اقتصاد آب گمشده تجارت ترجیحی محصولات کشاورزی

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۴

ایسنا| درحالی که مسوولان تجاری کشوری تاکنون میان ایران و هشت کشور ازجمله ترکیه تجارت ترجیحی برقرار کرده‌اند، وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است تجارت ترجیحی در حوزه کشاورزی باید برمبنای اقتصاد آب و مزیت اقتصادی باشد.

عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز در این زمینه گفت: تجارت ترجیحی می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را در کشور، اقتصادی و تجاری کند؛ به این مفهوم که اگر تولید محصولی در کشور از نظر مزیت اقتصادی و آب‌بری توجیه‌پذیر باشد ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت متوقف می‌شود. وی افزود: باید در تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف مانند ترکیه به سمت تولید محصولات تجاری و دارای مزیت اقتصادی از نظر آب و درآمدزایی ارزی آن حرکت کنیم که در این صورت اگر تولید محصولی در کشور اقتصادی بود ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت باید از صادرات آن نیز صرف‌نظر کنیم.

دبیرکل خانه کشاورز تاکید کرد: مسوولان باید ببینند چه کالایی را می‌توان تولید کرد که از نظر مزیت اقتصادی و آب توجیه‌پذیر است؛ چرا که درحال حاضر شرایطی در کشور از نظر وضعیت منابع آبی وجود دارد که در هر کاری باید ابتدا اقتصاد آب را مدنظر قرار داد.

کلانتری با بیان اینکه دیگر مشتریان محصولات کشاورزی باید حفظ شوند، ادامه داد: در زمینه تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، باید قراردادهای بلندمدت دوجانبه یا چندجانبه امضا شود و این قراردادها باید برمبنای عرف بین‌المللی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر