واردات مصنوعات طلا همچنان ممنوع است

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۲


نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی با بیان اینکه واردات مصنوعات طلا همچنان ممنوع است، گفت: طلا به چند کشور صادر می‌شود درحالی که بیش از 60 کشور همسایه داریم که بازارهای مناسبی برای مصنوعات طلای ایرانی هستند.

منصور نامداری زندی اظهار کرد: هماهنگی گمرک، بانک مرکزی و سازمان استاندارد در بخش طلا ضروری است و باید روان‌سازی در زمینه صادرات صورت گیرد.

وی گفت: تا زمانی که دولت به تولیدکنندگان کمک نکند همچنان مصنوعات طلا به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و تا زمانی که زمینه‌یی برای تبلیغ کالاها و مصنوعات طلای ایرانی نداشته باشیم و فروشندگان و تولیدکنندگان به‌راحتی نتوانند اجناس خود را تبلیغ کنند، نمی‌توانیم موفق شویم.

نامداری زندی اظهارکرد: طلا و جواهر می‌تواند به‌عنوان جایگزین خوبی برای نفت و فرآورده‌های آن به شمار‌ آید و حضور ایران در محافل بین‌المللی و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه ازجمله راهکاهای توسعه این صنعت در کشور است.

وی با بیان اینکه بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت طلا و جواهر در ایران وجود دارد، تاکید کرد: ایران از نظر فناوری و شیوه‌های جدید صنعت با مشکلی روبه‌رو نیست و تنها چالشی که درحال حاضر در مقابل این صنعت قرار دارد، صادرات و واردات سنگ‌های قیمتی و برخی ابزارآلات است.

وی با بیان اینکه قاچاق مصنوعات طلا نسبت به کالاهای دیگر کمتر است، گفت: نمی‌توان به‌طور کامل جلوی قاچاق طلا را گرفت و تنها راهکار این است که تولید‌کننده حمایت شود.

نامداری زندی در عین حال بیان کرد: باید از تولید‌کنندگان حمایت شود که با این کار خودبه‌خود جلوی قاچاق و ورود مصنوعات قاچاق گرفته شود.

نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی بر ضرورت وجود مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان و برندسازی در این حوزه گفت: با توجه به اینکه شمش که ماده اولیه تولید طلاست گران به‌دست تولیدکننده می‌رسد، تولید گران تمام می‌شود. البته در مواقعی نمی‌توانیم از نظر قیمت با تولیدات خارجی رقابت کنیم ولی این ظرفیت را داریم که رقابت بیشتری با آنها داشته باشیم.

وی در ادامه از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته طی روزهای 23 تا 26بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خبر داد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، معرفی پیشرفت‌های صنعتگران ایرانی در این وادی است. باید از تمام مزیت‌های موجود در این صنعت به‌صورت 100درصد استفاده کنیم.

نامداری زندی اظهارکرد: در این نمایشگاه و پس از عرضه دانش و تکنولوژی خود در زمینه صنعت طلا از دولت تقاضا داریم که زمینه ورود به کشورهای اطراف، D8، عضو اکو و منطقه خلیج فارس که بازاری برابر با یک میلیارد نفر می‌شود را فراهم کند. این کشورها بارها پس از بازدید از توانایی‌های ایران تمایل خود را برای همکاری‌های مشترک اعلام کرده‌اند.

وی ارتقای تولید و تولید صادرات محور را یکی از مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه برشمرد و گفت: در قسمت ابزارآلات و ماشین‌آلات بسیاری از تکنولوژی‌ها به کشور وارد شده و از آن کپی‌برداری کردیم و ارتقا دادیم. اگر بتوانیم زمینه‌های حضور در بخش نمایشگاهی در دیگر کشورها را تقویت کنیم بسیار موفق‌تر خواهیم بود.

نامداری زندی تاکید کرد: باید بتوانیم به‌راحتی برای حضور در نمایشگاه‌ها به کشورهای دیگر برویم و برای صادرات نیز ظرف چند ساعت اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم و از تولیدکننده نیز حمایت شود که با این اقدامات به میزان زیادی در این حوزه پیشرفت خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر