واردات سیب صرفه اقتصادی ندارد

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۳

مهر| سیب‌های خارجی همان سیب‌های تولید داخلند که به شکلی شکیل‌تر به‌عنوان محصول خارجی و با قیمتی گران‌تر به مردم عرضه می‌شوند.

این‌روزها تولیدکنندگان و مسوولان بخش کشاورزی نگران مازاد تولید سیب‌درختی در کشور هستند به‌طوری‌که چندی قبل وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «بیش از یک‌میلیون تن اضافه تولید در زمینه تولید سیب داریم. ما باید حداقل ۵۰۰هزار تن سیب صادر کنیم.»

در همین راستا علی محسنی، سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز تولید سیب درختی را طی سال جاری در کشور بیش از ۳میلیون‌و۴۰۰هزار تن اعلام کرد و با بیان اینکه این میزان نسبت به سال قبل 5/۱۱درصد رشد داشته است، افزود: در ۹ ماهه امسال ۲۲۴هزارو۸۸۵ تن سیب به ارزش بیش از ۹۸میلیون دلار صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال جاری به بیش از ۵۰۰هزار تن افزایش پیدا کند.

وی با تاکید برلزوم صادرات سیب اضافه کرد: میزان تولید این میوه در کشور بسیار بیشتر از مصرف داخل است و ما به دنبال بازارهای صادراتی جدید در این زمینه هستیم.

باوجود این مازاد تولید، دیدن انواع سیب‌های وارداتی از فرانسه، ترکیه و شیلی در پیشخوان برخی مغازه‌ها که قیمت هر کیلوگرم از آنها هم بین ۱۲ تا ۱۵هزار تومان عنوان می‌شود، تعجب‌آور است.

نکته جالب توجه اینجاست که به گفته محسنی، کشور ترکیه خود یکی از ۲۰ کشوری است که سیب ایرانی به آنجا می‌رود.

وی اضافه کرد: علاوه بر ترکیه عراق، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، عربستان سعودی، هندوستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان، عمان، مصر، تونس، قطر، سوریه و غیره ازجمله مقاصد صادراتی سیب ایران هستند. آنچه مساله حضور این سیب‌ها را در کشور پیچیده‌تر می‌کند، این است که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تعیین سیاست‌های این حوزه، همچنان اعلام می‌کنند که واردات میوه‌ ممنوع است.

به گفته محسنی، براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی واردات تمام میوه‌ها به کشور به استثنای موز، انبه، نارگیل، آناناس و پاپایا (خربزه درختی) ممنوع است.

ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز در همین رابطه گفت: واردات میوه‌یی مانند سیب صرفه اقتصادی ندارد، چرا که قیمت هرکیلوگرم از این میوه در خارج از کشور ۲دلار (معادل ۷هزار تومان) است.

بنابراین سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که سروکله این سیب‌های خارجی از کجا پیدا شده است؟ محسنی در این زمینه اظهار داشت: به احتمال قریب به یقین، اینها محصولات تولیدی خودمان است که با استفاده از واکس‌هایی که مشکلی برای سلامتی ندارند، به شکلی شکیل به‌عنوان محصول خارجی و با قیمتی گران‌تر به مردم عرضه می‌شوند.

محسنی با اشاره به ارقام تولیدی سیب در کشور، گفت: برخی از این ارقام زودرس و شامل گلاب کهنز، گالا و دلبار استیوال (سیب دو رنگ فرانسه) هستند، این ارقام تابستانه‌اند و درحال حاضر فصل آنها تمام شده است. وی اضافه کرد: ارقام دیگری نظیر رد (سیب سرخ)، گلدن (سیب زرد)، برابرن، گرنی اسمیت (سیب سبز فرانسوی)، فوجی، رداستارکینگ، جوناگلد و پینک‌لیدی در ماه‌های شهریور و مهر چیده و در سردخانه نگهداری می‌شوند و این ارقام مهم‌ترین ارقام سیب تولیدی در کشور هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر