امکان صادرات یک میلیارد دلاری فرش ماشینی

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۰


درصورت استفاده کامل از ظرفیت‌ تولید ماشین‌آلات نصب شده در کارخانه‌های صنعت فرش کشور، ارزش تولیدات سالانه این صنعت به حدود ۱۰۰هزار میلیارد ریال یا حدود 8/2میلیارد دلار خواهد رسید که در آن صورت صادرات سالانه یک میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود.

به جرأت می‌توان گفت که رشته صنعتی تولید فرش ماشینی در کشور از معدود رشته‌هایی است که در دهه اخیر توانسته رشد و توسعه مناسبی داشته باشد و از نظر کیفیت تولیدات، طرح و نقشه از موقعیت ممتاز و تنوع قابل قبولی برخوردار باشد و به‌خوبی خود را با آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی دنیا مجهز کند و شاید نسل جدید ماشین‌های قالیبافی که درحال حاضر در ایران مشغول به‌کار است یا اینکه درحال حمل به کشور است در کشورهای دیگر، نمونه‌اش وجود نداشته باشد حتی در کشور سازنده این ماشین‌آلات.

کیفیت این تولیدات نیز در سطح قابل قبول و مطابق با استانداردهای جهانی است و اگر کشور ترکیه در صادرات فرش ماشینی وضعیت بهتری از ما دارد و توانسته بازارهای بیشتری را به‌دست آورد، نه فقط به‌دلیل کیفیت تولیدات بلکه به‌خاطر روابط و مناسبات بهتر تجاری و سیاسی خود در سطح بین‌المللی است وگرنه در این رشته صنعتی و به لحاظ کیفیت، کشورهای ترکیه و چین قادر به رقابت با محصولات ایرانی نیستند. وجود بیش از 1200واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور که حدود یک هزار واحد آن در منطقه کاشان، آران و بیدگل مستقر است، نشان از توسعه مناسب آن طی سال‌های اخیر دارد و منطقه کاشان را به قطب تولید فرش ماشینی در ایران و یکی از مناطق عمده تولیدکننده این محصول در جهان تبدیل کرده است. از مجموع 9000 واحد صنعتی در بخش نساجی و پوشاک، 1200واحد آن یعنی معادل 13درصد اختصاص به این رشته صنعتی دارد. همچنین از حدود 300هزار نفر شاغل در صنعت نساجی و پوشاک حدود 31000 نفر یعنی 10درصد در این رشته فعالیت می‌کنند. صادرات این بخش در سال 1392 بالغ بر حدود 300 میلیون دلار بوده که 45درصد از صادرات 670 میلیون دلاری کل صنعت نساجی را به خود اختصاص داده است. با یک حساب ساده می‌توان فهمید که این صنعت با در اختیار داشتن 13درصد از واحدهای صنعت نساجی و 10درصد از شاغلین این صنعت دارای سهمی معادل 45درصد از صادرات آن است که نشان از ارزش‌افزوده تولید شده در این صنعت و قدرت بالای ارزآوری آن است البته این فقط بخشی از توان این صنعت به‌شمار می‌رود.

مجموع ظرفیت تولیدی تجهیزات نصب شده این صنعت در کشور بالغ بر حدود 120میلیون مترمربع در سال است. تولید عملی این تجهیزات در سال 92 بالغ بر حدود 80 میلیون مترمربع بود که به‌عبارتی حدود 40میلیون مترمربع یا معادل 33درصد ظرفیت خالی این صنعت آماده تولید است. این پتانسیل درصورت ایجاد رونق در بازار، تامین نقدینگی، اصلاح مناسبات تجاری بین‌المللی و رفع تحریم سیستم بانکی قابل دسترسی خواهد بود.

طبق آمارهای منتشره، تولید 8 ماهه سال جاری این رشته فعالیت صنعتی نیز بالغ بر حدود 54 میلیون مترمربع بوده است. از این رو در سال جاری نیز باید انتظار تولید همان 80 میلیون مترمربع را داشته باشیم. ارزش فعلی تولیدات این صنعت بالغ بر حدود 65000 میلیارد ریال یا حدود 1.9 میلیارد دلار است. از مجموع 80 میلیون مترمربع تولیدات سالانه این صنعت بالغ بر حدود 55 میلیون مترمربع آن به ارزش تقریبی 45000میلیارد ریال در داخل کشور مصرف می‌شود که به این ترتیب می‌توان متوسط مصرف سالانه هر خانوار در کشور را اندکی کمتر از 3مترمربع در نظر گرفت و حدود 25میلیون مترمربع از این تولیدات به ارزش20000 میلیارد ریال آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. البته در سال 92 حدود 767هزار دلار واردات انواع کفپوش هم انجام شده است که رقم قابل توجهی نیست. قابل ذکر است که درصورت استفاده کامل از ظرفیت‌ تولیدی ماشین‌آلات و تجهیزات نصب شده، ارزش تولیدات سالانه این صنعت به حدود 100هزار میلیارد ریال یا حدود 2.8میلیارد دلار خواهد رسید که در آن صورت صادرات سالانه یک میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود. صادراتی که درحال حاضر عمدتا به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و عربستان انجام می‌گیرد اما با توجه به کیفیت مطلوب این محصولات و درصورت رفع تحریم‌ها به سایر بازارها ازجمله بازارهای اتحادیه اروپا نیز راه پیدا خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر