اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۶

حقوق زیر یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان معاف از مالیات

با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، حقوق ماهانه زیر یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان در سال۹۴ از پرداخت مالیات معاف است.

به‌گزارش تسنیم، محمدمهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق گفت: در بند الف تبصره9 لایحه بودجه94 درباره سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد تصمیم گرفته شد. وی با بیان اینکه براساس ماده52 برنامه پنج‌ساله توسعه، سقف مالیات در بودجه سنواتی مشخص می‌شود، بیان کرد: ازاین‌رو در سال آینده کارمندانی که سالانه 138‌میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف و مازاد دریافتی تا هفت برابر حداقل حقوق به‌نرخ 10درصد و مازاد آن به‌نرخ 20درصد محاسبه می‌شود.

مفتح تصریح کرد: بدین‌ترتیب معافیت مالیاتی و دریافت مالیات حقوق برای دستگاه‌ها در سال94 یکسان خواهد بود.


زیان نفت ارزان برای ایران بسیار کمتر از عربستان است

صندوق بین‌المللی پول میزان افت درآمد نفتی ایران بر اثر کاهش قیمت نفت را معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور اعلام و تصریح کرد: ایران در منطقه خاورمیانه کمترین و کویت بیشترین زیان را از افت قیمت نفت متحمل می‌شوند. به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد که ایران در میان کشورهای نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا کمترین زیان را از افت قیمت نفت متحمل می‌شود. این نهاد بین‌المللی با مقایسه قیمت جهانی نفت در ژانویه 2015 و اکتبر 2014 اعلام کرد چنانچه قیمت نفت در سطح ژانویه 2015 باقی بماند کاهش درآمد نفتی ایران در سال 2015 تنها معادل 3درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. بر این اساس در میان 10کشور نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا (جز یمن که تولیدکننده مهمی محسوب نمی‌شود) اقتصاد ایران کمترین تاثیر را از افت قیمت نفت می‌پذیرد. این درحالی است کشورهای عربی که مانع کاهش تولید نفت اوپک با هدف تقویت قیمت‌ها شده‌اند و به افت قیمت نفت دامن زده‌اند بیشترین زیان را متحمل شده‌اند. اقتصاد کویت بیشترین تاثیر را از افت قیمت نفت پذیرفته است به‌طوری که افت درآمد نفتی این کشور از کاهش قیمت نفت معادل 38درصد تولید ناخالص داخلی این کشور محاسبه شده است. عربستان نیز که عامل اصلی افت قیمت نفت بوده در جایگاه پنجم منطقه از نظر میزان تاثیرپذیری خود از افت قیمت نفت قرار گرفته است. صندوق بین‌المللی پول میزان افت درآمد نفتی این کشور را معادل 21درصد تولید ناخالص داخلی آن پیش‌بینی کرده است. قطر، عراق و لیبی نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم از این نظر قرار گرفته‌اند.


«ضریب جینی قدرت خرید» کاهش نیافته است

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: مراکز آماری ما صرفا توزیع هزینه را محاسبه می‌کنند و صحیح هم می‌گویند که توزیع هزینه‌ها بهتر شده ، زیرا قیمت برخی اقلام اساسی افزایش یافته است. همچنین روش مصرفی مردم به نحوی بوده که نتوانسته‌اند به سرعت، نوع مصرف خود را تغییر دهند. بنابراین درعین مصرف همان اقلام، مردم بیشتر هزینه می‌کنند، به همین دلیل «توزیع هزینه» بهتر می‌شود. علی مزیکی، استاد اقتصاد دانشگاه درخصوص کاهش ضریب جینی به ایلنا گفت: در بحث محاسبات ضریب جینی معمولا از میزان هزینه خانوار استفاده می‌شود؛ اما مساله مهم این نیست که مردم تا چه میزان هزینه کرده‌اند، بلکه باید بررسی کرد که خانوارها به واسطه هزینه‌یی که انجام می‌دهند، چه چیزی را به دست می‌آورند. در این مساله تفاوتی بین استان‌های کشور و اقشار مختلف مردم وجود دارد. مزیکی تصریح کرد: به‌طور مثال فردی که در تهران زندگی می‌کند، با هزینه‌یی که در بخش مسکن انجام می‌دهد، قاعدتا نمی‌تواند همان مسکنی را که یک فرد در سیستان‌وبلوچستان با آن هزینه تهیه می‌کند، به دست ‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر