فرار مالیاتی 80‌هزار‌میلیارد تومانی عامل افزایش فقر

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۲

گروه کلان بهناز جلالی‌پور

همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که حسین راغفر، کارشناس اقتصادی و کلانتری، معاون وزیر تعاون ازجمله سخنرانان آن بودند. حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در این همایش گفت: درحال‌حاضر شاهد فرار مالیاتی 80‌هزار‌میلیارد تومانی در کشور هستیم که یکی از دلایل افزایش فقر در جامعه است. البته این فرار مالیاتی نشان‌دهنده ناتوانی دولت است. راغفر با اشاره به لایحه مالیات بر عواید حاصل از سرمایه، اضافه کرد: دولت باید این لایحه را که در مجلس رد شده و همچنین احقاق حقوق زنان را به‌صورت جدی پیگیری کند. وی با بیان اینکه 50درصد کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند، گفت: چرا نهادهای مالیاتی رسیدگی نمی‌کنند. مملکت بسیار غنی و ثروتمندی داریم اما شاهد فقر به‌دلیل گرفتاری در شبکه پیچیده فساد هستیم که تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان نمی‌توانند از این سرمایه‌های استثنایی به‌درستی استفاده کنند.

راغفر افزود: شاهراه‌های ترانزیتی می‌تواند به اندازه نفت پول درآورد. ظرفیت اقتصاد ایران در دنیا استثنایی است و نیروی انسانی فراوانی داریم که از آنها می‌توان به‌عنوان سرمایه‌های کشور یاد کرد. بنابراین چرا فرار مغزها را شاهد هستیم، البته علت فرار مغزها نداشتن شغل و نداشتن دستمزد مناسب است. وی ادامه داد: کشور ظرفیت‌های بزرگی دارد که می‌توانیم آنها را تبدیل به فرصت کنیم. درصورتی که به ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم می‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صبحت‌های خود افزود: ۳۸درصد خانوارهای مردسرپرست و 49درصد زن‌سرپرست دچار فقر هستند که آسیب‌پذیری زنان بیشتر از مردان است بنابراین به‌طور طبیعی موضوع اشتغال زنان مهم‌تر است.

این کارشناس اقتصادی افزود: نابرابری، فقر، بیکاری، کودک کار، دختران فراری، مشاغل غیررسمی، فساد اقتصادی، اعتیاد، ایدز، فرار مغزها و رشد جرم و جرایم ازجمله آسیب‌های کنونی جامعه ما است که امنیت انسانی، اجتماعی و سیاسی جامعه را تهدید می‌کنند. وی با اشاره به دوره مطالعه 30ساله فقر از سال63 تا92 اضافه کرد: فقر زنان در سال‌های گذشته افزایش یافته است. آسیب‌پذیری در زنان در مقایسه با مردان بیشتر است و بیشتر تحت‌تاثیر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. آسیب‌پذیری مردها نسبت به دارایی‌هایشان از سال85 تا90 حدود 4درصد است که این رقم در سال63 روند صعودی داشته و می‌توان گفت گروه‌های جوان‌تر آسیب‌پذیرترند و این آسیب‌پذیری هرساله بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط بین سواد و آموزش با آسیب‌پذیری و فقر را بررسی کردیم و این رویه شیب تندی داشته است گفت: این روند در آن دسته از افرادی که دارای مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم هستند سرعت کمتری دارد. البته گروه‌های لیسانس و بالاتر نیز شیب آسیب‌پذیری‌شان کاهش یافته است از سال85 تا90 آسیب‌پذیری خانواده‌هایی که سرپرست شاغل دارند روند نزولی دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: قانون اساسی یک قرارداد بین مردم و حکومت است که نمی‌توان یک مورد آن را قبول نداشته باشیم. قرارداد بین مردم و حکومت دوجانبه است و در مورد اهمیت اشتغال زنان در قانون اساسی، نیز باید گفت خانواده واحد بنیادین جامعه است و زن باید از حالت شی بودن و حالت استثمار خارج شده و باید از ارزش بالاتری برخوردار باشد. وی با اشاره به اصل2 قانون اساسی ادامه داد: اصل3، 24، 30، 34 و 35 قانون اساسی نکات قابل تاملی دارد. تعهدات قانون اساسی دلبستگی ایجاد می‌کند و از سال85 به بعد شاهد فرار مغزها در کشور هستیم که علت آن ناتوانی‌ها است. راغفر با اشاره به چسبیدگی مسوولان به منافع مادر بیان کرد: پول نفت درصورتی که با برنامه‌ریزی خرج شود ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد. وی در تصریح پیشنهادات افزود: دولت باید موظف شود در ابتدای سال آینده برنامه‌های آموزشی و پرورشی را تامین کند. تامین آموزش دانشگاهی رایگان تا پایان لیسانس، تسهیلات ارزان برای زنان، مبادرت دولت برای توانمندسازی زنان و برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی زنان و همچنین شرکت رایگان زنان کم‌درآمد در این دوره‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در بحث اشتغال زنان راهگشا باشد.

وی در ادامه پیشنهادات خود به دولت، بیان کرد: سلامت مادر و کودک از بارداری تا پایان 6سالگی کودک، رسیدگی به زنان دارای مشکلات مالی و ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و تبار خانواده، توجه به زنانی که قربانی همسرآزاری شده‌اند باید در دستور کار دولت قرار گیرد و دولت موظف به تامین قرار وثیقه رایگان شود. دولت باید موظف به حمایت از آن دسته از زنانی شود که به‌دلیل بیماری، ازکارافتادگی، اعتیاد و فوت همسر درمعرض آسیب اجتماعی هستند. راغفر بیان کرد: دولت مکلف است اشتغال کامل را برای زنان فراهم کند و ما نباید متکی به درآمد نفت باشیم. همه علایم نشان‌دهنده این است که فقر در جامعه رو به فزونی است. دولت مکلف است برای کلیه بیمه‌شدگان خدمات‌درمانی اجتماعی ارایه کند.


گسترش اشتغال زنان در دستور کار

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به نقش گسترده زنان در تعاونی‌ها افزود: ۱۰درصد تعاونی‌ها توسط زنان اداره می‌شود.

حمید کلانتری باتاکید بر برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه زنان در دفاع مقدس نقش مهمی داشتند بیان کرد: تمام رزمندگان زن یا در جایگاه همسطح یا در جایگاه مادر بودند و نقش مهمی ایفا کردند. وی با اشاره به اینکه برای ارتقا مشارکت اجتماعی زنان باید به مسایل مختلفی توجه شود گفت: یکی از این زمینه‌ها آموزش عالی است و دیگری ظرفیت‌سازی تشکیلاتی است. کلانتری با بیان اینکه یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای مشارکت زنان حضور در تعاونی‌هاست بیان کرد: یکی از مسایل مطرح در حوزه تعاون این است که از دیدگاه جهانی بحث جنسیت عامل محدود‌کننده محسوب نمی‌شود. وی بیان کرد: در شرکت‌های تعاونی براساس قانون بخش تعاون اصل43 و 44، درصد زیادی از زنان فعالیت دارند.

معاون تعاون وزیر کار اظهار کرد: از 103‌هزار تعاونی 10درصد زنان هستند که بیش از 11‌میلیون عنصر زن در تعاونی‌ها فعالیت می‌کنند. که این رقم با احتساب تعاونی سهام عدالت است. وی ادامه داد: میانگین اشتغال زنان در تعاونی حدود 11نفر است زنان در مجموع 8.3نفر مدیرعامل شرکت و حدود 11نفر اعضای هیات‌مدیره زنان هستند. کلانتری بیان کرد: همچنین بالغ بر 10درصد بازرسان تعاونی‌ها زنان هستند و در مجموع حدود 6‌هزار و 620شرکت تعاونی در بحث تولید و 3800تعاونی در بخش خدمات وجود دارد که زنان در آنها فعالیت دارند.

معاون وزیر کار باتاکید بر اینکه بالغ بر 90رشته فعالیت اقتصادی زنان در تعاونی‌ها دیده می‌شود گفت: 855تعاونی فرش دستباف و 268تعاونی کشاورزی ازجمله تعاونی‌هایی هستند که گرایش زنان برای شرکت در آنها زیاد است.

کلانتری با بیان اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال فراهم کردن زمینه‌یی برای گسترش اشتغال زنان در امر تعاون هستیم گفت: حمایت از تسهیلات اشتغالزایی برای زنان با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق مهر امام رضا فراهم شده است. همچنین به دنبال فراهم شدن شرایط حضور تعاونی‌های زنان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی

هستیم.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی‌های زنان مشکل تولید نداریم افزود: زنان 50درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند که از آنها جمعیت مولد یاد می‌شود. با مذاکره با کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت‌های خوبی را برای توسعه تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار آغاز کرده‌ایم. وی با اشاره به فعالیت 470تعاونی دانش‌بنیان گفت: زنان در کانون خانواده یک تعاونی هستند و نقش تربیت فرزند و آموزش مهارت را برعهده دارند. هر جایی که یک خانواده با تعامل در کنار هم فعالیت می‌کند می‌تواند نشان‌دهنده توانایی زنان در امر اشتغال باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر