اخبار

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۰

ظریف و کری در مونیخ

رییس کنفرانس امنیتی مونیخ از بررسی مذاکرات هسته‌یی 1+5 و ایران به‌عنوان یکی از موضوعات محوری قابل طرح در پنجاه‌و‌یکمین دوره این نشست نام برد و افزود: برگزاری میزگردی با حضور وزیران خارجه ایران، امریکا، آلمان و فرانسه پیش‌بینی شده است.

«وولفگانگ ایشینگر» روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران در برلین با هدف تشریح برنامه‌ها و محورهای اصلی مطرح در پنجاه‌و‌یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است در روزهای 6 تا 8فوریه (17تا 19بهمن) در شهر مونیخ برگزار شود، بررسی موضوع هسته‌یی و مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر دستیابی به توافق نهایی را یکی از محورهای اصلی این نشست بین‌المللی عنوان کرد.

به گفته ایشینگر، در همین راستا میزگرد مهمی با موضوع نتیجه مذاکرات هسته‌یی و توافق نهایی ایران و 1+5 قرار است در روز یک‌شنبه و آخرین روز از نشست امنیتی مونیخ با حضور وزیران خارجه ایران، امریکا، آلمان، فرانسه برگزار شود.

ایشینگر خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به جمع حاضران در این میزگرد اضافه شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ یک دوره از مذاکرات رسمی ایران و 1+5 نیز برگزار خواهد شد با بیان اینکه ایده‌هایی در این رابطه مطرح است، گفت: تشکیل چنین جلسه‌یی به تصمیم وزارت خارجه آلمان و اتحادیه اروپا و همچنین حضور همه وزیران عضو این گروه در مونیخ بستگی دارد. به گفته ایشینگر از رییس‌جمهوری اسلامی ایران نیز برای حضور در نشست امسال دعوت به‌عمل آمده است اما وی اطلاع دقیقی از حضور دکتر حسن روحانی در مونیخ ندارد. رییس کنفرانس امنیتی مونیخ، موضوعات مهم بین‌المللی همچون بحران اوکراین و وضعیت خاورمیانه با محوریت تروریسم داعش را از‌جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح در پنجاه‌و‌یکمین نشست امنیتی مونیخ عنوان کرد. به گفته ایشینگر حضور 20رییس دولت و 60وزیر امور خارجه و دفاع از کشورهای مختلف جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ قطعی شده است و امسال صدراعظم آنگلا مرکل سخنران اصلی روز نخست (شنبه) این نشست بین‌المللی خواهد بود.


داعش از کوبانی رانده شد

واحدهای حمایت مردمی کردستان سوریه به‌همراه نیروهای پیشمرگه کردستان عراق با شکست شبه‌نظامیان داعش، توانسته‌اند کنترل کامل شهر کوبانی (عین‌العرب) سوریه را به‌دست آورند.

به گزارش ایسنا، کردهای کوبانی توانستند این شهر را پس از سه ماه درگیری خونین به‌طور کامل تحت‌کنترل خود درآورند و نیروهای داعش را به نوار شرقی خارج از محدوده شهری کوبانی به عقب برانند.

کوبانی، یکی از بزرگ‌ترین شهرها در منطقه کردنشین سوریه در مرز ترکیه است که به دست افراطیون داعش در ماه سپتامبر اشغال شد. از آن زمان نیروهای کرد با حمایت حملات هوایی ائتلاف ضدداعش در تلاش بودند تا آنها را از این شهر خارج کنند. سه ماه جنگ و درگیری خیابانی شدید کوبانی را به مجموعه‌یی از خرابه‌ها تبدیل کرده است. بسیاری از خرابی‌های به‌بار آمده درنتیجه حملات سهمگین جنگنده‌های ائتلاف است و برخی دیگر نیز به‌دلیل حملات انتحاری نیروهای داعش که با خودروهای مملو از مواد منفجره انجام داده‌اند. با به‌درازا کشیدن اشغال کوبانی ازسوی داعش، این شهر به نماد مقاومت کردها و یک موضوع حیثیتی برای داعش تبدیل شد به‌گونه‌یی که این گروه تروریستی برای گرفتن شهر کوچک کوبانی صدها نفر از اعضای خود ازجمله چندین فرمانده ارشد را قربانی کرد. در مقابل کردها نیز از عراق، سوریه و ترکیه به‌سوی این شهر سرازیر شدند و پس از سه ماه توانستند تروریست‌ها را عقب برانند. در دسامبر2014 صالح مسلم محمد، رهبر کردهای سوریه اعلام کرده بود که هدف اصلی نیروهای کرد در مبارزه علیه داعش آزادی کوبانی است. ترکیه نیز اکنون میزبان بیش از 190هزار پناهجو از کوبانی است.


نیمی از اقتصاد کشور مالیات نمی‌دهد

نزدیک به 50درصد اقتصاد کشور خارج از چتر مالیاتی است و با گسترش پایه‌های مالیاتی و آشکار‌سازی اقتصاد زیرزمینی می‌توانیم درآمدهای دولت را افزایش دهیم. به گزارش ایسکانیوز، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این مطلب گفت: افزایش 22درصد درآمدهای مالیاتی در سال آینده به معنی افزایش ضریب مالیاتی نیست بلکه با اجرای طرح جامع مالیاتی تلاش می‌کنیم بخش زیادی از موارد فرار مالیاتی و موارد غیرقانونی از معافیت‌های مالیاتی حذف شود. اسماعیل جلیلی ادامه داد: 95درصد درآمدهای مالیاتی در سال‌جاری تاکنون محقق شده و برای سال آینده نیز 86هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. نماینده مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش قیمت نفت باید از تهدید به فرصتی برای کاهش تکیه آسیب‌پذیر به فروش نفت‌خام تبدیل شود و رونق تولید واقعی و توسعه برون‌زا به تحقق آن کمک می‌کند که در بازارهای کار و کالا نیز دستاوردهای مثبت آن زیاد خواهد بود. وی گفت: مشکل بیکاری آستانه تحمل مردم را کم کرده است و باید توسعه اشتغال در سیاست‌های دولت مدنظر باشد. اسماعیل جلیلی تصریح کرد: قیمت نفت در عرصه جهانی کاهش پیدا کرده که البته تاثیری بر قیمت محصولات تولیدی داخلی ندارد و هنوز کاهش قیمت‌ها به سطح قیمت مبتنی بر یارانه داخلی نرسیده است. وی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت این محصولات در کشور پایین‌تر از سطح جهانی است.

جلیلی گفت: کاهش قیمت‌ها مزیتی برای ما محسوب نمی‌شود چون از نفت تولید داخل بنزین تولید می‌کنیم و وارد‌کننده نیستیم. عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: هدف ما این است که بودجه سال آینده با استحکام بیشتری و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور تنظیم و تصویب شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر