به تولید‌کننده داخلی فرصت بدهید

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۱

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک ایران به‌عنوان مهم‌ترین رویداد صنعت پوشاک درحالی در بهمن و با یک ماه تعویق برگزار خواهد شد که با اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان داخلی همراه بوده است. برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ترک در همان تاریخ و همان مکان از گمانه‌زنی‌های اولیه اعتراض تولیدکنندگان داخلی بود. اما گفت‌وگوهای «تعادل» با کسانی که دستی بر تولید داخلی دارند، نشان می‌دهد این امر نه‌تنها برای تولیدکنندگان داخلی ناراحتی به‌همراه نداشته بلکه با استقبال تولید‌کنندگان پوشاک نیز همراه بوده است. اعتراض تولیدکنندگان داخلی بر این است که چرا مسوولان به همان اندازه‌یی که از تولیدکنندگان خارجی و ازجمله صنعت پوشاک ترک حمایت می‌کنند و به آنها امتیازاتی در قالب تخفیف تعرفه‌یی می‌دهند یا فرصت برگزاری نمایشگاه در داخل کشور ایران می‌دهند از تولیدکنندگان داخلی پوشاک و صنعت نساجی خود حمایت نمی‌کنند.

علیرضا بخشی‌زاده، مدیر اطلاع‌رسانی نمایشگاه بین‌المللی پوشاک، دبیر ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک تهران در تاریخ 12 تا 15بهمن در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در گذشته دی برگزار می‌شد و امسال با یک ماه تعویق و همزمان با نمایشگاه پوشاک ترک در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی درباره علت همزمانی این دو نمایشگاه می‌گوید: کشور ترکیه در گذشته قول برگزاری یک نمایشگاه تخصصی پوشاک در ایران را گرفته بود. مجری برگزاری این نمایشگاه تعاونی نمایشگاه بین‌المللی است. سازمان توسعه و تجارت مسوول زمان برگزاری این نمایشگاه است و براساس زمان خالی که در تقویم نمایشگاهی خود داشته این تاریخ را مشخص کرده است.

در همین راستا نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران نیز قرار است از اول تا چهارم فوریه سال‌جاری یعنی 12تا 15بهمن در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود. آیسون یلماز، مدیر برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه نیز بااشاره به برگزاری این نمایشگاه در محل دایمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به ایسنا گفته است که غرفه‌ها در زمینی به وسعت 2375متر مربع برگزار خواهد شد که نزدیک به نصفی از وسعت نمایشگاه تهران است.


حضور ترکیه در ایران

فرصتی برای رقابت

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره انجمن نساجی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» دررابطه با علت تاخیر یک ماهه این رویداد می‌گوید: این نمایشگاه درحالی به تعویق افتاد که بروشورهای نمایشگاه هم آماده شده بود. علت این تعویق می‌تواند در بالا بردن وزن و اعتبار نمایشگاه پوشاک ایران باشد. درواقع این همزمانی فرصت خوبی است تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با تولیدکنندگان ترک تعامل داشته باشند. ترکیه در نساجی با 25میلیارد دلار صادرات نساجی و پوشاک قابلیت‌های بسیار بالایی در این زمینه دارد که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند از این فرصت برای استفاده از تجربیات این کشور استفاده کنند. وی با بیان اینکه نباید دور یک صنعت را حصار بکشیم می‌گوید: تجربه‌یی که در گذشته دررابطه با تولید خودرو پیکان داشتیم نباید فراموش شود. سال‌ها درهای صنعت خودرو خود را بستیم و روز به روز در این صنعت افت کردیم پس بهتر است این تجربه دررابطه با صنعت نساجی تکرار نشود.

حائری ادامه داد: هیچ کدام از تولید‌کنندگان داخلی کشور به ارتباط با رقبا اعتراض ندارند زیرا این امر باعث ارتقای دانش و کیفیت کار می‌شود. همچنین فرصتی است برای تعامل داشتن با سایر کشور‌ها تا دانش و فناوری خود را ارتقا دهیم. اما دلخوری تولیدکنندگان داخلی این است که چرا مسوولان از صنعت نساجی داخلی خودمان حمایت نمی‌کنند تا آنها هم بتوانند باوجود کمبود امکانات و تجهیزات اولیه به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند و فرصت فروش محصولات داخلی خود را نه فقط در داخل کشور که حتی خارج از ایران نیز داشته باشند.

وی افزود: اگر صنایع داخلی خودمان را جدی بگیریم و برنامه جامعی تهیه شود تا کمبودهای داخلی از مبادی رسمی وارد کشور شوند نه قاچاق، هم دولت به حق خود می‌رسد و هم کالاهایی که وارد می‌شوند شناسنامه دارند و می‌توان از خدمات پس از فروش آنها استفاده کرد. همچنین سعید حسین‌زاده، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از مسوولان به‌دلیل عمل نکردن به قول‌هایی که برای امکانات، تبلیغات و تسهیلات داده بودند، گفت: چند روزی است که تبلیغات گسترده‌یی روی نمایشگاه ترکیه آغاز شده است درصورتی که ما هیچ‌گونه فعالیتی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه این امر موجب کوچک شدن صنعت پوشاک ما می‌شود، اظهار کرد: آنها در برگزاری نمایشگاه هدفمند عمل می‌کنند اما باوجود اینکه قرار بود به‌واسطه جابه‌جایی نمایشگاه، مسوولان تسهیلات و امکاناتی را دراختیار ما بگذارند و برای ما تبلیغات کنند، فعالیت خاصی صورت نگرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر