برگزاری سمینار اقدامات ملی کاهش آلاینده‌ها

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۷


سمینار اقدامات ملی کاهش آلاینده‌ها (NAMAs) با حضور نمایندگانی از سازمان محیط‌زیست، وزارتخانه‌های نیرو و نفت و نماینده ارشد UNIDO در ایران، برگزار شد. در این همایش بر چگونگی کاهش آلاینده‌های کربنی و چگونگی استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای بهینه‌سازی مصرف در صنایع انرژی بر، پالایشگاه و... تاکید شد.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان محیط‌زیست بااشاره به اینکه ایران هشتمین کشور آلاینده جهان است، گفت: تاکنون 141 طرح در چارچوب کنوانسیون NAMAs در جهان ثبت شده است که در آن کشورهای امریکای لاتین پیشرو هستند، گرچه در آسیا نیز کشورهای همچون مالزی، اندونزی، پاکستان با تعریف چند طرح پیشگام هستند.

محسن ناصری با بیان اینکه 40درصد آلاینده‌ها به بخش انرژی برمی‌گردد، ادامه داد: ایران در اجرای پروژه‌های CDM تجربه موفقی نداشته است، البته برخی از شرکت‌هایی که پروژه‌های در این بخش ثبت کرده‌اند، توانسته‌اند از فاینانس مالی بهره‌مند شوند و برخی دیگر هنوز در مرحله پایش قرار دارند، لذا باید تلاش کنیم تا با اقدام به موقع از فرصت‌های موجود در چارچوب کنوانسیون NAMAs استفاده کنیم.

او با نگاهی به موانع استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی اضافه کرد: اگرچه کشورهای صاحب قدرت در انتقال تکنولوژی برای کاهش آلاینده‌های کربنی با محافظه‌کاری برخورد می‌کنند، اما باتوجه به الزامات و تعهدات پیشروی کشورها، به خصوص الزاماتی که از سال2020 به بعد برای کشور ایجاد می‌شود، نیازمند عزم جدی برای کاهش آلایندها در بخش دولتی و خصوصی هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر