اساسنامه شرکت‌های تعاونی خدماتی

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۸

ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی، تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی ازجمله اهداف تعاونی‌های خدماتی هستند.

این شرکت‌ها اقدامات مختلفی ازجمله عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصات و مزایدات داخلی و خارجی، مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و دولتی، اخذ و اعطای شعب نمایندگی و اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در داخل و خارج از کشور و هرگونه فعالیت مجاز مطابق با قانون تجارت، اخذ وام قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات اعتباری از منابع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، اخذ کمک و هدایای نقدی و غیرنقدی از دولت، اشخاص حقیقی و حقوقی، توزیع وجوه به حساب سپرده بلندمدت و کوتاه‌مدت در بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری معتبر، سرمایه‌گذاری و خرید سهام اتحادیه مربوطه یا سایر شرکت‌ها و موسسات عمومی، تعاونی یا خصوصی را انجام می‌دهند.

درصورتی که برای انجام هریک از فعالیت‌های موضوع تعاونی، نیاز به اخذ از مراجع ذی‌صلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.


شرایط عمومی و کلی عضویت در تعاونی

هیات‌مدیره این شرکت‌ها می‌توانند اقدام به تغییر دفتر مرکزی، ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در سایر نقاط داخل و خارج از کشور کرده یا درصورت لزوم در مورد تغییر آن اقدام کنند. در این صورت باید موضوع را به مرجع ثبت تعاونی اعلام کنند تا نسبت به ثبت آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی اقدام شود.

عضویت در تعاونی برای کلیه واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی که نیاز به خدمات تعاونی داشته باشد آزاد است. اما اشخاص باید شرایطی عمومی ازجمله تابعیت جمهوری اسلامی ایران، عدم‌ممنوعیت قانونی و حجر، عدم‌عضویت همزمان در تعاونی مشابه، درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه و خرید حداقل سهم از سهام تعاونی را باید دارا باشند.

احراز شرایط عضویت هر متقاضی به عهده هیات‌مدیره است، ضمن اینکه هیچ‌گونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت نباید وجود داشته باشد، مگر به سبب عدم‌کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی. هیات‌مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هر یک از شرایط مذکور باشند، درخواست عضویت آنها را رد کند.

داوطلبان عضویت در هیات‌مدیره، بازرسی یا مدیریت عامل تعاونی باید شرایطی ازجمله ایمان و تعهد به اسلام، نداشتن منع قانونی و محجور نبودن، عدم‌عضویت در گروه‌های محارب، عدم‌ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و عدم‌محکومیت به جعل اسناد، عدم‌سابقه محکومیت به ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر را داشته باشند.

هریک از دستگاه‌ها و شرکت‌ها که بدون عضویت در تعاونی، مشارکت یا سرمایه‌گذاری کرده باشند، می‌توانند نماینده‌یی برای نظارت در تعاونی و حضور در جلسات مجامع عمومی و هیات‌مدیره به‌عنوان ناظر داشته باشند. همچنین انحلال، ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقدشده با منابع تامین‌کننده اعتبار، کمک مالی، امکانات مختلف، سرمایه‌گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت مراجع قانونی مذکور خواهد شد.

درصورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر بعضی از مواد اساسنامه را تصویب کند درصورت تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(از جهت انطباق با قانون بخش تعاون) معتبر خواهد بود. کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک‌ها در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود.

ادغام تعاونی یا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاونی و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط است.

درصورت بروز اختلاف بین تعاونی و اعضای آن یا بین تعاونی و سایر شرکت‌های تعاونی با موضوع فعالیت مشابه، موضوع اختلاف برای داوری به اتحادیه مربوطه یا مرکز داوری اتاق تعاون ارجاع خواهد شد و چنانچه بین تعاونی و اتحادیه مربوطه اختلافی صورت گیرد، موضوع اختلاف به مرکز داوری اتاق تعاون جهت داوری ارجاع خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر