اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۷

قاچاق خودروهای دزدی از ترکیه به سوریه توسط داعش

در سال گذشته میلادی دو هزار دستگاه خودرو دزدی از ترکیه به سوریه منتقل و در آنجا به گروه‌های تروریستی فروخته شده است. به گزارش حریت، براساس آمار پلیس و واحد امنیت عمومی ترکیه، روزانه 63 خودرو در ترکیه دزدیده می‌شوند و در سال2014 مجموع 23هزار دستگاه خودرو در این کشور به سرقت رفته‌اند که هزاران دستگاه از این تعداد خودرو سرقت شده با مدارک جعلی به سوریه و شمال عراق منتقل شده‌اند. بخش قابل توجهی از خودروهای منتقل شده از ترکیه به سوریه، به داعش فروخته شده و این گروه نیز از این خودروها برای انتقال مهمات و نیرو استفاده می‌کنند. خودروهای پیکاپ و ون ازجمله خودروهای مورد علاقه تروریست‌ها در سوریه و عراق هستند. خودروهای لوکس مدل جدید نیز ازجمله خودروهای سرقتی خریداری شده توسط گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند. یکی دیگر از کاربرد خودروهای سرقتی ترک در سوریه و عراق، استفاده از آنها درحملات انتحاری و بمب‌گذاری است.


درآمد 13 میلیارد دلاری ترکیه از خصوصی‎سازی برق

وزیر انرژی ترکیه درآمد کشورش از خصوصی‌سازی شبکه‌های توزیع برق در شهرها را 13میلیارد دلار اعلام کرد. به گزارش ایرنا، تانر یلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، «این درآمدها در حدود 13میلیارد دلار است و دولت افزون بر کسب درآمد از فروش این شبکه‌ها، تعهداتی نیز درخصوص نوین‌سازی و توسعه این شبکه‌ها از شرکت‌های خصوصی گرفته که این در نهایت به توسعه و تقویت و افزایش بهره‌وری و کاهش هدر روی انرژی در انتقال برق کمک شایان توجهی خواهد کرد.» این مقام ترکیه‌یی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت انرژی در کشورش گفت: جمعیت ترکیه در حدود 1.5درصد جمعیت جهانی است و میزان سرمایه‌گذاری ترکیه در انرژی در 12سال اخیر به اندازه 100سال اخیر در این کشور بوده است. ترکیه از موقعیت ژئوپلیتک مهمی برخوردار است و درحال توسعه همکاری‌های انرژی خود با همسایگان خود عراق، ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه است و پروژه‌های مهمی در این همکاری‌ها مطرح است.»


قطر یک بندر تجاری در غزه تاسیس می‌کند

دولت قطر از تاسیس یک بندر تجاری در غزه تحت نظارت سازمان ملل تا زمان تشکیل دولت فلسطینی خبر داد. به گزارش الجزیره، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر، در نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عربی گفت: «بر عهده اعراب و سازمان‌های بین‌المللی است که برای پایان دادن به رفع تحریم‌ها و گشایش گذرگاه رفح به روی ساکنان غزه، اقدام فوری کنند تا ساکنان این منطقه مانند بقیه مردم جهان به زندگی خود ادامه دهند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر