بهمنی تهدید کرد؛ دولت پاسخ داد

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۷

به‌دنبال انتشار نامه سرگشاده رییس کل سابق بانک مرکزی به معاون اول رییس‌جمهور در مورد عدم ارتباط و ملاقات بابک زنجانی با مقامات دولت قبل، روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری توضیحاتی را ارایه کرد. محمود بهمنی در نامه‌یی به اسحاق جهانگیری به ارایه توضیحاتی درباره پرونده بابک زنجانی پرداخته است که بلافاصله با پاسخ جهانگیری روبه‌رو شد.

متن جوابیه معاون اول رییس‌جمهور به اظهارات رییس کل سابق بانک مرکزی بدین شرح است:

1- بیش از 2.7میلیارد دلار از اموال بیت‌المال در دولت گذشته دراختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به پول نفت و بیش از یک‌میلیارد دلار آن مربوط به سپرده‌های بانک مرکزی نزد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت بوده و اکنون بازگشت آن یک مطالبه عمومی است. سوال مهم این است که به چه دلیل یک جوان کم‌سابقه توانسته به این میزان از اموال بیت‌المال دسترسی پیدا کند.

2- بی‌تردید آنچه در اظهارات معاون اول محترم رییس‌جمهور مورد توجه قرار گرفته توهین به فرد یا افراد خاصی نبوده، بلکه تاکید بر این نکته است که این‌گونه مسایل بدون دستور مستقیم و همراهی مقامات دستگاه‌های ذی‌ربط میسر نیست. مسایلی که نشان می‌دهد با اعمال نفوذ دست‌های قدرتمند پشت‌پرده، زمینه سوءاستفاده‌های بی‌سابقه‌یی در کشور فراهم شده و امروز باید عوامل این فساد‌های بزرگ به افکار عمومی معرفی شوند. عواملی که با حمایت‌های آشکار و پنهان باعث شدند بابک زنجانی در موقعیت‌های مختلف با مقامات بلندپایه کشور ملاقات کرده و آنها برای پیگیری کارهای وی دستورات فوری صادر کنند.

3- انتظار این بود که آقای بهمنی نسبت به اصل موضوع، توضیح بیشتری می‌دادند تا مشخص شود دقیقا چه کسانی، صلاحیت بانک فاقد اعتبار بابک زنجانی در مالزی را برای انتقال حجم عظیم منابع بیت‌المال و برقراری تعامل گسترده شبکه بانکی با آن، تایید کرده‌اند و همین امر موجب هدر رفتن سرمایه ملی شده است.

4- در پایان دو نکته مهم مورد تاکید است:

الف: نباید با سکوت، موضوع برگشت 2.7میلیارد دلار به خزانه کشور و رو شدن دست‌های پشت‌پرده که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم است، دچار فراموشی شود.

ب: هیاهوی بیش از حد رسانه‌یی که خواسته متخلفان است ممکن است باعث انحراف افکار عمومی و دور شدن از اصل موضوع شود که پرداختن به آن را بیش از این به مصلحت نمی‌دانیم و فقط به توضیحات اخیر دادستان محترم تهران اشاره می‌کنیم که گفته‌اند در پرونده بابک زنجانی برخی وزرا و رییس‌کل سابق بانک مرکزی برای ادای پاره‌یی توضیحات به دادستانی احضار شده‌اند.

امیدواریم با عزم و اراده‌یی که در دولت و قوه قضاییه وجود دارد و با حمایت نهادهای ذی‌ربط، بزرگ‌ترین پرونده دستگاه قضایی پس از انقلاب اسلامی و یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های اقتصادی و بانکی کشور به‌سرانجام مطلوب برسد و شاهد اعتمادآفرینی در افکار عمومی و جامعه باشیم.


فرافکنی بهمنی و پاسخ جهانگیری

روز گذشته اما دامنه این مجادلات و نامه‌نگاری‌ها به ماجرای بابک زنجانی و پرونده یوروهای نفتی کشیده شد. ابتدا رییس کل بانک مرکزی دولت دهم به بهانه اظهارات جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور دولت یازدهم را خطاب قرار داد که: «اعضای هیات دولت قبل هیچ‌گونه ارتباطی با آقای بابک زنجانی نداشته‌اند و جناب‌عالی با یک بررسی اجمالی متوجه خواهید شد که مسوولان دیگری در کشور از او تجلیل به عمل آورده‌اند.» رمزگشایی صحبت‌های محمود بهمنی برای رسانه‌ها معلوم نکرد که منظور وی از دیگران چه کسانی است؟

به گزارش تسنیم، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در دولت دهم در نامه‌یی به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به ارایه توضیحاتی درخصوص پرونده بابک زنجانی پرداخته است که متن این نامه به‌شرح زیر است:


زنجانی، عزیزدردانه کدام دولت بود؟

در بخشی از نامه بهمنی آمده است: «نظر به اینکه جناب‌عالی اخیرا در چهل‌وسومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با استناد به شنیده‌ها، رییس کل سابق بانک مرکزی را به تشکیل جلسات خصوصی مکرر با آقای بابک زنجانی سرمایه‌دار بازداشت شده متهم کرده‌اید، از باب خیرخواهی و نصیحت مشفقانه، لازم دانستم نکاتی را به اطلاع جناب‌عالی برسانم.»

بهمنی در بخش دیگری از این نامه آورده است: «مزید اطلاع جناب‌عالی تصریح می‌کنم که بانک مرکزی صرفا وجوه حاصل از فروش نفت را دریافت و پس از انجام تکالیف قانونی، بقیه را به حساب خزانه واریز می‌کند و اصولا در فروش نفت هیچ دخالتی ندارد و تشکیل جلسه با فرد یا افراد خاص در این زمینه، معنا و مفهومی ندارد.»

رییس کل سابق بانک مرکزی در ادامه می‌افزاید: «در تصریح این نکته را ضروری می‌دانم که اعضای هیات دولت قبل هیچ‌گونه ارتباطی با آقای بابک زنجانی نداشته‌اند و جناب‌عالی با یک بررسی اجمالی متوجه خواهید شد که مسوولان دیگری در کشور از او تجلیل به عمل آورده‌اند.»

سایر بخش‌های این نامه که در 9بند تنظیم شده بود؛ حاوی این مطالب است که دولت گذشته هیچ ارتباطی با زنجانی نداشته است؛ نکته‌یی که در این میان نامشخص می‌ماند، این است که زنجانی از چه طریقی به 2میلیاردو400میلیون یورو از درآمدهای نفتی دسترسی داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر