جای خالی برندهای معروف ایرانی و ترک در نمایشگاه

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۷

بالاخره بعد از مدت‌ها سروصدا به‌خاطر حضور پوشاک ترک در نمایشگاه بین‌المللی موعد برگزاری نمایشگاه فرا رسید و پوشاک ایرانی و ترک همزمان با هم در یک مکان کالاهای خود را در معرض نمایش گذاشتند. در بدو حضور در نمایشگاه بین‌المللی بدون دانستن سالن برگزاری نمایشگاه خود را به مسیر حرکت جمعیت بسپارید به‌راحتی سیل جمعیت شما را به سالن نمایشگاه پوشاک می‌رساند. نمایشگاه پوشاک ایران و ترک در یک راستا و به فاصله چند متر از یکدیگر برگزار می‌شود. درحالی نمایشگاه پوشاک ایرانی در سالن نسبتا مجهز خلیج فارس برگزار می‌شود که نمایشگاه پوشاک ترک در چند قدمی همانجا و در یک مکان کوچک‌تر اقدام به عرضه کالاهای تولیدی خود می‌کنند با این تفاوت که سالن خلیج فارس خالی از جمعیت است و ترک‌ها متعجب از سیل جمعیتی به استقبالشان آمده‌اند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز با حضور در نمایشگاه بین‌المللی و در بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک اظهارکرد: طی چند سال گذشته به صنعت نساجی و پوشاک کشور کم لطفی شده به‌طوری که رشد لازم را در این بخش مشاهده نکردیم. وی افزود: در بازدید از این نمایشگاه آنچه ملاحظه شد موجب افتخار است و پیشرفت خوبی را داریم اما حمایت کافی انجام نشده و مهم‌ترین موضوع حمایت آحاد جامعه و مصرف‌کنندگان داخلی از صنایع نساجی و پوشاک کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: امسال 120 تا 130میلیون دلار دستگاه‌های دوزندگی وارد کشور شده که این امر بنا به درخواست کارخانه‌های ذی‌ربط بوده و واردات منسوجات به شکل رسمی صورت نمی‌گیرد. وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم به تولیدات داخلی اعتماد کنند زیرا این امر می‌تواند مشوق تولید و ارتقای کیفیت محصولات باشد. ترکیه سالانه 18میلیارد دلار صادرات پوشاک دارد و این نشان از بازاریابی و حضور این کشور در بازارهای دنیا دارد. وی ابراز امیدواری کرد: تعامل بین صنعتگران ایرانی و ترک زمینه حضور در بازارهای صادراتی شود و دولت نیز تا آنجا که ممکن باشد، پشتیبانی لازم را از تولید‌کنندگان کشور به‌عمل آورد.

هرچند در این دو نمایشگاه نشانی از هیچکدام از برندهای معروف ایرانی و ترک به چشم نمی‌خورد اما مردم با تصور خرید پوشاک شب عید با هزاران شوق می‌آمدند و دست خالی باز می‌گشتند. غرفه‌داران ایرانی به «تعادل» می‌گویند: امسال در این نمایشگاه مدل‌های سال 94 خود را عرضه کرده‌اند تا بوتیک‌داران و فروشندگان برای سال آینده سفارش دهند. این نمایشگاه فرصتی است برای تبادل اطلاعات تولیدکنندگان و نه خرید شب عید مردم.

در واقع هدف از برگزاری این نمایشگاه صرفا آشنایی تولید‌کنندگان ایرانی و ترک است تا از این طریق فرصتی برای تعامل بیشتر برای دو طرف فراهم شود. اما متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی درباره ماهیت برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها باعث شد تا بسیاری از مردم به گمان خرید بیایند و با جمله «تک‌فروشی نداریم» ناامید و با دستانی خالی بازگردند. کیانی، مسوول برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک به «تعادل» می‌گوید: حضور پوشاک ترک فرصت مغتنمی است تا تولیدکنندگان داخل کشور بتوانند با کشورهای دیگر تعامل داشته باشند. وی ادامه داد: تعرفه‌یی که برای پوشاک ترک در نظر گرفته شده 120درصد است درحالی که در بسیاری از کشورهای دنیا تسهیلات بسیار زیادی برای حضور برندهای خارجی در نظر می‌گیرند تا در کشور میزبان برندها حاضر شوند. در واقع کشور میزبان می‌داند که با دادن این تسهیلات به کشورهای دیگر برای حضور در کشور خودش اقتصاد کشورش را رقابتی‌تر می‌کند. رشد بازار در رقابت و سنجیده شدن با دیگر بازار‌هاست که اتفاق می‌افتد درحالی که همه می‌دانیم وقتی کالایی در دنیا طالب داشته باشد هرچه تعرفه آن را افزایش دهیم باز هم نمی‌توانیم جلوی ورود اجناس مرغوب به داخل کشور را بگیریم. کالاهایی که امکان ورود قانونی به داخل کشور را نداشته باشند از طریق قاچاق وارد خواهند شد. وی افزود: در جلساتی که با وزارت ارشاد داشتیم، مقرر شد جهت تعامل بیشتر با کشور ترکیه در صنعت پوشاک اقدام به برگزاری سمینار و کارگاه شود همچنین طرف ترک تسهیلاتی جهت پذیرش دانشجو در این صنعت در کشور ترکیه فراهم خواهد کرد. کیانی درمجموع تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه ترک را در روز اول 11هزار نفر و در روز دوم 13هزار نفر اعلام می‌کند.

همچنین شایان ذکر است وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه پوشاک لباس ترک نیز بازدید کرد و از نزدیک با تولیدات آنها آشنا شد. دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران که از 12بهمن آغاز به‌کار کرده امروز15بهمن ماه به‌کار خود پایان خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر