دمیس روسوس خواننده یونانی درگذشت

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۸

دمیس روسوس خواننده پاپ و راک یونانی که در دهه‌های1970 و1980 به‌خاطر صدای بلندپروازانه‌ و قبای حجیم خود تبدیل به ستاره‌یی بین‌المللی شده بود، در 69سالگی درگذشت.

مرگ روسوس که در سال1976 با آهنگ به‌یادماندنی «برای همیشه همیشه» از آلبومی به همین نام به صدر لیست پرفروش‌های بریتانیا راه یافته بود، از سوی بیمارستان هایجیای آتن رسما تایید شد. او مدتی را برای درمان یک بیماری ناشناخته در این بیمارستان گذرانده بود.

روسوس کار خود را در اواخر دهه1960 با گروه افرودایتیز چایلد آغاز کرد، بند سه‌نفره یونانی که حالا به‌عنوان یکی از پیشگامان و موسسان سبک پروگرسیو راک دیده می‌شوند. از دیگر افراد مشهور این گروه ونجلیس بود که بعدها آهنگ‌های معروف فیلم‌های «ارابه‌های آتش» و «بلید رانر» را ساخت. آخرین اثر این گروه، که یک آلبوم دوبل با عنوان «666» بود به‌عنوان یکی از نخستین آلبوم‌های موضوعی سبک راک شناخته می‌شود.

روسوس که با نام کامل آرتمیوس ونتوریس روسوس از پدر و مادری یونانی در اسکندریه مصر به دنیا آمده بود، به مطالعه موسیقی پرداخت و تا دوران نوجوانی به آوازخوانی در کلیسای یونانی شهر پرداخت تا وقتی که والدینش بعد از بحران سوئز مجبور به نقل‌مکان به یونان شدند. روسوس در آتن آغاز به نواختن گیتار و آوازخوانی در یک گروه محلی کرد و بعدها با ونجلیس آشنا شد که از بزرگ‌ترین افراد الهام‌بخش زندگی‌اش بود. افرودایتیز چایلد ابتدا قرار بود در لندن به فعالیت ادامه دهد، اما بعد از مشکلات متعدد، آنها سر از پاریس درآوردند و موفق‌ترین زمان خود را در فرانسه گذراندند. بعد از فروپاشی این گروه، روسوس به سرعت مسیر حرفه‌یی کاری فردی خود را آغاز کرد و در سال1971 با آهنگ «خواهیم رقصید» به موفقیت بزرگی دست یافت.

او که به‌عنوان خواننده مردمی یونانی‌ها شناخته می‌شود، برای شرکت در یک کنسرت به ایران نیز آمده بود و به همین دلیل در میان ایرانی‌ها کاملا شناخته شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر