دور دنیا

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۱۶

موسیقی مغز خود را بشنوید

ایرنا یک محقق زن انگلیسی موفق به ساخت کلاهی شده است که به کاربر اجازه می‌دهد افکار خود را در قالب موسیقی بشنود.

این کلاه که اکسپیرینس هلمت نام دارد، فعالیت‌های مغزی را به اطلاعات صوتی تبدیل می‌کند. شکل ظاهری این کلاه دقیقا شبیه به کلاه کاسکت است و در آن از یک هدفون و دستگاه نوار مغزی استفاده شده است.

سیگنال‌های الکتریکی منتشر شده توسط مغز، با استفاده از یک برنامه کامپیوتری به صوت ترجمه می‌شوند و کاربر به‌راحتی می‌تواند آن را از طریق هدفون تعبیه شده در کلاه بشنود.

امواج صوتی شنیده شده شبیه موسیقی هستند که ریتم آن مطابق با فعالیت مغز، کند یا تند می‌شود. موسیقی شنیده شده هنگام تمرکز، کاملا ریتمیک است. مهم‌ترین کاربرد این فناوری در درمان و تشخیص بیماری‌های عصبی مانند صرع، پارکینسون، آلزایمر و افسردگی است.


ورزش کنید افسرده نشوید

فارس فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد و این اثر در طول زندگی بزرگسالان، مشاهده شده است. محققان انگلیسی روی ۱۱هزار نفر که از نظر بدنی آماده بودند مطالعاتی انجام دادند؛ این افراد با سن حدود ۲۳، ۳۳، ۴۲ و ۵۰ سال بودند که در از نظر بدنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این مطالعه دو نکته توجه پژوهشگران دانشگاه کالج لندن را به خود جلب کرد، یکی نشانه‌های افسردگی در این افراد و دیگری تعداد فعالیت بدنی این افراد بود؛ این اطلاعات بدون در نظر گرفتن سن نشان داد، ورزش مانع از خطر افسردگی می‌شود. در صورتی که فعالیت فیزیکی سه بار در هفته باشد، نه تنها از افسردگی جلوگیری می‌کند بلکه خلق افسرده و روحیه تضعیف شده را حدود ۲۰درصد کاهش می‌دهد و هر جلسه اضافه ورزش، برای سلامت بدن مفیدتر است.


شکلات تلخ قبل از ورزش‌

باشگاه خبرنگاران قبل از ورزش‌های سنگین استفاده از ویتامین‌های مخصوص و 20گرم شکلات تلخ می‌تواند مفید باشد. سوسن پارسا متخصص تغذیه اظهار داشت: والیبال، بسکتبال و فوتبال ازجمله ورزش‌های سنگین محسوب می‌شوند که در این‌گونه ورزش‌ها تغذیه قبل و بعد از ورزش بسیار اهمیت دارد، یک هفته قبل از ورزش استفاده از ویتامین‌های مخصوص و ۲۰گرم شکلات تلخ نیز می‌تواند برای ورزشکاران مناسب باشد. به گفته وی بعد از ورزش هنگامی که تنفس و ضربان قلب به حالت عادی برگشت، بهتر است مواد پروتئین‌دار استفاده شود، اگر مواد غذایی مانند، فیله مرغ، ماست، سفیده تخم مرغ و کره بادام زمینی، همراه کربوهیدرات‌ها استفاده شود بهتر است. برای ورزش‌های سنگین مانند والیبال و فوتبال که زمان استراحتی را میان تمرین‌ها و مسابقات درنظر می‌گیرند که در این زمان پتاسیم، آبلیموی تازه و آب بسیار کارساز است. دکتر پارسا به‌طور کلی زمان مناسب برای استفاده از مواد غذایی بعد از ورزش را زمانی می‌داند که تنفس و ضربان قلب به حالت عادی برگردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر