عربستان و قطر در تحریم‌های نفتی ایران نقش داشتند

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۹

مدیرعامل شرکت حفاری شمال در یک نشست خبری از نقش عربستان و قطر در تحریم‌های نفتی ایران همچنین از نحوه اجاره دکل‌های حفاری هندی و توقف فعالیت در میدان مشترک نفتی در دولت یازدهم پرده برداشت.

به گزارش فارس، هدایت‌الله خادمی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته توسط دستگاه حفاری الیما (ایران خزر) توانستیم 7حلقه چاه را در آب‌های ترکمنستان به عمق 3هزار و 800تا 4هزار و 200متر حفاری کنیم. مدیرعامل شرکت حفاری شمال ادامه داد: هر حلقه چاه را به‌طور متوسط تا 22روز حفر کردیم که این موضوع نشان از تعامل خوب بین پیمانکار و کارفرماست.

وی بااشاره به اینکه شرایط لایه‌های نفتی خزر در ترکمنستان و در ایران شبیه هم است، خاطرنشان کرد: تنها نکته حایزاهمیت این است که آب‌های خزر در سمت ایران عمیق‌تر از ترکمنستان است.

خادمی ادامه داد: توسط سکوی حفاری امیرکبیر دومین حلقه چاه اکتشافی در عمق 3هزار و 888متر در دریای خزر حفاری شد که پایان حفاری ما در آذر سال93 است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به‌دنبال حفاری چاه سوم هستیم تا بتوانیم بعد از 108سال در دریای خزر به نفت و گاز برسیم که این موضوع از نظر حاکمیتی نیز برای ایران حایزاهمیت است.

وی بااشاره به شرایط حفاری در مناطق خشکی کشور گفت: هم‌اکنون برای شرکت‌های نفت مناطق مرکز و مناطق نفت‌خیز جنوب، حفاری می‌کنیم که بر این اساس 9دکل حفاری در میدان مارون مشغول حفاری است. مدیرعامل شرکت حفاری شمال بااشاره به حفاری در میادین مشترک نفتی گفت: در اواخر دولت دهم و در زمان وزارت آقای قاسمی در صنعت نفت به میدان مشترک فرزاد A رفتیم، اما پس از گذشت یک سال و نیم یعنی در زمان وزارت آقای زنگنه و مدیریت جناب آقای جوادی به ما اعلام شد احتیاجی به حفاری در این میدان مشترک نیست و اولویت ما پارس‌جنوبی است. خادمی ادامه داد: آن موقع که مشغول حفاری میدان مشترک فرزاد A بودیم، عربستان با 8سکوی حفاری در دو کیلومتری ما مشغول برداشت از این میدان مشترک بود که امیدوارم این روز فرا نرسد که مسوولان فعلی صنعت نفت از این کارشان پشیمان شوند.

وی بااشاره به اینکه هم‌اکنون از شرکت پتروپارس 200میلیارد تومان طلب داریم، ادامه داد: متاسفانه این شرکت بدهی خود را به ما پرداخت نمی‌کند که بر این اساس ما مجبور هستیم، به‌خاطر وام‌هایی که اخذ کرده‌ایم روزانه 60هزار دلار سود پرداخت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر