا ٣٠٠دلار به ٢٧٠ تا ٢٧٥دلار هر تن کاهش یافت. در تایوان قراضه وارداتی خلوص 80-20 تا ١٠دلار هر تن ارزان‌تر شد و اغلب خریداران قراضه ژاپن را ترجیح می‌دهند. در هند نیز قراضه خرد شده کانتینری وارداتی ٥دلار افت کرده ٣٢٠دلار هر تن شنیده شد و بیلت روسیه و چین قدرت رقابت بیشتری نسبت به قراضه داشتند.

در بازار داخلی ژاپن نیز قراضه سنگین کلاس٢ معادل ٢٠٧دلار هر تن بود که کمتر از ٥دلار ارزان‌تر شد.


بازار بیلت در سرازیری

عرضه‌کنندگان بیلت سی‌آی‌اس قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی خود را روزهای گذشته باز هم پایین آورده‌اند تا در بازارهای جهانی که از افت قیمت قراضه و رکود بازارهای فولاد رنج می‌برند، استفاده کنند. در این بین خریداران بیلت تمایلی به معامله نشان نمی‌دهند. برخی عرضه‌کننده‌ها قیمت را به ٣٨٠ تا ٣٨٥دلار هر تن کاهش داده‌اند ولی باز هم خریدار ندارد. همچنین متوسط قیمت بیلت وارداتی در شرق آسیا از ٣٩٠ تا ٤٠٠دلار هر تن به ٣٧٠ تا ٣٨٠دلار هر تن کاهش یافته است. بیلت چین در جنوب شرق آسیا ٥تا ١٠دلار افت داشته به ٣٦٠ تا ٣٧٠دلار هر تن رسیده است.


ابهام بازار ورق امریکا

بازار ورق امریکا هنوز در ابهام است و خرید‌ها ناچیز است. متوسط قیمت ورق گرم ٥٤٥ تا ٥٥٠دلار هر تن و ورق سرد ٦٨٠ تا ٧٠٠دلار هر تن درب کارخانه است. اختلاف قیمت ورق گرم و سرد در امریکا همیشه حدود ١٠٠دلار هر تن بوده ولی اخیرا به ١٤٠دلار هر تن رسیده است. در یک‌ماهه گذشته قیمت‌ها نزولی بوده و در حال حاضر قیمت‌های متفاوتی در بازار شنیده می‌شود.


بهبود قیمت میلگرد چین

روند نزولی قیمت میلگرد در چین که از آغاز سال نو ادامه داشته هفته گذشته متوقف شد و در مواردی بهبودهایی داشت. از آنجایی که تعطیلات سال نو چینی به‌سرعت نزدیک است دیگر کسی دلیلی برای پایین آوردن قیمت پیشنهادی نمی‌بیند چون خریدار نیست. در بازار نقدی پکن میلگرد ٢دلار هر تن بالا رفته به ٣٦٨ تا ٣٧٠دلار هر تن با ١٧درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. درحالی که هفته قبل قیمت تا ٥دلار افت داشت و سه هفته نخست ژانویه کمتر از ٤٠دلار ارزان شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر