قیمت میعانات گازی نصف شد

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۳

به‌گفته فعالان بورس انرژی، احتمال عرضه نفت خام در دهه فجر وجود دارد

کاهش قیمت نفت چند صباحی است که روی معاملات بورس انرژی تاثیر چشمگیری گذاشته، به‌طوری‌که بسیاری از معامله‌گران و مشتریان بورس انرژی منتظر آن بودند که قیمت‌ها در بازار به کف خود برسد و بعد از آن اقدام به خرید کنند. در همین راستا قیمت هر بشکه میعانات گازی در ماه جاری نسبت به آبان با کاهش 58.4‌درصدی مواجه شده است.

از شهریور سال جاری که قیمت نفت از حدود 100دلار به حدود 45دلار در هر بشکه رسیده، باعث شد تا کارشناسان حوزه انرژی در انتظار رونق معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی باتوجه به کاهش قیمت‌ها باشند، اما خلاف انتظارها این امر رخ نداد. به نظر می‌رسد این موضوع به این دلیل است که مشتریان بورس انرژی این انتظار را می‌کشیدند قیمت محصولات در این بازار به پایین‌ترین حد خود برسد تا بعد از تحقق این موضوع اقدام به دادوستد کنند، حال باید گفت که این زمان فرا رسیده و قیمت‌ها در بورس انرژی به کف قیمتی خود رسیده و بهترین موعد برای خرید است. براساس این گزارش، از مهم‌ترین محصولاتی که در بورس انرژی خریدوفروش می‌شود، میعانات گازی است، این محصول به‌دلیل اینکه از مشتریان محدود و خاصی برخوردار است، شرایط ویژه‌یی برای خرید و فروش آن وجود دارد، حال باتوجه به فرارسیدن بهمن قیمت این محصول به 73‌هزارو 500تومان در هر بشکه کاهش یافته است، این درحالی است که قیمت این محصول در آبان 176‌هزار و 900تومان بود؛ با این تفاسیر بهای این محصول در فاصله آبان تا بهمن با کاهش 58.4‌درصدی روبه‌رو بوده است.

در همین رابطه مصطفی احمدلو کارشناس بورس انرژی در گفت‌وگو با «تعادل» در مورد دلایل کاهش حدود 60‌درصدی قیمت میعانات گازی در بورس انرژی می‌گوید: کاهش بی‌سابقه و چشمگیر قیمت نفت طی پنج ماه گذشته، علت اصلی این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت موجب آن شد که قیمت اکثریت محصولات عرضه‌شده در بورس انرژی با کاهش مواجه شود و باتوجه به اینکه میعانات گازی یکی از مشتقات اصلی نفت است، این محصول نیز با افت شدید قیمتی روبه‌رو شد.

کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه فروش میعانات گازی تابع شرایط خاصی است، اظهار داشت: به‌دلیل آنکه مشتریان این محصول محدود هستند، آنها باتوجه به نقدینگی و نیاز خود، اقدام به خرید می‌کنند و از همین رو حجم معاملات میعانات گازی درحال‌حاضر زیاد نیست و به‌صورت محموله‌یی دادوستد می‌شود. به عبارت دیگر میعانات گازی مانند حلال‌ها نیستند که همه‌روزه مشتری داشته و معامله شوند.

احمدلو به این نکته اشاره می‌کند که برای رونق معاملات میعانات گازی در بورس، باید شرکت‌های عرضه‌کننده این محصول بازاریابی دقیق و قدرتمندی را به عمل آورند تا بتوانند محصول خود را به فروش برسانند. براساس این گزارش، روز گذشته پالایش گاز ایلام 2‌هزار و 550بشکه میعانات گازی را روی تابلو برد که تمام آن با استقبال مشتریان روبه‌رو شد و هر بشکه آن با قیمت پایه 73‌هزار و 500تومان مورد دادوستد قرار گرفت.


احتمال عرضه نفت در دهه فجر

کارشناس بورس انرژی همچنین در ادامه با اشاره به مذاکرات فشرده میان مسوولان شرکت ملی نفت و بورس انرژی در رابطه با عرضه نفت‌خام در رینگ صادراتی چهارمین بورس کشور، اظهار داشت: دو طرف در مورد شرایط خرید نفت و تسویه وجه آن به توافق نرسیده‌اند. درصورتی که این توافق حاصل شود، این امکان وجود دارد که طلای سیاه در بازار سرمایه طی دهه فجر روی تابلوی معاملاتی برود.

وی افزود: به‌دلیل اینکه مشتریان نفت‌خام در بورس باید در حجم بالا خرید کنند و این امکان وجود دارد که نفت به‌صورت آماده و روی نفتکش‌ها در خلیج‌فارس تحویل داده شود، به‌همین خاطر باید مشتریانی که امکان تحویل محموله روی آب را دارند پا پیش بگذارند و با این تفاسیر پیدا کردن چنین مشتریانی سخت به نظر می‌رسد.

احمدلو همچنین در مورد تسویه بهای نفت نیز می‌گوید: به‌دلیل اینکه پول نفت یکجا به خزانه می‌رود و دوباره باید به حساب وزارت نفت برگردد، این موضوع قدری مبهم است که باید مذاکرات ادامه پیدا کند تا بتوان به یک نقطه مشترک رسید.

کارشناس بورس انرژی همچنین در مورد قیمت هر بشکه نفت برای عرضه در بورس گفت: قیمت این عرضه، نزدیک به قیمت نفت‌خام صادراتی ایران خواهد بود.

دادوستد یک‌میلیون لیتر حلال402

براساس این گزارش، همچنین روز گذشته در تالار فیزیکی بورس انرژی حلال402 از سوی دو شرکت پالایش نفت شیراز و اصفهان جمعا به میزان 5‌میلیون لیتر عرضه شد که یک‌میلیون و 190‌هزار لیتر از آن با قیمت پایه هر لیتر 10‌هزار و 149ریال معامله شد.

پالایش نفت اصفهان 498‌هزار لیتر حلال410 روانه بورس کرد که 468‌هزار لیتر آن با قیمت پایه 9هزار و 183ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

این شرکت همچنین 300‌هزار لیتر حلال406 و 300‌هزار لیتر حلال400 عرضه کرد که تمام حلال406 عرضه‌شده با قیمت پایه 9‌هزار و 183ریال و تمام حلال400 عرضه‌شده با قیمت پایه 10‌هزار و 194 ریال معامله شد.

پالایش نفت اصفهان دست‌آخر نیز 4هزار‌تن آیزوریسایکل با قیمت پایه هر کیلوگرم 10‌هزار و 148ریال روانه بورس کرد که تمام آن معامله شد.

همچنین پتروشیمی مبین 500‌تن نیتروژن مایع عرضه کرد که 20‌تن از آن با قیمت پایه هر کیلوگرم 3‌هزار و 250ریال مورد مبادله قرارگرفت.


معامله بیش از 1600مگاوات برق

براساس این گزارش، حجم معامله‌های برق در بورس انرژی روز گذشته به بیش از 1600مگاوات رسید. بار پایه معامله‌شده در بورس انرژی 1637مگاوات ثبت شد و کمترین قیمت معامله‌شده در بازار دیروز 361‌هزار و 828ریال به‌ازای هر مگاوات ساعت برای بار پایه روزانه به ثبت رسید. همچنین بیشترین قیمت معامله‌شده نیز به‌ازای هر مگاوات ساعت برای بار پایه روزانه به رقم 363‌هزار و 100ریال رسید.

ارزش کل معامله‌های برق ثبت‌شده در بورس انرژی به رقم 14‌میلیارد و 235‌میلیون و 290‌هزار و 568ریال رسید. این گزارش حاکیست، در بورس انرژی 20نیروگاه خصوصی و 39شرکت توزیع در سراسر کشور روزانه بین ساعت 10تا12 به خریدوفروش برق اقدام می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر