نفت 100دلاری دیگر تکرار نمی‌شود

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۴

رییس سابق شورای رقابت بااشاره به اینکه به صرف حرف زدن در اقتصاد کاری انجام نمی‌شود، گفت: سیاست‌هایی که برای کم کردن اتکا به درآمدهای نفتی اجرا می‌شود مربوط به سالیان گذشته بوده و لازمه موفقیت آن بازنگری در نظام مالیاتی کشور است.

جمشید پژویان به ایسنا، گفت: وضعیت ایران از درآمدهای مالیاتی نسبت به کشورهای دنیا جز برخی کشورهای شیخ‌نشین حوزه خلیج‌فارس که به درآمدهای نفتی متکی هستند نامطلوب است، بنابراین در حال حاضر نیازمند یک بازنگری صحیح توسط متخصصان اقتصادی هستیم.

وی گفت: به‌دلیل ضعف نظام مالیات به‌ویژه نبود مالیات بر مجموع درآمد، سهم درآمدهای مالیاتی کم است. بعضی ابزارهای سیاست‌گذاری که به‌وسیله مالیات‌ها می‌توانست انجام شود، محقق نشد و در حال حاضر که از آن ضربه خورده‌ایم به خودمان آمده‌ایم.

رییس سابق شورای رقابت افزود: جایگزین کردن درآمدهایی مانند مالیات به جای درآمد نفتی یک‌شبه میسر نیست. اقتصاد زبان خودش را دارد و مسیر خودش را می‌رود و این اقتصاددانان هستند که وضعیت اقتصادی را درک می‌کنند. پژویان افزود: اگر می‌خواهیم فکر اساسی برای اقتصاد و بودجه کشور کنیم باید از متخصصان و خبرگان اقتصاد عمومی مالیات استفاده شود تا بتوانند نقشه راه را ترسیم کنند و مجلس آنها را تصویب و دولت اجرا کند تا برای همیشه از شر اتکا به نفت راحت شویم، زیرا دیگر نفت صد دلاری و بازار تقاضا برای نفت مثل گذشته وجود نخواهد داشت.

این اقتصاددان بااشاره به اینکه تورم خود به خود کاهش پیدا کرده است، گفت: تورم ایران به‌طور متوسط حدود 18درصد در طول 35سال گذشته بوده جز در سال‌های شوک اقتصادی مانند سال1373 که تورم به 50درصد رسید و در برخی سال‌ها نیز به 12تا 14 درصد رسید، اما متوسط تورم ایران 18درصد است یعنی نسبت به تورم متوسط دنیا رقم بالایی دارد. وی بالا بودن نرخ تورم ایران نسبت به دنیا را ناشی از وجود مشکلات اقتصادی در کشور دانست که بخش عمده‌یی از آن از سمت عرضه است. کسری بودجه‌های دولت و چاپ اسکناس نیز عوامل مهمی از سمت تقاضا بودند ولی اگر عرضه به‌خوبی می‌توانست منبسط شود تورم می‌توانست کنترل شود. پژویان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی با رکودی که به‌دلیل شوک اقتصادی به کشور وارد شد رابطه دارد. به‌عنوان مثال در اوایل دهه60 یک سال به کلی صادرات نفت ما را متوقف کردند که نقش مهمی در منفی شدن رشد اقتصادی کشور داشت، درحالی که سال بعد ایران توانست نفت را دوباره صادر کند. نسبت به سال قبل 22درصد رشد داشتیم که همان برگشتن به روال‌های سال قبل بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر