احیای یک عمارت تاریخی توسط بانوی هنرمند

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۱۳

خانه تاریخی متعلق به آقالر کاشان بعد از

۷ سال عملیات مرمت توسط یک بانوی معمار که مالکیت آن را نیز برعهده دارد، احیا شد و به اقامتگاه سنتی و بومی «خانه ایرانی» تغییر کاربری داد. به گزارش مهر، خانه تاریخی آقالر خانه‌یی به‌جا مانده از دوران قاجار و متعلق به یکی از تجار کاشان است که اکنون در اختیار یکی از بانوان معمار تهرانی قرار دارد. این خانه تاریخی ۲۵۰ ساله در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و با وسعت حدود ۱۰۰۰ مترمربع با بهره‌گیری از الگوی «گودال باغچه» ساخته شده است. در واقع این بنا بخش بیرونی خانه بزرگی بوده که اندرونی و سایر ضمایم آن در طول زمان از بین رفته است. وقتی سال ۸۱ شعله بلوچ این خانه تاریخی را در قلب بافت تاریخی کاشان خرید تنها هدفش از خرید خانه‌یی تاریخی با ۶۵میلیون تومان هزینه، گذراندن آخر هفته‌ها در یک محله تاریخی بود اما از آنجا که وی در حوزه معماری تحصیل کرده بود، نحوه به‌کار‌گیری اجزای معماری در این خانه و مهندسی به‌کار رفته در آن، باعث شد تا مطالعات بیشتری روی آن انجام دهد و به این نتیجه برسد که این خانه پایه‌های اساسی‌تر از آنچه در زمان خرید مدنظرش بوده را داراست. بانوی معمار به این نتیجه رسید که این خانه استحکام‌بندی بسیار مناسبی دارد و اگر قرار باشد مرمت اساسی نشود، از بین می‌رود. بنابراین دست به‌کار شد و در مدت ۷سال کارگاه مرمت این بنا را در خانه دایر کرد. کارگاهی متشکل از استادکاران کاشی که خودشان در مرمت و احیای بناهایی که سال‌ها در آنها زندگی کرده یا کار کرده‌اند، متبحر شده بودند.

هزار وعده خوبان...

در طول مدت این ۷سال شعله بلوچ سعی کرد از وعده‌های مسوولان میراث فرهنگی در استان اصفهان برای اجرای طرح مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی استفاده کند اما دریغ از به نتیجه رسیدن حتی یکی از آن وعده‌ها. او هم مانند بسیاری دیگر از مالکان بناهای تاریخی در کاشان نتوانست از ۵۰درصد مشارکت سازمان میراث فرهنگی در احیای ابنیه تاریخی استفاده کند. بنابراین به تنهایی کار مرمت این خانه را به پایان رساند. حالا خانه تاریخی «آقالر» بعد از 7سال به «خانه ایرانی» تغییر کاربری داد و در آن اکنون ۵ مجموعه اقامتی تشکیل شده که هر یک از این مجموعه‌ها به بالاخانه، حوض‌خانه، خلوت‌خانه و... نامگذاری شده است.

هر مجموعه‌یی دارای سرویس خواب، پذیرایی، بهداشتی است که تزئینات آن کاملا سنتی است و از پرده‌ها، رختخواب و ظروف سنتی و صنایع دستی استفاده شده است. حتی پرده‌های این خانه سوزن‌دوزی‌های فاخری است که شعله بلوچ آنها را از گوشه‌گوشه ایران خریداری و در این خانه از آنها استفاده کرده است. استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به نحوی است که گردشگر و مسافر هیچ‌وقت این تجهیزات را در معرض چشمانش نمی‌بیند چرا که با هنرمندی پوشانده شده‌اند تا استفاده از تجهیزات مدرن در یک اتاق سنتی منتاقض نباشد.

به گفته وی، 2میلیاردو۵۰۰میلیون تومان هزینه مرمت و تغییر کاربری این خانه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر